سه شنبه 18 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: ۱+۵ بايد درباره دستور مذاکرات توافق ايران را جلب کند، ايسنا

- تبادل سوخت و گفت‌وگوی با ۱+۵ مستقل از يکديگرند

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان با بيان اين که تا زمانی که توافقی در مورد دستور کار مذاکرات صورت نگيرد، مذاکره‌ای انجام نخواهد شد، گفت: بسته پيشنهادی ايران می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات باشد؛ اگر طرف مقابل پيشنهاد جديدی دارد بايد زودتر آن را به طرف ايرانی ارائه کند تا مذاکرات انجام شود و دو طرف به يک چارچوب مشترک برسند.


اگر ۱+۵ خواهان مذاکره جدی است بايد برای دستور کار مذاکرات توافق ايران را جلب کند

رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: به هيچ وجه موضوع تبادل سوخت در گفت‌وگوی ما و ۱+۵ نخواهد بود؛ ما از ابتدا گفته‌ايم که اين دو مساله مستقل از يکديگرند. مساله‌ی تبادل سوخت يک موضوع است و مساله‌ی گفت‌و‌گو با ۱+۵ مساله ا‌ی ديگر است. اگر استقلال کامل هر دو مساله رعايت نشود، موانعی را به وجود خواهد آورد. معتقديم اگر ۱+۵ خواهان مذاکره جدی است بايد برای دستور کار مذاکرات توافق طرف ايرانی را اخذ کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طرح مباحث به صورت غيررسمی و انحرافی ما را به مذاکرات واقعی نزديک نمی‌کند

وی تصريح کرد: ما پيش از اين اعلام کرده‌ايم که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد. متاسفانه بحث‌های انحرافی غيررسمی از طرف برخی کشورها مطرح می‌شود و تا زمانی که اين مباحث به همين شکل و به صورت غيررسمی و انحرافی طرح می‌شود ما را به مذاکرات واقعی نزديک نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان تاکيد کرد: بر سر زمان و مکان انجام مذاکرات مشکل جدی نداريم و به راحتی می‌توانيم در اين موارد به تفاهم برسيم و آمادگی‌مان را در اين رابطه اعلام کرده‌ايم؛ بحث اصلی اين است زمانی که مذاکرات را آغاز می‌کنيم، راجع به چه موضوعاتی می‌خواهيم مذاکره کنيم. اين دستور کار بايد مورد توافق ما و گروه مقابل باشد.


اعلاميه تهران مبنای مبادله سوخت است

مهمان‌پرست درعين حال تاکيد کرد: به هيچ وجه مذاکرات مربوط به تبادل سوخت در گفت‌وگو با ۱+۵ مطرح نخواهد شد. تبادل سوخت موضوعی است که رسما در چارچوب فعاليت‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تعريف می‌شود.

وی يادآور شد: به عنوان عضو آژانس از حقوق طبيعی‌مان است که اگر به سوخت احتياج داشتيم درخواست خود را به آژانس ارائه کنيم. آمريکا، فرانسه و روسيه اعلام کرده‌اند آماده هستند که در اين مذاکرات شرکت کنند. مبنای مبادله سوخت را ما اعلام کرده‌ايم و گفته‌ايم که اعلاميه تهران مبنای مبادله سوخت است که در آن دقيقا ذکر شده چه مقدار از سوخت ۵/۳ درصد را در ترکيه امانت می‌گذاريم و به چه مقدار اورانيوم ۲۰ درصد خواهيم گرفت و اين تبادلات در چه دوره زمانی انجام خواهد شد. چارچوب آن کاملا مشخص است و به هيچ وجه قابل تغيير نيست و به هيچ وجه موضوع تبادل سوخت در گفت‌وگوی ما و ۱+۵ نخواهد بود.


تاخير گروه وين در پاسخ به ايران سوال‌برانگيز است

او در ادامه گفت‌وگوی خود با ايسنا درباره دليل پاسخ ندادن گروه وين به ايران درباره تبادل سوخت گفت: تاخير گروه وين در پاسخ به ايران برای افکار عمومی اندکی سوال‌برانگيز است. از سوی ديگر شايد ممکن است آن‌ها به دليل اين که ميان خود وحدت نظری نداشته و آمادگی جدی برای همکاری درباره فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران ندارند، در پاسخ به ايران تعلل می‌کنند و يا ممکن است مسائل ديگری دارند که به اين مساله نمی‌توانند بپردازند. در هر صورت هر زمان که آن‌ها آمادگی پيدا کنند ما آماده‌ايم که وارد مذاکرات با آن‌ها شويم.


بحث ايران با گروه ۱+۵ به هيچ وجه درباره فعاليت‌های هسته‌يی ايران نيست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهاراتش افزود: بحث ايران با گروه ۱+۵ به هيچ وجه درباره فعاليت‌های هسته‌يی ايران نيست که بحث مبادله سوخت در آن قرار گيرد.


ايران اعلام کرده است که اين آمادگی وجود دارد که مذکرات در ترکيه دنبال شود

مهمان‌پرست درباره احتمال برگزاری مذاکرات ايران با ۱+۵ در ترکيه افزود: ايران تنها اعلام کرده است که اين آمادگی هم وجود دارد که مذکرات در ترکيه دنبال شود. در واقع بحث ايران در مذاکره با ۱+۵ يا هر مذاکره ديگری شامل دو بخش است، يک بخش نوع شکلی آن است که درباره زمان و مکان گفت‌وگو بحث می‌شود که قابل تفاهم است و می‌توان به يک توافق دسترسی پيدا کرد؛ اما آن چه که مهم است اين است که محتوای مذکرات به چه شکل باشد و دستور کار بايد معلوم بشود؛ اما هنوز نقطه نظرات خود را به صورت مکتوب و رسمی از سوی ۱+۵ دريافت نکرده‌ايم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما اين است آن‌ها تلاش و تحرک بيش‌تری داشته باشند تا درباره دستور کار مذاکرات توافق ميان دو طرف حاصل شود. اگر توافق در اين زمينه ميان دو طرف حاصل شود، توافق درباره مسائل مربوط به زمان و مکان مذاکرات به سرعت حل می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016