دوشنبه 17 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد سلامتی: طيف وسيعی از اصولگرايان به سمت حرکت‌های اصلاح‌طلبانه سوق پيدا کرده‌اند، ايسنا

يک فعال سياسی اصلاح‌طلب با بيان اين‌که "اصلاح‌طلبی جريانی نيست که از بين برود"، گفت: تفکر اصلاح‌طلبی يک تفکر راديکالی و افراطی يا تفريطی نيست که چند روزی حضور داشته باشد و بعد فراموش شود يا خواهان نداشته باشد.

محمد سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار کرد: اصلاح‌طلبی آينده بسيار روشن و درخشانی دارد و کسانی که آن را ناديده گرفته‌اند و با آن مقابله می‌کنند، ديدگاهی مخالف يک حرکت قانونی و مبتنی بر مصالح جامعه و خواسته‌های مردم دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که «اقشار وسيعی از مردم طرز تفکر اصلاح‌طلبی را حمايت می‌کنند و به آن اعتقاد دارند» افزود: چنين حرفی بدين معناست که اين اقشار به قانون اساسی، حرکت‌های مسالمت‌آميز، آزادی بيان و قلم و انتخابات اعتقاد دارند و می‌خواهند که هم خودشان و هم ديگر اقشار جامعه در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند تا از اين طريق کشور را ارتقا دهند.

وی با اشاره به اين‌که «اين طرز تفکر را در انتخابات‌های مختلف به ويژه انتخابات اخير شاهد بوديم» يادآور شد: در انتخابات اخير ديديم که مردم با چه آگاهی و وقاری که شايسته اصلاح‌طلبی است در عرصه انتخابات حضور پيدا کردند.

اين فعال سياسی معتقد است: اصلاح‌طلبان، اعم از توده جامعه و نخبگان آن‌ها با محدوديت امکانات به ويژه در زمينه ارتباط جمعی مواجه هستند و نمی‌توانند نظر خود را در سطح جامعه منعکس کنند، اين مساله تعجب‌آور است؛ چراکه در هر صورت قشرهايی از مردم به اين طرز تفکر قانونی مجهز و معتقدند.

وی تاکيد کرد:‌ وظيفه سنگينی به عهده نخبگان اصلاح‌طلب قرار دارد؛ آن‌ها بايد راه‌ها و امکانات قانونی مناسبی پيدا و از هر امکان مشروعی استفاده کنند تا سيستم،‌ نظم و ساختاری را طراحی کنند که انتقال نظرات، بهتر و راحت‌تر عملی شود و بتواند سطوح مختلف اقشار اصلاح‌طلب و ديگر اقشار جامعه را پوشش دهد و مردم بيش از پيش به هويت، ماهيت و ديدگاه‌های اصلاح‌طلبی واقف شوند؛ چراکه در عصر فعلی همين راه است که می‌تواند رفتار مسالمت‌آميز و قانونی را ترويج کند و تفاهم ملی را به وجود بياورد.

وی در عين حال تصريح کرد:‌ البته عده‌ای اين مساله را نمی‌خواهند و در جهت تفاهم گام برنمی‌دارند و هر روز مطلبی را مطرح می‌کنند که جو التهاب را تقويت می‌کند و به جو عدم تفاهم دامن می‌زند. متاسفانه اين، روش برخی از افراد جناح مقابل است ولی اصلاح‌طلبان چنين رويه‌ای را قبول ندارند و چون فاقد سيستم لازم برای انتقال نظرات خود هستند، نخبگان بايد به وجود آوردن اين ساختار را به عنوان مهمترين اولويت در نظر بگيرند.

سلامتی هم‌چنين تاکيد کرد: جناح اصلاح‌طلب به هيچ عنوان معتقد نيست که در شرايط فعلی بايد سکوت کرد بلکه برعکس، اصلاح‌طلبان معتقدند که بايد با هر وسيله ممکن و مشروع، حرف و نظر انتقادی و اصلاحی را به اقشار مختلف جامعه و نخبگان انتقال داد. البته برخی از اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند که حرف،‌ نظر و برنامه آن‌ها به خوبی منتقل نمی‌شود و رسانه‌ای نيست که آن را به درستی منتقل کند و اگر هم برخی رسانه‌ها چنين حرف‌هايی را منتقل می‌کنند، به دليل جو به وجود آمده است، مطلب را تعديل و شايد ناقص می‌کنند و در نتيجه مطلب به صورت کامل منتقل نمی‌شود و به همين دليل ممکن است از اين‌که بخواهند بحثی را منعکس کنند، انصراف دهند.

وی تاکيد کرد: البته اين رويه همه اصلاح‌طلبان نيست؛ چراکه تمام تلاش اصلاح‌طلبان اين است که به هر طريق ممکن و مشروع حرف خود را انتقال دهند ولی چون حرف‌شان به گوش بخشی از جامعه نمی‌رسد، برخی فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان سکوت کرده‌اند، در حالی که سکوت نکرده‌اند، بلکه رسانه درستی در اختيار ندارند.

وی اصلاح‌طلبی را يک جريان «پايدار و منطقی» دانست و اظهار کرد: تفکر اصلاح‌طلبی مبتنی بر خواسته‌های واقعی آحاد جامعه است؛ بنابراين هيچگاه از بين رفتنی نيست مگر اين‌که تمام خواست‌های اصلاح‌طلبانه تحقق پيدا کند. تا وقتی انسان‌ها به دنبال حق و حقوق مشروع خود هستند، اصلاح‌طلبی و تفکر اصلاح‌طلبانه وجود دارد.

اين فعال سياسی با اشاره به اين‌که شرايط دنيا روز به روز بهتر خواهد شد، ‌گفت:‌ زمانی در دنيا برده‌داری وجود داشت يا نظام فئودالی حاکم بود، ولی امروز اين مسائل وجود ندارد. زمانی سرمايه‌داری بسيار افسارگسيخته بود، ولی امروز آن حالت افسارگسيخته را ندارد؛ بنابراين مشخص است که جامعه جهانی به سمت تعالی پيشرفت می‌کند و چون حرکت اصلاح‌طلبی نيز در راستای تعالی است، روز به روز وضع بهتری پيدا می‌کند.

وی معتقد است: در حال حاضر طيف وسيعی از اصولگرايان به سمت حرکت‌های اصلاح‌طلبانه سوق پيدا کرده‌اند و از زمانی که اين گرايش در آن‌ها به وجود آمده، شيوه برخورد آن‌ها نيز با مسايل بسيار دقيق‌تر و ظريف‌تر و مردم پسندتر شده است که نخبگان اصلاح‌طلب از اين مساله استقبال می‌کنند؛ بنابراين اصلاح‌طلبی آينده بسيار درخشانی خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016