پنجشنبه 29 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: دولت زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای هدفمند‌کردن يارانه‌ها را رعايت کند، ايلنا

- مراجع هميشه نسبت به حاکم اسلامی نظر تائيدی داشتند و از آن‌سو هم رهبری آنان را پشتيبانی می‌کند، لذا اين رابطه پايه دينی دارد
- سوء استفاده‌ها در کشور هميشه با استفاده از رخنه اختلافات بوده است.


ايلنا : رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر رعايت زمانبندی در نظر گرفته شده برای اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها توسط دولت، گفت: کميسيون ويژه مجلس هم بر اجرای اين قانون نظارت می‌کند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، علی لاريجانی در گفت‌وگو با برنامه ”صبح‌بخير ايران“ در پاسخ به سئوالی در مورد دليل استقبال باشکوه مردم قم از مقام معظم رهبری، به تيتر روزنامه‌ها مبنی بر ”قيام قم“ در توصيف اين استقبال اشاره کرد و با مناسب دانستن اين عنوان، اظهار داشت: اين استقبال دو وجه دارد؛ يک وجه تعلق خاطر مردم به رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع تقليد و هدايت‌کننده مسائل کشور است و وجه ديگر اين است که ولايت‌‏فقيه بالاترين مرجعی است که حقوق مردم را در جهات فرهنگی، اقتصادی و سياسی حفظ می‌‌کند که در ۳۲ سال گذشته هميشه نقطه اميد مردم ولايت‌فقيه بود، زيرا فراتر از دسته‌بندی‌ها دغدغه منافع مردم را دارد و تلاش می‌کند تا آزادی، منافع ديپلماتيک و .... حفظ شود که نشان می‌دهد جايگاه ولايت‌فقيه يک سنگر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين در مورد تاثير سفر رهبر انقلاب در رشد مدارس دينی افزود: حوزه علميه قم به دليل سابقه تاريخی هميشه نقش پيش‌رو در تعليمات دين داشته است و حضور مراجع و فضلا نيز اين باروری را به وجود آورده که افکار دينی از قم رويش بگيرند.
لاريجانی با تاکيد بر بررسی مسائل گوناگون کشور در قم، ادامه داد: بحث تبليغی نيز از موضوعات مطرح در حوزه قم است که الحمدلله در اين زمينه فکرهای خوبی شده و مبلغين آقا و خانم در اين شهر آموزش ديده‌اند.
نماينده قم در مجلس در ادامه در مورد دستاوردهای سفر رهبر انقلاب برای استان قم با بيان اينکه در اين زمينه دو موضوع حوزه علميه و حرم مطهر و آبادانی شهر قم وجود دارد، گفت: در حوزه بخشی مربوط به مسائل نرم‌افزاری و نيازهای کشور در اين زمينه است و بخشی هم نيازهای سخت‌افزاری است، زيرا طلبه‌ها در اين شهر زياد هستند و بايد به خوبی آنها را ساماندهی کرد که در اين راستا طرح جامعی برای حرم حضرت معصومه در نظر گرفته شده که در اين سفر به مقام معظم رهبری ارائه می‌شود، طی اين طرح حرم و مدرس‌ها گسترش می‌يابند.
وی ادامه داد: خود شهر قم هم نيازهای بهداشتی، فرهنگی، اشتغال و .... دارد که در اين راستا کارهای زيادی شده، اما بايد گسترش يابد.
لاريجانی همچنين مسئله انتقال آب به قم، گرفتگی شهر قم از نظر شهرسازی و ترافيک را از ديگر مشکلات شهر قم برشمرد و اظهار داشت: در اين راستا طرح حرم حضرت معصومه تا جمکران طراحی شده که برای آن سرمايه‌گذاری ۵۰۰ ميليارد تومانی در نظر گرفته‌ايم و اميدواريم جلو رود. همچنين برای اطراف حرم معصومه و محوطه اطراف رودخانه، منوريل، مترو و قطار پرسرعت تهران ـ قم نيز برنامه‌های در دست بررسی است و برای تاسيس فرودگاه استان قم نيز مکان‌يابی صورت می‌گيرد تا کار آن انجام شود.
نماينده قم در مجلس همچنين بر پيشبرد صنعت استان قم، دامپروری و توجه به تامين امکانات و محل اسکان برای زائرين تاکيد کرد.
رئيس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد رابطه مرجعيت و ولايت‌فقيه، آنها را اموری جدا از هم ندانست و يادآور شد: مقام معظم رهبری مرجع است و حرکت ولايت‌فقيه از پشتوانه مرجعيت برخوردار است. بنابراين سخنانی که برخی در داخل و خارج در اين مورد مطرح کردند تخيلات است و من تعجب کردم که آنها اينقدر سطحی حرف می‌زنند ، زيرا مراجع هميشه نسبت به حاکم اسلامی نظر تائيدی داشتند و ولايت فقيه يک پشتوانه عظيم برای بيداری مردم است، لذا اين رابطه پايه دينی دارد.
لاريجانی همچنين در پاسخ به سئوالی در مورد چرايی تاکيد رهبر معظم انقلاب بر وحدت و با تاکيد بر اينکه اين موضوع هميشه بر کشور حائز اهميت است، تصريح کرد: سوء استفاده‌ها در کشور هميشه با استفاده از رخنه اختلافات بوده است، البته اختلاف يک بار از نظر فکری است و يک بار هم اتهام‌زنی و يا از طريق مسائلی که طرح آنها برای کشور ضروری نيست. لذا به خصوص در شرايط فشار کشورهای خارجی اختلاف زمينه تشديد حرکت‌های دشمنان را فراهم می‌کند و هر چقدر وحدت بيشتر باشد، اين فشارها پس‌زده می‌شوند.
وی در ادامه گفت: هر چقدر صفوف محکم‌تر باشد و هر مسئله‌ای در چارچوب خود مطرح شود و نزاع نباشد خوب است. همچنين در زمينه وحدت ميان مسئولان، آنها بايد تحمل و بردباری بالايی داشته باشند و نگذارند مسائل حاشيه‌ای خود را به متن تحميل کند.
رئيس مجلس همچنين در مورد ضرورت اجرای قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، با بيان اينکه اين قانون بخشی از يک طرح بزرگتر است، يادآور شد: آنچه مجلس می‌توانست انجام دهد، بررسی کليت موضوع است تا در مقام اجرا مشکلی برای مردم به وجود نيايد. بر اساس همين منطق يک دوره پنج ساله را در نظر گرفتيم تا کار با شيب ملايم پيش رود، البته در اين مسئله نظرات گوناگون وجود داشت.
وی ادامه داد: مردم وضع متفاوتی دارند و برخی دچار ضعف اقتصادی هستند، اما نبايد اين مسائل تبديل به قطب‌بندی شود، بلکه اگر قيمت‌ها قرار است زياد شود بايد به گونه‌ای باشد که به مردم آسيب نزند، زيرا در اين صورت اجرای کل طرح با مشکل مواجه می‌شود.
وی با بيان اينکه در انرژی مصرف زيادی داريم و اگر در اجرای هدفمندکردن يارانه‌ها برنامه‌ريزی درستی شود اين الگوی مصرف می‌تواند اصلاح شود، توصيه کرد: مسئولان اجرايی به زمان‌بندی اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها و شيب آن دقت کنند که کميسيون ويژه مجلس هم بر اجرای اين قانون نظارت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016