سه شنبه 25 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مروری بر آنچه بر وکيل جنبش زنان گذشت، سحر مفخم، مدرسه فمينيستی

مدرسه فمينيستی: فردا ۲۴ آبان ماه، ساعت ۱۰ صبح قرار است دادگاه نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال جنبش زنان برگزار شود. به همين مناسبت، مروری داشته ايم بر اخبار و وقايعی که از زمان بازداشت نسرين ستوده بر وی و خانواده اش گذشته است:

نسرين ستوده کيست ؟

نسرين ستوده حقوقدان، وکيل دادگستری ، فعال اجتماعی و نامی آشنا برای تمام فعالان زن به هنگام گرفتاری در زندان است. او در سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد، بعد از اخذ مدرک کارشناسی حقوق بين الملل از دانشگاه شهيد بهشتی، در سال ۱۳۷۰ فعاليت مطبوعاتی خود را با نشريه "دريچه گفتگو" آغاز می کند و هم چنين مقالاتی را در روزنامه های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر می کند. در سال ۱۳۷۳ ازدواج می کند و هم اکنون دارای دو فرزند است ، سال ۱۳۷۴ موفق به قبولی در آزمون وکالت شد اما نزديک به ۸ سال طول کشيد تا توانست پروانه وکالتش را دريافت کند. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان، و انجمن حمايت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسياری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را به طور رايگان برعهده داشته‌است.

نسرين ستوده هنگام همکاری با انجمن حمايت از کودکان دو سال عضو هيئت مديريه اين انجمن بود و نيز از فعالان جنبش زنان و يکی از حقوقدان کمپين يک ميليون امضا است. ستوده وکالت بسياری از پرونده‌های فعالان جنبش زنان و کنشگران جامه مدنی را برعهده داشته است.

در سال ۲۰۰۸ کميته بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا که سازمانی غير دولتی در زمينه حقوق بشر است، نخستين جايزه خود را به نسرين ستوده اهدا کرد. مراسم اهدای اين جايزه ۱۰ دسامبر (۲۰ آذر)، روز تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر و روز جهانی حقوق بشر در شهر ميرانو در ايتاليا برگزار شدکه به دليل ممانعت از خروج وی، ايشان پيام ويدئوئی برای آن مراسم ارسال نمود و همسر خانم ستوده به نمايندگی از ايشان،جايزه فوق را دريافت نمود.

بازداشت

احضار نسرين ستوده و تفتيش منزل و دفتر وی: اگر بازداشت شوم شرايط عادلانه و برابر با بسياری از موکلانم که بی گناه در زندان هستند پيدا ميکنم

۸ شهريور ۱۳۸۹:نسرين ستوده، از تفتيش منزل و محل کارش خبر داد و اعلام کرد براساس برگه اخطاريه ای که به او داده اند بايد ظرف ۳ روز به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت کشور و تبليغ عليه نظام" خود را به دادسرای اوين معرفی کند او ضمن رد اتهامات به احتمال بازداشت خودش اشاره می کند و می گويد: حدود ۵ ماه پيش تلفنی به موبايل همسر من شد که به او گفته بودند به همسرت بگو پايش را از پرونده عبادی بيرون بکشد و الا برای او بد تمام خواهد شد. الان هم حتما ميخواهند بگويند که دارند تهديدشان را عملی می کنند. هيچ اشکالی ندارد؛ من هم منتظر بودم و بديهی است که اگر بازداشت شوم شرايط عادلانه و برابر با بسياری از موکلانم که بی گناه در زندان هستند پيدا ميکنم و از اين بابت وجدان آسوده ای خواهم يافت.

وضعيت نامشخص نسرين ستوده پس از مراجعه به دادسرای اوين

۱۳ شهريور ۱۳۸۹: بر اساس برگه احضاريه ای که نسرين ستوده در روز ششم شهريور ماه در يافت کرده بود ، در اين روز وی به همراه وکيل اش، نسيم غنوی به دادسرای اوين مراجعه کردند. وکيل وی اجازه حضور در جلسه بازپرسی را نداشته است. پس از ساعتها انتظار احتمال می رود که بازپرس پرونده قرار بازداشت او را صادر کرده است.

نسيم غنوی در مراجعه به دادسرای اوين: نسرين ستوده بازداشت شده است

۱۴ شهريور -۱۳۸۹: وکيل نسرين ستوده پس از مراجعه به دادسرای امنيت در صبح يکشنبه ۱۴ شهريور، خبر بازداشت خانم ستوده را دريافت کرده است. به نسيم غنوی اجازه ديدار با بازپرس را نداده‌اند و گفته‌اند که هرگاه لازم باشد، خود با وی تماس خواهند گرفت.

