پنجشنبه 29 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرح شناسنامه دار شدن تمامی آدرس های اينترنتی کشور برای کنترل بيشتر محيط مجازی، کلمه

آدرس IP ، شماره شناسايی هر کامپيوتر متصل به شبکه اينترنت است که شماره شناسايی هر کاربر اينترنتی نيز خواهد بود و وی را قابل شناسايی، ردگيری و هرگونه اقدام امنيتی و اطلاعاتی خواهد کرد.


معاون شرکت فناوری اطلاعات ايران، از آغاز بکار «سامانه مديريت آدرسهای اينترنتی کشور» و اجرای “طرح شناسنامه دار شدن بيش از سه ميليون IP آدرس در کشور” خبر داد و گفت: با راه اندازی اين سامانه تمامی توزيع کنندگان IP ملزم خواهند بود بانک اطلاعاتی IP آدرسها را به روز رسانی و کامل کنند.

آدرس IP ، شماره شناسايی هر کامپيوتر متصل به شبکه اينترنت است که شماره شناسايی هر کاربر اينترنتی نيز خواهد بود و وی را قابل شناسايی، ردگيری و هرگونه اقدام امنيتی و اطلاعاتی خواهد کرد.

به گزارش مهر، علی اصغر انصاری با تاکيد بر اينکه تمامی IP آدرسهای اينترنتی در کشور شناسنامه دار خواهند شد گفت: پيش از راه اندازی اين سامانه، مشخصات IP آدرسهايی که از موسسه رايپ – ثبت کنندگان منطقه ای آدرسهای عددی اينترنتی – دريافت می شد و نيز IP آدرسهای خصوصی که در داخل کشور مورد استفاده قرار می گرفت بطور کامل قابل شناسايی نبود اما با آغاز فعاليت سامانه آدرسهای عددی اينترنتی نابسامانيهای موجود در بحث مديريت اين بخش ساماندهی می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه برخی از جرائم اينترنتی در فضای سايبر به واسطه اين نابسامانيها صورت می گيرد ادامه داد: با راه اندازی اين سامانه، شرکتهايی که از ثبت کنندگان منطقه ای (RIPE)، آدرس عددی اينترنتی دريافت می کنند بايد طبق فرم تعريف شده، اطلاعات مورد نياز تمام IP ها را ارسال کنند.

اجرای طرح شناسنامه دار شدن بيش از سه ميليون IP آدرس در کشور
اين مقام دولتی افزود: با اجرا و پياده سازی اين سامانه از اين پس IP آدرسها شناسنامه دار می شوند. به اين معنی که مالک هر IP آدرس يا بلوک آدرس و حتی استفاده کننده نهايی آن هم مشخص می شود و از آنجايی که در فضای سايبر بحث تراکنش های مالی و بحثهای احراز هويت وجود دارد بهتر است که IP آدرس ها به نام فردی که از آن استفاده می کند باشد.

معاون شرکت فناوری اطلاعات با بيان اينکه اين سامانه تمامی توزيع کنندگان، گيرندگان و مصرف کنندگان IP آدرسها را ملزم می کند که اين آدرسها را در سامانه متما به ثبت رسانده و مشخصات آن را کامل کنند خاطرنشان کرد: هم اکنون بيش از ۳ ميليون IP آدرس در کشور وجود دارد که شمار آن به کلی با تعداد کاربران اينترنت متفاوت است چرا که در ايران از IP آدرس های خصوصی هم استفاده می شود که اين امر در دنيا متداول نيست.

وی با تاکيد بر اينکه IP آدرس يک هويت و موجوديت در اينترنت است و برای معرفی شرکتهای بزرگ و متوسط توزيع کننده IP آدرس در کشور با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی مکاتبه صورت گرفته است به مهر گفت: قرار است اطلاعات اين شرکتها به طور در اين سامانه به ثبت برسد و بعد از رفع مشکلات احتمالی تا سه ماه آينده، اجرای آن الزامی شود.

انصاری در مورد آيين نامه اجرای طرح شناسنامه دار شدن IP آدرسهای اينترنتی نيز گفت: جزئيات اين آيين نامه برای تصويب به کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ارسال شده است و چندی پيش نيز کليات آن به تصويب اين کميسيون رسيده بود.

IP آدرس يا شماره شناسايی هر کامپيوتر متصل به اينترنت
گفتنی است آدرس IP شماره شناسايی هر کامپيوتر متصل به شبکه اينترنت است که شماره شناسايی هر کاربر اينترنتی نيز خواهد بود. به بيان ساده تر هر دستگاهی که در اينترنت وجود دارد يا به آن متصل است يک شماره شناسايی منحصر به فرد دارد که به آن آدرس IP يا شماره IP گفته می شود.

آدرس آی پی را می توان با شماره تلفن های افراد در شبکه تلفن مقايسه کرد. البته تفاوت های زيادی بين آدرس آی پی و شماره تلفن ها وجود دارد. ولی همانند آن پيش شماره دارد و وقتی کامپيوتری متصل به شبکه اينترنت است، اين آدرس انحصاری بوده و فقط در اختيار آن کامپيوتر قرار دارد.

تفاوت مهم آی پی آدرس با شماره تلفن ها در اين است که چنانکه به هر دليلی کامپيوتری که اين شماره (IP) به آن تخصيص داده شده از شبکه اينترنت جدا شود (ارتباطش قطع شود) اينIP آزاد شده و ممکن است به کامپيوتر ديگری تخصيص داده شود.

لازم به ذکر است چندی پيش معاون توسعه و مديريت شبکه شرکت فناوری اطلاعات از راه اندازی آزمايشی سامانه آدرسهای عددی اينترنتی بر اساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی خبر داده و گفته بود: به واسطه مديريت روی IP آدرسها، جرائم اينترنتی با احتمال بالا قابل پيگيری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016