سه شنبه 11 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سه شنبه چهارم آبان اعدام پنهانی ۱۰ زندانی ديگر زندان وکيل آباد مشهد، حضور چند تبعه خارجی بين اعدام شدگان، کمپين بين المللی حقوق بشر

بنا بر اطلاعاتی که کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران کسب کرده است در ادامه اجرای احکام اعدام در زندان وکيل آباد مشهد، سه شنبه گذشته چهارم آبان ماه ، حکم اعدام در مورد ۱۰ زندانی ديگر محکوم به اعدام در زندان وکيل آباد مشهد به صورت گروهی و بدون اعلام رسمی مقامات دولت ايران اجرا شد. همه قربانيان اين اعدامها متهمان مربوط به مواد مخدر بوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است در بين اعدام شدگان روز ۴آبان، يک شهروند نيجريه نيز وجود داشته است. همچنين در اعدام های مشابه در زندان وکيل آباد مشهد در ماههای اخير، شماری تبعه کشور افغانستان و يک تبعه کشور غنا نيز اعدام شده اند.

اين اعدام ها نيز بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده و بدون اطلاع قبلی خود محکومان به اعدام صورت گرفته است. به گفته منبع ياد شده که با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران سخن می گفت «اين اعدام ها بدون ابلاغ تاييديه ديوان عالی کشور و بدون اعلام زمان اعدام به خانواده ها و وکلای متهمان اجرا شده است. تاييد حکم اين اعدام های شتابزده و پنهانی و دستور اجرای آنها از سوی ديوان عالی کشور تنها به آقای ذوقی دادستان مشهد و رئيس زندان ابلاغ ميشود. خانواده اعدام شدگان ، چهارشنبه ۵ آبان از اعدام بستگانشان مطلع شده اند و پس از دادن پول طناب ، جنازه اعدام شدگان را در بهشت رضا مشهد تحويل گرفته اند.»

اين اعدام های گروهی در حضور ذوقی دادستان مشهد يا معاون وی، رئيس زندان وکيل آباد ،عليزاده رئيس حفاظت زندان ، انوری قاضی زندان و سرهنگ قنادزاده يا سرگرد اسماعيلی جامی فرمانده های سابق و فعلی کلانتری شهرک ناجا و توسط ماموران گارد ويژه اجرا شده است.

احکام گسترده اعدام در دادگاه انقلاب مشهد توسط قاضی خسروی، قاضی سلطانی ، قاضی يسابی ، قاضی کاووسی و قاضی کابلی به صورت شتابزده و در راستای بخشنامه محسنی اژه ای دادستان کل کشور به دادستان های انقلاب در شهرستانها ،صادر شده است.

از آنجا که اين دادگاه ها به دستور دادستان کل کشور به صورت غيرعلنی، شتابزده ، بدون رعايت حقوق اوليه متهم و با استناد به اقرار های تحت فشار و شکنجه برگزار و احکام اعدام به صورت فله ای در آنها صادر ميشوند ، احکام اعدام بدون رعايت آيين دادرسی عادلانه صادر ميشود و در بسياری از موارد افرادی کاملا بيگناه محاکمه و اعدام شده اند.

طبق گفته های برخی از زندانيان زندان وکيل آباد مشهد، از تير ماه سال ۸۸ تا ۴ آبان سال ۸۹ ، صدها تن مجرم مربوط به پرونده های مواد مخدر در زندان وکيل آباد مشهد اعدام شده اند و صدها زندانی ديگر زندان وکيل آباد مشهد نيز در انتظار اعدام ميباشند.

در روزهای گذشته کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از به نقل از منابع موثق از اعدام دسته جمعی و پنهانی ۲۳ زندانی ديگردر زندان وکيل آباد مشهد در مهرماه ۸۹ خبر داده بود .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016