اعتراضات نسبت به بازداشت نسرين ستوده
اعتراض سازمان گزارشگران بدون مرز و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

۱۷ شهريور ۱۳۸۹ : در پی بازداشت نسرين ستوده، وکيل دادگستری در روز ۱۳ شهريور، سازمان گزارشگران بدون مرز و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به آن واکنش نشان دادند.وبازداشت نسرين ستوده، وکيل مدافع گروهی از زندانيان سياسی ايران را محکوم کردند.گزارشگران بدون مرز، که سازمانی مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در سطح جهان است طی اطلاعيه‌ای درباره اين دستگيری ضمن محکوم کردن آن نوشت: «به ويژه از سال گذشته نسرين ستوده سخنگوی قربانيان بی‌عدالتی رژيمی است که سعی داشت حتا در زندان صدای معترضان را خاموش کند.» اين سازمان در ادامه آورده است: «با دستگيری نسرين ستوده سياست سرکوب گامی ديگر در به سکوت وادار کردن معترضان برداشته است. مدافعان حقوق بشر و همه انجمن‌های وکلا در سراسر جهان بايد برای آزادی اين وکيل شجاع اقدام کنند.»

از سوی ديگر کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز روز يکشنبه ۱۴ شهريورماه اطلاعيه‌ای در اين رابطه منتشر کرد. اين کمپين خواهان آزادی فوری نسرين ستوده شد و نوشت: «نسرين ستوده يکی از وکلای حقوق بشر سرشناس ايران است که همواره به دليل تلاش‌هايش برای دفاع از افراد زير ۱۸ سال که با مجازات اعدام روبرو شده‌اند و همچنين دفاع از زندانيان عقيدتی با احترام روبرو بوده است.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «نسرين ستوده بايد هرچه زودتر به آغوش خانواده‌اش و به انجام فعاليت‌های حرفه‌ايش بازگردانده شود و مقامات ايرانی می‌بايد به حملات واضح غير قانونی خود عليه وکلای حقوق بشر خاتمه دهند.»

تماس تلفنی نسرين ستوده از زندان اوين

۱۷ شهريور ۱۳۸۹ : نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشر، چهارشنبه طی يک تماس تلفنی با خانواده‌اش از سلامت خود خبر داد. ستوده در اين تماس تلفنی مختصر، از سلامتی خود خبر داده و به احوالپرسی کوتاهی با همسر و فرزند ده ساله‌اش اکتفا کرده است.

سازمان عفو بين‌الملل از جمهوری‌اسلامی‌ايران خواست نسرين ستوده را آزاد کند

۲۰ شهريور ۱۳۸۹ : سازمان عفو بين‌الملل خواستار آزادی نسرين ستوده، وکيل پرونده‌های حقوق بشری از زندان شد. اين سازمان در مورد هرگونه بدرفتاری با خانم ستوده يا شکنجه او در زندان، ابراز نگرانی کرده است. عفو بين‌الملل از مدافعان حقوق بشر خواسته در نامه‌هايی به رهبر جمهوری‌اسلامی، رئيس قوه قضائيه ايران و دبير شورای حقوق بشر قوه قضائيه، خواستار آزادی فوری نسرين ستوده شوند.

جشن تولد سه سالگی نيما، فرزند نسرين ستوده در نبود مادر

۲۰ شهريور ۱۳۸۹: به مناسبت سالروز تولد نيما، فرزند سه ساله نسرين ستوده، جمعی از فعالان کمپين يک ميليون امضاء ديداری با خانواده وی داشتند و هدف خود را از اين ديدار اينگونه ابراز داشتند: اين بار ما بر آن شديم تا انيس تنهايی کودکان نسرين باشيم، و حق دوستی را، گرچه اندک ادا کنيم، و گردهم آمديم تا جشن کوچکی برای سه سالگی نيما بگيريم. با اشک هايی که پنهانشان می کرديم و خنده هايی که شادمانه سر می داديم. گرد هم آمديم تا مهراوه ۱۲ ساله را که مهربانی و متانتش نشان از نسرين دارد، و اين روزها می کوشد تا جای خالی مادر را برای برادر کوجک خود پر کند، تسلی بخشيم. گرد هم آمديم تا به همسر فداکار نسرين بگوييم که تا چه حد خود را وامدار نسرين می دانيم، در دفاع بی دريغش از هر چه انسانی است.

وکيل و همسر نسرين ستوده : به شدت نگرانيم

۲۱ شهريور ۱۳۸۹ : وکيل و خانواده نسرين ستوده از بلاتکليفی و بی خبری از اين حقوقدان سخن گفته و از وضعيت او ابراز نگرانی کردند. نسيم غنوی خاطر نشان می کند که تمام پی گيری های او تاکنون بی نتيجه بوده است و رضا خندان، همسروی نيز از وضعيت بلاتکليف اين وکيل دادگستری ، به شدت ابراز نگرانی کرد و خبرداد که سه روز قبل خانم ستوده در تماسی با خانواده اش از آنها خواسته است با رسانه ها مصاحبه نکنند. همسر خانم ستوده با اشاره به اينکه بعد از اين تلفن هيچ خبری از همسرش ندارد می افزايد:" هم ما و هم خانم ستوده بلاتکليف هستيم. نميدانيم در چه شرايطی است. تصور من اين است که برنامه دراز مدتی برای همسرم دارند در حاليکه خانم ستوده يک وکيل دادگستری است که غير از کار شخصی اش برای گذران زندگی، پرونده های فعالان مدنی، سياسی، مطبوعاتی، اقليت های مذهبی و زير ۱۸ ساله ها را به صورت رايگان می پذيرفت. مصاحبه هايی هم که انجام ميداد عمدتا در رابطه با پرونده های موکلينش بود؛او نه عضو حزب و دسته سياسی بود و نه فعاليت ديگری داشت."

