دوشنبه 3 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: هنرمندان و نخبگان هدف اصلی جنگ نرم هستند، ايلنا

وزيرارشاد در تبيين جنگ‌نرم در عرصه‌ هنر گفت: امروز اگر فيلمی ساخته شود که ايران را عقب‌مانده نشان ‌دهد، از آن تقدير می‌کنند. او گفت: در جنگ‌نرم نمی‌توان با سرکوب پيروز شد. اين جنگ باعث می‌شود عده‌ای که روزگاری با انقلاب بودند نيز فريب بخورند.


ايلنا: وزير ارشاد معتقد است انقلاب اسلامی ايران؛ تجلی قدرت نرم در جهان است و امروز در دل‌ها نفوذ کرده است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سيدمحمد حسينی(وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز(۳ مهر) طی سخنانی در همايش ملی جنگ نرم با اشاره به ثمر رسيدن انقلاب اسلامی ايران و تاثير آن در جهان گفت: انقلاب اسلامی ايران تجلی تحقق قدرت نرم است و امروز توانايی خود را در نفوذ در دل‌ها بدون استفاده از قوه قهريه نشان داده است و توانسته ارزش‌های غرب را به چالش بکشد.
وی با اشاره به وجود جنگ فکری در جهان امروز، گفت: ما امروز شاهد جنگ فکری و ايدئولوژيک بين دو گفتمان هستيم و درحاليکه امروز انديشه‌های ناب اسلامی در همه جا پذيرفته شده است، عده‌ای در غرب می‌خواهند نظام ما را در زمينه فرهنگی، اقتصادی و سياسی ناکارآمد نشان دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسينی با اشاره به بعضی از حربه‌های دولت‌های غربی در جنگ قبل گفت: گروهی معتقدند که هيچ پرچمی قبل از حکومت حضرت حجت(عج) نبايد برافراشته شود و بايد تسليم وضع موجود شد، اين تفکر نيز از اهم‌های جنگ نرم است.
وی با تبيين جامعه‌ی هدف در جنگ نرم گفت: نخبگان جامعه، اساتيد دانشگاه‌ها و هنرمندان از اهداف جنگ نرم هستند و بانيان اين جنگ معتقدند اگر بتوان اين گروه را با خود همراه کرد، همراه کردن توده‌های مردم ساده خواهد بود.
وزير ارشاد، فضای مجازی و سايبری را محيط اصلی جنگ نرم عنوان کرد و افزود: دراين محيط دشمنان می‌خواهند کاری کنند که افراد به‌جای مقابله با ديدگاه‌های آنها؛ با آنها همراه شوند و زمانی که فرد با آنها همراه شد؛ دشمن می‌تواند اهداف خود را پيش ببرد. در اين راه از آنجا که جنگ نرم همراه با فريب است؛ دشمن از تمامی ابزار خود استفاده می‌کند تا بر افکار تاثير بگذارد. لذا ما می‌بينيم گاهی نخبگان نيز فريب می‌خورند.
وی با اشاره به اينکه امروز ماشين تبليغاتی دولت از کشورهای سوسياليستی به سمت ايران و کشورهای مسلمان آمده است، گفت: امروز بمباران اطلاعاتی، شايعه‌پراکنی، تخريب ارزش‌ها، نشر اطلاعات ناقص، بحران‌سازی کاذب، القای ياس و نااميدی، بازی با آمار و ارقام و حدس و گمانه‌زنی‌های ساختگی ازجمله کارهايی است که دشمن در راه جنگ نرم انجام می‌دهد.
حسينی، جنگ نرم را محدود به زمان خاصی ندانست و گفت: شايد بتوان به نوعی جنگ نرم را همان جهاد اکبر دانست زيرا در جنگ نرم ارزش‌های فکری و فرهنگی هدف قرار می‌گيرد و هدف اين است که فضايی در کشور ايجاد شود تا به تصميم‌گيرندگان برای گرفتن تصميم فشار وارد شود.
