پنجشنبه 13 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک هفته جنجال‌سازی رسانه ای در سوئد عليه جمهوری اسلامی ايران؛ چه کسانی به استکهلم رفتند؟! خبرآنلاين

سياست - سفر هياتی پارلمانی از ايران به سوئد سوژه يک هفته اخير رسانه های اين کشور و برخی سايتهای فارسی زبان خارج از کشور شده است.


به گزارش خبرآنلاين هفته گذشته بخش فارسی راديو سوئد اعلام کرد که «فردريک مالم» از حزب ليبرال مردم خواستار لغو سفر هياتی پارلمانی از ايران شده و گفته ‌است که چنين سفری هرگز نبايد برنامه‌ريزی می شد. «شرايط امروز ايران پس از رويدادهای مربوط به انتخابات» و همچنين بحث برای تشديد تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی در اتحاديه‌اروپا، از جمله دلايلی‌ست که فردريک مالم برای لغو اين سفر عنوان کرده بود.

اين نماينده پارلمان سوئد که گفته است برای لغو اين سفر تلاش زيادی را در درون ائتلاف بورژوايی انجام داده اذعان کرد که« موفقيتی به دست نياورده‌است»؛ اما تاکيد می کند که درصورت انجام سفر هيئت پارلمانی جمهوری اسلامی به سوئد، او و ديگر نمايندگان حزب ليبرال مردم در ديدارهای آنها حضور نخواهند يافت. «فردريک مالم» در حالی به حضور نداشتن اعضای حزب متبوعش در ديدارهايی که نمايندگان مجلس ايران در آن حضور داشته باشند هشدار داده که از ۳۴۹ کرسی پارلمان سوئد فقط ۲۸ کرسی را در اختيار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«مريم يزدان‌فر»، يک ايرانی الاصل که نماينده‌ حزب سوسيال دموکرات و رئيس کميسيون امورشهروندی در پارلمان سوئد است نيز تلاشهايی را برای لغو اين سفر انجام داد؛ در حالی که دو هموطن ديگر او يعنی« امينه کاکا باوه» نماينده حزب چپ در پارلمان و «رضا خليلی ديلمی»، نماينده حزب مدرات(ميانه رو) که اصالتا ايرانی هستند واکنشی نسبت به اين سفر ابراز نکرده اند.

«مريم يزدان‌فر» در نامه‌ای به کارل بيلدت، وزيرامورخارجه سوئد پرسش هايی را به اين دليل که وزارت امورخارجه از هيئت پارلمانی جمهوری اسلامی برای سفر به سوئد دعوت کرده، مطرح کرده ‌است. او درنامه خود با طرح اين ادعا که «ايران بطور آشکار و پيوسته حقوق بشر را نقض می نمايد و همچنين پيگير سياستی مبنی بر بی ثباتی در خاورميانه است»، دوپرسش مطرح کرده و نوشته است «اين دعوت با چه هدف و انگيزه ای انجام شده و ديگراين که اين سفرچه پيامدهايی خواهدداشت.»

اما بی خبری از دستورکار اين دو نماينده پارلمان سوئد که خارج از قواعد ديپلماتيک، اتهاماتی را در يک هفته اخير عليه کشورمان مطرح کرده اند فقط مربوط به آنها نمی شد بلکه در مجلس شورای اسلامی هم تقريبا کسی از اين سفر خبر نداشت.

کاظم جلالی مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرآنلاين گفت که در کميسيون متبوعش پيرامون سفر هيات پارلمانی ايرانی به سوئد بحثی صورت نگرفته و از اين سفر اطلاعی ندارد؛ از سوی ديگر حميد سعادت رييس گروه دوستی پارلمانی ايران و سوئد نيز درباره اين سفر به خبرآنلاين گفت که سفر پارلمانی به سوئد صحت ندارد چرا که به گفته وی هنوز گروه دوستی نداريم و گروه دوستی در سوئد تشکيل نشده است.

سعادت راجع به علت تشکيل نشدن گروه دوستی پارلمانی در سوئد گفت: پيش از اين هم ما از آنها دعوت کرديم و هم قرار هم بود سفری به سوئد داشته باشيم اما پارلمان اين کشور انتخابات جديد داشت و اين طور که وزارت خارجه به ما خبر داد گروه جديد دوستی سوئد هنوز تشکيل نشده است.

از سوی ديگر بهمن محمدی نايب رييس گروه دوستی ايران و سوئد با اظهار بی اطلاعی از دعوت گروه سوئدی از نمايندگان ايران گفت: شايد اصلا اين خبر صحت نداشته باشد چرا که قاعدتا وقتی قرارباشد نمايندگانی از ايران به سوئد سفر کنند ما که جز گروه دوستی بايد خبر داشته باشيم .

البته بهمنی يک احتمال ديگر را نيز مطرح کرد و آن اينکه اگر قرار باشد از طرف نهادها و وزراتخانه ها گروهی به سوئد بروند ممکن است اعضای کميسيون های مربوطه هم همراه آنان باشند ولی اگر گروه دوستی بخواهد برود اعضايش ما هستيم.

ابهام ها درباره اينکه چه کسانی از مجلس راهی سوئد شده بودند روز پنجشنبه کمی برطرف شد. چرا که رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت که تعدادی از اعضای اين کميسيون به سوئد رفته اند.

در شرايطی که از روز چهارشنبه اقدامات رسانه ای برای لغو سفر تعدادی از نمايندگان مجلس ايران به سوئد بالا گرفته بود عباسپور تهرانی به خبرآنلاين گفت که «هيات ايرانی در حال حاضر در سوئد هستند.»

علی عباسپور رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات ضمن تاييد انجام سفر هيات ايرانی به سوئد گفت: از حدود يک سال قبل مقدمات اين سفر توسط وزارت خارجه انجام شده بود که در دو- سه مرحله به تعويق افتاده بود.

به گفته وی يکی از دليل اين تعويق سفر انجام انتخابات پارلمانی در اين کشور بود که مقرر شد بعد از برگزاری آن انجام شود.

وی درباره اهداف سفر هيات ايرانی خاطر نشان کرد: بررسی سيستم آموزش و پروش اين کشور، وضعيت ارتباط مراکز تحقيقاتی و پژوهشی با حوزه های صنعتی و به طور کلی وضعيت آموزش عالی در اين کشور، ميزان حضور بخش خصوصی و نحوه نظارت دولت از جمله اهداف سفر هيات ايرانی بوده است.

عباسپور که ترجيح داد نامی از اعضای هيات ايرانی نبرد و اعلام اسامی آنان را به بعد از بازگشت به کشور موکول کند، گفت: هيات ايرانی هم اکنون در اين کشور حضور دارد و سفر آنها چهار تا ۵ روزه خواهد بود .

رئيس کميسيون آموزش در واکنش به اعتراض برخی از اعضای پارلمان سوئد به اين سفر هم گفت: به هر حال در اين کشور احزاب مختلفی حضور دارند و می توانند اظهار نظر کنند ولی اين سفر با هماهنگی وزارت خارجه دو کشور انجام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016