نامه شيرين عبادی به رئيس کانون بين المللی وکلا در باره بازداشت نسرين ستوده و وضعيت محمد اوليائی فرد

۲۲ شهريور ۱۳۸۹ : شيرين عبادی طی نامه ای به رئيس بين المللی وکلا خواستار اعتراض ان کانون به دستگيری وکلای در بند درايران شد در اين نامه امده است. خانم ستوده وکيل دادگستری و مدافع حقوق بشر به علت دفاع از موکلين خود و هم چنين فعاليت‌هات حقوق بشری اش با صدور قرار بازداشت، زندانی شد و تا اين تاريخ در سلول انفرادی بسر می برد و بر خلاف قوانين ايران، حق دسترسی به وکيل و ملاقات با خانواده از جمله فرزند سه ساله اش از وی دريغ شده است و طبق اخبار واصله از زندان، تحت فشار و تهديد است که عليه خود اعترافات غير واقعی نمايد.هم چنين آفای محمد اوليائی فرد، وکيل ديگری که از مدافعين شناخته شده حقوق بشر است و سال‌ها برای لغو مجازات اعدام نوجوانان فعاليت می‌‌کرده نيز به يک سال حبس محکوم شده و هم اکنون در شرايط نا‌مناسبی دوران محکوميت خود را سپری می‌‌کند. خواهشمندم به هر طريق ممکن نسبت به دستگيری همکاران در بند خود اعتراض کرده و توجه دولت جمهوری اسلامی ايران را به لزوم استقلال و آزادی بيان وکلاء جهت اجرای عدالت جلب نموده و از امکانات بين المللی خود برای آزادی وکلای زندانی در ايران استفاده نمائيد.

تهديد وکيل و همسر نسرين ستوده به بازداشت

۲۲ شهريور ۱۳۸۹ : همسر نسرين ستوده و وکيل وی از سوی وزارت اطلاعات تهديد شده‌اند که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها بازداشت خواهند شد..

رضا خندان می‌گويد: «ديروز (۲۱ شهريور( از طرف وزارت اطلاعات با خانم غنوی تماس گرفته و گفته‌اند حکم جلب شما و آقای خندان صادر شده و اگر مصاحبه کنيد، شما دو نفر دستگير خواهيد شد. امروز هم که ايشان برای پيگيری پرونده نسرين به دادسرا رفتند، اين گفته را تاييد کرده‌اند و در آنجا هم همين را به ايشان گفته‌اند». نسرين ستوده همچنين به دخترش گفته که مدت طولانی در بازداشت خواهد بود.

نامه رضا خندان به به رياست قوه قضائيه

۲۳ شهريور ۱۳۸۹: رضا خندان، همسر نسرين ستوده، طی نامه ای به رياست قوه قضائيه ضمن شرح رنج ها و گرفتاری هايی که برای خانواده در طی تفتيش و بازداشت همسرش ايجاد شده، خواهان آزادی هر چه سريع تر همسرش شده است. او در نامه اش می نويسد: ايشان يکی از وکلا و حقوقدانان برجسته اين کشور هستند و در صحبت هايشان هيچگاه نجابت کلام را ناديده نگرفتند، چه برسد به نجابت کردار. قوه قضائيه بايد به داشتن چنين وکلايی که به نوعی همکار در امر قضا هستند، و به حسب وظيفه از حقوق موکلان شان، دادخواهی می کنند، بر خود ببالد و نه اينکه او را بازداشت کند. پرونده سازی و بازداشت يک وکيل، به اتهامات واهی، راه را برای انجام عمل غيرقانونی ديگر باز می کند. همسر من به عنوان يکی از وکلای مستقل و مدافع حق در اين مملکت هميشه پايبند به قانون بوده و انتظار قانونی برخورد کردن با وی از سوی مراجع قضايی، انتظار زيادی نيست. از اين روست که از جنابعالی تقاضا دارم با استناد به همين قوانين و مقررات موجود و با توجه به آن که ايشان هرگز «فرار نخواهند کرد»، دستور قرار بازداشت ايشان را تبديل کرده و پيش از برگزاری يک محکمه عادلانه و علنی و با حضور هيئت منصفه، ايشان را آزاد کنيد.

احضار رضا خندان، همسر نسرين ستوده

۲۳ شهريور ۱۳۸۹ : عصر روز ۲۲ شهريورماه، رضا خندان احضاريه رسمی «جهت پاره ای از توضيحات» دريافت کرده است که بايد روز شنبه به دادسرای ويژه اوين مراجعه کند. اين درحالی است که رضا خندان در نبود همسرش، مسئوليت دو فرزند خردسالش را به تنهايی برعهده دارد و به دليل ضبط برخی از وسايل و ابزارهای مربوط به شغل اش در زمان تفتيش خانه شان، با مشکلات متعدد کاری نيز مواجه شده است.