وزير ارشاد با برشمردن نمونه‌ای از اين فشارها در سال‌های قبل گفت: قبل از سال ۸۴ توسط بعضی رسانه‌ها و سايت‌ها، فضايی به وجود آمد و مسئولان را تحت فشار گذاشته بودند تا رژيم صهيونيستی به رسميت شناخته شود و حتی عده‌ای صحبت از ختم انقلاب و ناديده گرفتن آرمان‌ها و اهداف انقلاب به زبان می‌آوردند.
حسينی، فرهنگ مقاومت و شهادت را نقطه‌ی قوت فرهنگ کشور دانست و افزود: امروز دشمنان می‌خواهند ارزش‌ها و اعتقادات و همين فرهنگ مقاومت را هدف قرار دهند لذا به دنبال ايجاد بدبينی نسبت به مسلمانان و ايرانی‌ها هستند.
وزير ارشاد با اشاره به حضور بعضی فيلم‌های سينمايی در جشنواره‌های مختلف با هدف تخريب چهره‌ی ايران افزود: اينکه جامعه‌ی ايرانی عقب‌مانده نشان داده شود، از اهداف دشمنان است. لذا در اين راه اگر فيلمی ساخته شود که ايران را عقب‌مانده نشان می‌دهد، به آن جايزه می‌دهند و از آن تقدير می‌کنند زيرا آن فيلم تاثير بسياری دارد.
وی با انتقاد از کسانی که معتقدند امروز جنگ نرم وجود ندارد، گفت: امروز عده‌ای برای رد گم‌کنی می‌گويند جنگ نرمی وجود ندارد و شما به دنبال دشمن‌تراشی هستيد درحاليکه در قرآن کريم نزديک به هزار و ۵۰۰ آيه درباره دشمن‌شناسی آمده است.
حسينی با اشاره به فتنه‌ی سال قبل گفت: امام علی(ع) فرمودند فتنه از قتل بالاتر است. شايد مضمون اين حديث اين باشد که در فتنه؛ ايمان و اعتقاد يک فرد مورد هدف قرار می‌گيرد و وقتی چنين امری صورت بگيرد آن فرد از درون تهی شده است.
وزير ارشاد؛ شناسايی دشمن، اهداف وی و تقويت و تحکيم ارزش‌ها را از راه‌های مقابله با جنگ نرم دانست و افزود: در جنگ نرم بايد افراد را متقاعد کرد و ديگر نمی‌توان با سرکوب پيروز شد بلکه بايد استدلال کرد و همان‌طور که رهبری فرمودند بصيرت بهترين راهکار است. اگر در جنگ سخت توان فيزيکی مهم است در جنگ نرم قدرت انديشه اولويت دارد.
حسينی، شيوه کسب خبر، دگرگونی در هويت مردم، کاهش دادن سرمايه اجتماعی، ترديدافکنی، ايجاد فضای هيجانی، اتهام‌زنی، توسل به طنز و تمسخر را از تاکتيک‌های دشمنان در جنگ نرم دانست و افزود: جنگ نرم حتی باعث می‌شود عده‌ای که روزگاری با انقلاب بودند نيز فريب بخورند، در فتنه سال قبل ديديم کسانی که روزگاری در رکاب امام بودند به سمتی پيش رفتند که می‌خواستند عليه نظام فعاليت کنند.
حسينی با برشمردن شيوه طنز و تمسخر در جنگ نرم گفت: به طور مثال عده‌ای حضور پرشکوه مردم در راهپيمايی روز نهم دی را به سخره گرفتند و آن را همايش کيک و سانديس اعلام کردند يا گروهی در آخرين سفر رئيس‌جمهور به لبنان و استقبال پرشور لبنانی‌ها شبهه ايجاد کردند و حتی اعلام کردند که از ايران افرادی برای استقبال به لبنان رفته‌اند.
وزير ارشاد در پايان افزود: ما همان‌طور که در دفاع مقدس پيروز شديم امروز نيز با اتکا و باور می‌توانيم اين جنگ را پشت سر بگذاريم و پيروز شويم و اميدوارم بتوانيم زمينه‌ساز ظهور حضرت مهدی موعود(ع) را فراهم کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016