دوشنبه 10 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجلس تصويب کرد: دولت محتوا و برنامه‌های درسی دانشگاهی را مبتنی بر هويت اسلامی-ايرانی و انقلابی بازنگری کند، ايسنا

در ادامه بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس توسط نمايندگان، دولت مکلف شد تا نسبت به بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دينی و هويت اسلامی-ايرانی و انقلابی اقدام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، نمايندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی مواد لايحه پنجم توسعه و در مصوبه خود در مورد ماده ۱۸ اين لايحه، وزارتخانه‌های علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند که به منظور تغييرات بنيادين در آموزش عالی به ويژه در رشته‌های علوم انسانی، تحقق جنبش نرم‌افزاری و تعميق مبانی اعتقادی، ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای و با هدف ارتقای کيفی در حوزه دانش و تربيت اسلامی، بازنگری متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌ها و ارزش‌های دينی و هويت اسلامی - ايرانی و انقلابی و تقويت دوره‌های تحصيلات تکميلی با بهره‌گيری از آخرين دستاوردهای دانش بشری با اولويت نياز بازار کار را در دستور کار قرار دهند.

به همين منظور شاخص‌های کيفی به خصوص در رشته‌های علوم انسانی به ويژه در رشته‌های علوم قرآن و عترت و مطالعات ميان رشته‌ای با بهره‌گيری از امکانات و توانمندی‌های حوزه‌های علميه و تامين آموزش‌های مورد نياز متناسب با نقش دختران و پسران تدوين می‌گردد.

براساس بند ديگری از اين ماده، دولت نسبت به نهادينه کردن تجارب علمی و عملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انجام فعاليت‌های آموزشی، پژوهشی و نظريه‌پردازی در حوزه‌های مرتبط و نيز همکاری با حوزه‌های علميه و بهره‌مندی از ظرفيت‌های حوزه در عرصه‌های مختلف مکلف شد.

در يکی از بندهای الحاقی اين ماده، گسترش کرسی‌های نظريه‌پردازی و آزادانديشی، ‌انجام مطالعات ميان رشته‌ای، ‌توسعه قطب‌های علمی و توليد علم بومی با تاکيد بر علوم انسانی با همکاری شورای عالی حوزه علميه و دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم مورد تاکيد قرار گرفته است.

استقرار نظام جامع نظارت و ارزيابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی براساس شاخص‌های مورد تاييد وزارتخانه‌های مذکور با هدف ارتقای کيفيت آموزشی و پژوهشی بند ديگر الحاقی اين ماده بود.

در تبصره اين ماده نيز مصوب شد که پس از استقرار نظام جامع نظارت و ارزيابی و تضمين کيفيت، هرگونه گسترش و توسعه رشته‌ها، گروه‌ها و مقاطع تحصيلی موکول به رعايت شاخص‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه‌های ذی‌ربط توسط دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی و تحقيقاتی صورت پذيرد، و وزارتخانه‌های علوم، تحقيقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد عمليات اجرايی سنجش کيفيت و رتبه‌بندی را براساس اين نظام به موسسات مورد تاييد در بخش غيردولتی واگذار نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016