دفاعيه ۳۸ نفر از موکلان از وکيل شان : ستوده شايسته تقدير است نه تهديد و بازداشت

۲۵ شهريور ۱۳۸۹ : سی و هشت نفر از موکلان نسرين ستوده طی بيانيه ای خواستار آزادی وکيل دربند خود می شوند در اين بيانيه امده است :نه تنها ما ،که ديوارهای دادگاه های انقلاب در بسياری از شهرهای ايران از ياد نخواهند برد زن کوچک اندامی که راهروهای دادگاه را بارها و بارها بی وقفه می پيمود تا شايد بتواند حقی از حقوق موکلان خود را بستاند. ما جمعی از موکلان و دوستداران نسرين ستوده که نه تنها موکل او، که همگام او در جنبش زنان يا ديگری فعاليت های حقوق بشری بوده ايم، در دفاع از وکيل مان به بازداشت و نقض حقوق اين مدافع حقوق بشر اعتراض داريم و خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط او هستيم.

دومين تماس تلفنی نسرين ستوده با خانواده اش

۲۶ شهريور ۱۳۸۹ : نسرين ستوده، ، برای دومين بار با خانواده خود تماس گرفت. رضا خندان همسر نسرين ستوده وضعيت روحی همسرش را در اين تماس تلفنی، خوب توصيف کرد و افزود که نسرين ستوده در تماس تلفنی اش خبر داده است که در طی بازداشت اش، در اعتراض به برخی از رفتارهای غيرقانونی نسبت به خود، دو شکايت نامه از بازپرس و کارشناس پرونده تنظيم کرده است. اين درحالی است که از سوی ديگر پدر نسرين ستوده در بيمارستان بسر می برد و با مرگ دست و پنجه نرم می کند و نگرانی خانواده برای او نيز بر فشارهای خانواده نسرين ستوده افزوده است.

بيانيه گروهی از فعالان مدنی : دفاع از حقوق بشر جرم نيست: نسرين ستوده وکيل مقاوم حقوق زنان و بشر را آزاد کنيد!

۳ مهر ۱۳۸۹ : گروهی از فعالان مدنی با انتشار بيانيه ای خواستاز ازادی نسرين ستوده می شوند در اين بيانيه امده است :با گسترش فشار بر مدافعان حقوق بشر دايره فعاليت های مدافعان و وکلا روز به روز تنگ تر می شود.. اين بار وکيل شجاع حقوق زنان و حقوق بشر، نسرين ستوده به بند شده است تا وخامت دفاع از فعالان مدنی و سياسی به عريانی بازنمايی شود؛ تا برترس و وحشت برای ادامه فعاليت های مدنی و سياسی بيفزايد؛ و تا دفاع از حقوق زنان و دفاع از حقوق شهروندان هم جرم شناخته شود؛ تا موکل و وکيل را در جايگاه متهمان امنيت ملی بنشانند.

اين فعال جنبش زنان از جمله وکلای حق طلبی است که نه تنها زندگی حرفه ای خود را صرف دفاع از حقوق شهروندی و آموزش آن به وکلای خود کرده اند که دفاع از حقوق بشر بخشی از زندگی شان شده است. مطالبه اصلی ستوده در دادسراها و دادگاه ها، تضمين حقوق موکلانش بوده و عجبا که تاوان طلب کردن قانون، آن هم به اتکای اندک ماده های قانون حقوق شهروندی، بازداشت و زندان است! ما امضا کنندگان اين بيانيه ضمن اين که خواستار آزادی بی قيد و شرط نسرين ستوده و ديگر وکلای مدافع حقوق بشر هستيم ادامه بازداشت آنها را امری غيرقانونی می دانيم.

نسرين ستوده از شرکت در مراسم ختم پدرش محروم شد

۴ مهر ۱۳۸۹: در پی درگذشت پدر بيمار نسرين ستوده و با وجود پيگيری‌های خانواده‌ی وی برای شرکت در مراسم ختم پدرش ،و با وجود تامين وثيقه‌ی اعلام شده و پيگيری‌های حقوقی، مسئولان امنيتی و قضايی مرتبط با پرونده، از دادن مرخصی به وی پرهيز کردند.

نامه همسر نسرين ستوده به دادستان تهران: ۱۴ روزدر بی خبری مطلق

۷ مهر ۱۳۸۹ : رضا خندان با ارسال نامه ای به دادستان تهران ضمن اشاره به اينکه چهارده روز است که در بی خبری مطلق به سر ميبرند و کوچکترين امکانی نيز برای برقراری ارتباط و گرفتن خبر وجود ندارد، خواهان کسب اطلاع از وضعيت همسرش می شود

بيانيه مشترک شيرين عبادی و هشت سازمان برجسته حقوق بشر: نسرين ستوده را آزاد کنيد

۱۰ مهر ۱۳۸۹ : برنده جايزه صلح نوبل و وکيل مدافع ايرانی شيرين عبادی، سازمان عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، کميسيون بين المللی قضات، فدراسيون بين المللی حقوق بشر، ليگ ايرانی دفاع ازحقوق بشر، اتحاديهء بين المللی وکلا، و سازمان جهانی عليه شکنجه امروزضمن محکوم کردن ادامهء بازداشت يا محاکمه ی احتمالی وکيل حقوق بشر، نسرين ستوده، خواستار آزادی سريع و بی قيد و شرط وی شدند. اين گروه هشدار می دهد که دستگيری نسرين ستوده، جديدترين اقدامی است که در راستای بازداشتن ايرانيان، مخصوصا آنهايی که منتقد مقامات هستند، انجام می پذيرد تا از دسترسی آنان به خدمات دفاعی مناسب و شايسته که حقی اساسی ومتضمن محاکمه ای منصفانه می باشد، جلوگيری کنند.

اعتصاب غذا
«نسرين ستوده احتمالا در اعتصاب غذاست»

۱۲ مهر ۱۳۸۹ : با گذشت حدود دو هفته از آخرين تماس تلفنی نسرين ستوده، وکيل مدافع گروهی از زندانيان سياسی و فعال حقوق بشری بازداشتی در زندان اوين، اخبار نگران‌کننده‌ای در خصوص وضع جسمی وی شنيده می‌شود. اين فعال حقوق بشری در آخرين تماس تلفنی خود تاکيد کرده بود چنانچه اجازه تماس تلفنی منظم (هر چهار روز يک‌بار) به وی داده نشود، اعتصاب غذا خواهد کرد و بنا به شواهد و قرائن، احتمال اينکه وی در اعتصاب غذا به سر می برد، قوی بوده و تا کنون از وضعيت روحی و جسمی وی نيز خبری در دست نمی باشد.

تماس تلفنی ۳ ثانيه ای نسرين ستوده و تاييد اعتصاب غذای او

۱۴ مهر ۱۳۸۹ : نسرين ستوده، وکيل دادگستری که از ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ در زندان اوين به سر می‌برد، روز چهارشنبه، ۱۴مهرماه ۱۳۸۹ حوالی ساعت ساعت ۳ بعد از ظهر توانسته است از زندان اوين با همسرش تماس تلفنی بگيرد. در اين تماس تلفنی که چند ثانيه بيشتر طول نکشيده، نسرين ستوده خبر داده که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. به گفته رضا خندان، همسر نسرين ستوده او در اين تماس تلفنی کلمه «تهديد» را به‌زبان آورده و می‌خواسته توضيح دهد که در زندان به چه‌چيزی تهديد شده که مسئولان زندان تماس تلفنی را قطع کرده‌اند. رضا خندان درباره اين تماس کوتاه تلفنی می‌گويد: «فقط توانست سه ثانيه با من صحبت کند. يک جمله گفت. گفت من از سوم مهرماه در اعتصاب غذا هستم و کلمه «تهديد» را هم گفت. می‌خواست بگويد که به چه چيزی تهديدش کرده‌اند که تلفن را قطع کردند. بسيار مضطرب و عصبانی بود.

۹۰ فعال سياسی، حقوق دان و کنشگر مدنی: نسرين ستوده، وکيل انسان‌دوست و ملی را آزاد کنيد

۱۵ مهر ۱۳۸۹ : جمعی از فعالان سياسی و کنشگران مدنی و حقوق‌دانان، با امضای بيانيه‌ای نسبت به وضعيت نسرين ستوده اظهار نگرانی کردند و خواستار آزادی اين وکيل و فعال حقوق بشر شدند. در اين نامه که به امضای ۹۰ فعال سياسی و مدنی رسيده، آمده است: بازداشت خانم ستوده، که از شناخته‌شده‌ترين مدافعان حقوق بشر در ايران و از وکلای وطن‌دوست محسوب می‌شود، جز یأس و تأسف از تداوم کنش‌های غيرقانونی، خردگريز و ضدملی در کشور، نمی‌افزايد.

روزه سياسی شبنم مددزاده در اعلام حمايت از وکيل دربندش، نسرين ستوده

۱۶ مهر ۱۳۸۹: شبنم مددزاده، دانشجوی زندانی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربيت معلم، با انتشار نامه‌ای از زندان رجايی شهر ضمن همدردی با دو وکيل دربندش؛ محمد اوليايی فرد و نسرين ستوده اعلام کرده است که در حمايت از اعتصاب غذای نسرين ستوده، روزه سياسی خواهد گرفت.

عطر مريم و ياد نسرين در سالروز جهانی کودک

۱۶ مهر ۱۳۸۹: همزمان با روزجهانی کودک و در پی خبر اعتصاب نسرين ستوده ، برخی از وکلای همکار او در کانون مدافعان حقوق بشر و موکلان او در جنبش زنان و مادران کمپين و مادران پارک لاله به منزل او ورفته و با همسرو فرزندان نسرين ستوده ديدار کردند.

نسيم غنوی: بازپرس در مورد پرونده نسرين ستوده اعلام نظر کرده است

۱۷ مهرماه ۱۳۸۹: نسيم غنوی؛ وکيل نسرين ستوده برای پيگيری پرونده موکل اش به دادسرای اوين مراجعه کرد.

نسيم غنوی که ديروز توانسته با بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوين که مسئول پرونده نسرين ستوده است ديدار داشته باشد، خبر داد که بازپرس شعبه ۳، به وی گفته است که در مورد قرار مجرميت و نيز در مورد تبديل قرار بازداشت نسرين ستوده؛ اظهار نظر کتبی کرده است و آن را برای اعلام نظر دادستان، فرستاده است. نسيم غنوی در مورد اين که اين اظهارنظر بازپرس می تواند نشانه چه روندی در پرونده نسرين باشد اظهار داشت: «معمولا وقتی بازپرس اظهارنظرش را می کند و آن را برای تاييد به دادستان می فرستد، نشان می دهد که احتمالا قرار است پرونده برای تشکيل دادگاه فرستاده شود. چون اگر قرار بود بازپرس اعلام نظرش بر عدم مجرميت موکل ام باشد، احتمالا اين روند به شکل ديگری انجام می شد، بنابراين احتمالا روند پرونده به سمت تکميل شدن برای برگزاری دادگاه است». اين وکيل دادگستری سپس افزود: « بايد تا هفته ديگر صبر کنيم و ببينيم نظر بازپرس چه بوده است، چون ايشان محتوای اظهارنظرشان را، قبل از بررسی و اظهار نظر دادستان ، به ما اعلام نمی کنند».

واسلاو هاول خواستار آزادی نسرين ستوده شد

۲۱ مهر ۱۳۸۹: واسلاو هاول، رئيس‌جمهور پيشين چک در يک همايش بين‌المللی در پراگ ضمن پشتيبانی از نسرين ستوده، خواستار آزادی فوری اين وکيل ايرانی از زندان شد. سخنان هاول از سوی چهره‌های سرشناس حاضر در اين همايش مورد پشتيبانی قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه کميسيون و شاخه زنان جبهه مشارکت: اعتراض به بی عدالتی و اعمال غيرانسانی نسبت به زنان بازداشتی

۲۲ مهر ۱۳۸۹: کميسيون و شاخه زنان جبهه مشارکت، با انتشار بيانيه‌ای ادامه بازداشت غيرقانونی زنان را محکوم کرده و نسبت به وضعيت بد بند زنان زندان‌ها معترض شده است و در بخشی از اين بيانيه آمده است: اين روزها نمی توان نسبت به طولانی شدن دوره بازجويی نسرين ستوده، وکيل غيرتمند تعدادی از دستگيرشدگان بعد از انتخابات و اعتصاب غذای او در اعتراض به وضعيت بد و شرايط غيرقانونی و غيرحقوقی اش، بی اعتنا بود و ابراز نگرانی نکرد.

بيانيه ۴ تن از زندانيان سياسی رجايی شهر: خانم ستوده در کنارمان بمانيد

۲۳ مهر ۱۳۸۹ : چهار تن از زندانيان سياسی محبوس در زندان رجايی شهر کرج شامل منصور اسانلو ،رسول بداغی ،عيسی سحر خيز و حشمت اله طبرزدی ضمن حمايت از خواسته های بحق نسرين ستوده که برای بدست آوردن آن دست به اعتصاب غذا زده است خواهان پايان اعتصاب ايشان شدند. قسمتهايی از متن اين بيانيه به قرار زير است: ما امضا کنندگان اين بيانيه مطلع شده ايم که بانو نسرين ستوده روزهاست در اعتصاب غذا به سر ميبرند. ما زندانيان سبز رجايی شهر خطاب به بانو نسرين ستوده اعلام ميکنيم که ايران در راه ازادی خواهی به مبارزی همچون شما نياز دارند و ارمان خواهان راه ازادی ايران هم برای خشت روی خشت گذاشتن ازادی در ايران به راه نگاه ميکنند و به همراهانشان. اينکه شما اينچنين با رشادت در اين روزها فرياد خود را از سد ترس و ارعاب مسئولان گذر داديد برای همه ما باعث افتخار است. در اينجا ضمن اعلام حمايت از شما و بيان همدردی با خانواده شما که در اين مدت بابت وضعيت جسمانی شما نگران شده اند از شما وکيل و مبارز دربند ميخواهيم تا اعتصاب غذايشان را بشکنيد تا بيش از اين نگرانی خانواده شما و اسيب به جسم و روانتان تشديد نشود.

نگرانی ها ادامه دارد: وکيل نسرين ستوده امروز موفق به ديدار بازپرس نشد

۲۴ مهر ۱۳۸۹ : امروز ۲۴ مهرماه، نسيم غنوی، وکيل نسرين ستوده برای پيگيری وضعيت موکل اش به شعبه سه دادسرای اوين مراجعه کرد، اما باز هم دست خالی بازگشت.نسيم غنوی گفت، امروز صبح به دادسرا مراجعه کردم اما به دليل جلسه ای که داشتند موفق به ديدار بازپرس نشدم و دوباره بعد از ظهر مراجعه کردم که باز هم نتوانستم ايشان را ملاقات کنم. نسيم غنوی در مورد اين که برای پيگيری پرونده نسرين ستوده چه مشکلاتی وجود دارد، گفت: متاسفانه هفته پيش به من اطلاع دادند که بازپرس اعلام نظرش را در مورد پرونده کرده است و قرار بود امروز دوباره مراجعه کنم که پس از اظهار نظر دادستانی، بتوانيم حداقل از وضعيت پرونده نسرين ستوده اطلاع موثقی کسب کنيم، ولی متاسفانه امروز موفق به ديدار با بازپرس نشدم.

صدور کيفرخواست برای نسرين ستوده با ۳ اتهام، و ديدار همسر وی با رئيس کل دادگستری تهران

۲۵ مهر ۱۳۸۹ : وکيل نسرين ستوده موفق به ديدار بازپرس پرونده موکل اش شد. بازپرس شعبه سه دادسرای اوين در اين ديدار اطلاع داد که برای نسرين ستوده کيفرخواست صادر شده و پرونده اش به دادگاه ارسال شده است. رضا خندان همسر نسرين ستوده در مصاحبه با سايت مدرسه فمينيستی افزود که : کيفرخواست نسرين ستوده شامل ۳ اتهام: اقدام عليه امنيت ملی، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر است. رضا خندان در ادامه گفت : همچنين بازپرس شعبه سه دادسرای اوين به نسيم غنوی، وکيل نسرين ستوده، گفته است که وی قرار فک بازداشت برای نسرين ستوده صادر کرده است اما دادستان (و يا معاون وی) با آن مخالفت کرده اند. اين دومين بار است که دادستان (و يا معاون وی) با اعلام نظرهای بازپرس مخالفت می کند، دفعه پيش در جريان آزادی موقت نسرين ستوده برای شرکت در مراسم ختم پدرش، بازپرس با اين آزادی موقت موافقت کرده بود اما دادستان با آن مخالفت کرد و در نهايت نسرين ستوده نتوانست در مراسم ختم پدرش حضور بيابد.

ديدار رضا خندان، همسر نسرين ستوده با رييس کل دادگستری استان تهران

۲۵ مهر ۱۳۸۹: رضا خندان، همسر نسرين ستوده، به دادگستری استان تهران مراجعه کرد. رضا خندان در مورد اين ديدار گفت: من هفته پيش نامه ای خطاب به آقای عليرضا آوايی در مورد وضعيت پرونده همسرم نوشته بودم که امروز برای پيگيری نامه ام به دفتر ايشان مراجعه کردم و توانستم آقای آوايی را ملاقات کنم.

رضا خندان سپس افزود: « من در آنجا وضعيت همسرم را شفاهی نيز توضيح دادم و ايشان در زير نامه من خطاب به سرپرست دادسرای اوين نامه ای نوشتند که من اين نامه را به دادسرای اوين بردم، اما متاسفانه نتوانستم معاون دادستان را ملاقات کنم و حتا نامه را از من نگرفتند.» رضا خندان گفت: حالا دوباره بايد مراجعه کنم و معلوم نيست چه موقع بالاخره اين نامه مرا، دريافت می کنند.

زهرا رهنورد خطاب به صادق لاريجانی: نسرين ستوده و همه زنان زندانی را آزاد کنيد

۲۵ مهر ۱۳۸۹: زهرا رهنورد، نويسنده و استاد دانشگاه تهران، در يک نامه سرگشاده خطاب به صادق آملی لاريجانی از وی خواسته است که ضمن توجه به آزادی همه زندانيان سياسی به ويژه زندانيان حوادث پس از انتخابات، دستور آزادی نسرين ستوده و همه زندانيان سياسی زن را فوری صادر کند.

بيانيه اعتراضی بيش از ۹۰۰ تن از کنشگران جنبش زنان و فعالان مدنی: از به خطر افتادن سلامتی نسرين ستوده بيمناکيم

۲۵ مهر ۱۳۸۹ : بيش از ۹۰۰ نفر از کنشگران جنبش زنان، فعالان حقوق بشر و موکلان نسرين ستوده در بيانيه ای نگرانی خود را نسبت به ادامه بازداشت نسرين ستوده در شرايطی که در اعتصاب غذا به سر می برد ابراز داشته، مقامات قضايی را مسئول حفظ سلامت وی دانسته و خواستار آزادی بدون قيد و شرط وی شده اند.

۳۰ تن از اعضای زنان سوسيال دموکرات سوئد خواستار آزادی نسرين ستوده شدند

۲۶ مهر ۱۳۸۹ :در سالروز ۹۰ سالگی انجمن زنان سوسيال دموکرات سوئد، اعضای حاضر اين سازمان خواستار آزادی نسرين ستوده فعال حقوق زنان و حقوق بشر شدند. در اين بزرگداشت ضمن بيان شرح فعاليت های مبارزاتی اين سازمان در سوئد، گزارشی از فعاليت های مبارزاتی جنبش زنان ايران نيز ارائه شدو از مبارزات آنان تقدير شد. در ادامه اين بزرگداشت ۳۰ تن از اعضای حاضر اين سازمان اعتراض و نگرانی شان را نسبت به ادامه بازداشت نسرين ستوده وکبل مدافع حقوق زنان وحقوق بشر اعلام کردند و خواستار آزادی وی شدند.

درخواست ها برای پايان بخشيدن به اعتصاب غذا
درخواست پنج شخصيت ملی - مذهبی از نسرين ستوده: جان پرمهر شما ارزشمند است؛ به اعتصاب غذا خاتمه دهيد

۲۶ مهر ۱۳۸۹ : جمعی از شخصيت های ملی مذهبی همچون حبيب‌الله پيمان، عزت‌الله سحابی، حسين شاه‌حسينی، اعظم طالقانی، نظام‌الدين قهاری، طی نامه ای از نسرين ستوده درخواست کرده اند که به اعتصاب اش پايان دهد. اعتصاب اش را کرده بودند. در اين نامه امده است جان پرشور و وجود پرمهر شما برای فرزندان خردسال‌تان و نيز برای تمامی شهروندان ايران‌زمين، عزيزتر و ارزشمندتر از آن است که به‌دليل رفتارهای غيرانسانی و غيرقانونی، خدشه‌دار گردد و تحليل رود.

نامه‌ی شيرين عبادی به نسرين ستوده:اعتصاب را بشکن، ما به تو نيازمنديم

۲۶ مهر ۱۳۸۹ : شيرين عبادی، درپی نگرانی‌های شنيده شده درباره‌ وخامت وضعيت جسمی و شرايط نسرين ستوده در زندان با توجه به اعلام اعتصاب غذا از سوی اين وکيل دربند، با انتشار بيانيه‌ای از اين وکيل مقاوم درخواست کرده است تا اعتصاب غذای خود را بشکند. در اين نامه شيرين عبادی خطاب به همکارش نوشته است : «به تو نيازمنديم، اعتصاب غذای خود را بشکن، زيرا بی‌‌پناهان هنوز به پناهی مطمئن و کوهی استوار چون نسرين ستوده نيازمندند.»

زهرا رهنورد خطاب به نسرين ستوده: به خاطر موکلانت، به خاطر وطن، اعتصابت را بشکن!

۲۷ مهر ۱۳۸۹ : زهرا رهنورد در سخنانی در جمع خانواده‌های زندانيان سياسی از نسرين ستوده خواست اعتصابش را بشکند. زهرا رهنورد خطاب به نسرين ستوده ، گفت: نسرين عزيز! شخصيت علمی، شجاع و حق‌طلبانه‌ی شما از شاخصه‌های زن ايرانی ست. شما با مقاومت خود در برابر زورگويان و اقتدارطلبان، دِين خود را به ارزش‌های متعالی ادا کرده و سرافرازی خود را نشان داده‌ايد. در اين ميان، اقتدارطلبان نيز طعم تلخ ذلت و خواری خود را در مقابل يک زن حق‌طلب به خوبی چشيده‌اند.

فراخوان کميته دفاع از حقوق مردم ايران (کودير) برای آزادی و نجات جان نسرين ستوده و زندانيان سياسی

۲۷ مهر ۱۳۸۹: در تداوم واکنش ها به ادامه بازداشت نسرين ستوده، وکيل مدافع و فعال حقوق بشری زندانی در ايران - که طبق آخرين اخبار در اعتصاب غذا و وضعيت وخيم جسمانی به سر می برد- تشکل «کميتهٔ دفاع از حقوق مردم ايران» موسوم به «کودير»، با انتشار اطلاعيه و فراخوانی، خواستار اقدامی عملی برای آزادی ستوده شد.

درخواست جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی از نسرين ستوده برای شکستن اعتصاب غذا

۲۹ مهر ۱۳۸۹ : جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی با انتشار نامه‌ای خطاب به نسرين ستوده از وی خواسته‌اند که به خاطر خانواده و کودکان‌اش اعتصاب غذای خود را بشکند. ، در اين نامه آمده است: می دانيم که پس از سالها امانتداری حقوق مردم و در بند شدن، اين لب فرو بستن شايسته چنين حق نارسی‌ای است، اما تو را می‌خوانيم تا آنچنان که کودکانت را غذا می دادی، لب باز کنی ، و باز هم اميد موکلان در بندت و کودکان منتظرت و خانواده بزرگ زندانيان سياسی باشی.

رضا خندان: کسی نيست بگويد چرا همسر من هنوز ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن است؟

۲۹ مهر ۱۳۸۹ : رضا خندان، همسر نسرين ستوده، امروز پنچ شنبه ۲۹ مهرماه، در پی اين همه «بی خبری» از وضعيت همسرش، ناگزير به سالن ملاقات زندان اوين مراجعه کرد تا شايد با تقاضای ملاقات همسرش موافقت کنند، اما مثل هميشه جواب شنيد که نسرين ستوده ممنوع الملاقات است. رضا خندان در ادامه با اندوه فراوان می گويد: هيچ کس در اين مملکت پيدا نمی شود که بگويد چرا همسر من ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن است؟ مگر نه اين که پرونده اش تکميل شده و مراحل بازپرسی به اتمام رسيده، پس چرا نبايد نه تلفنی بزند و بعد هم ممنوع الملاقات باشد؟

نامه جمعی از فعالان جنبش زنان و موکلان نسرين ستوده به او برای پايان دادن به اعتصاب غذايش: به خاطر ايمان مشترک مان به «دفاع از زندگی»

۳۰ مهرماه ۱۳۸۹: جمعی از فعالان جنبش زنان و موکلان نسرين ستوده، در خانه وی گردهم آمدند تا در حضور خانواده نسرين، از وی درخواست کنند اعتصاب غذايش را بشکند. در اين نشست مينو مرتاضی، فرزانه طاهری، فيروزه صابر، پروين بختيارنژاد، هاله سحابی، طلعت تقی نيا، ناهيد کشاورز، فخری شادفر، فرخنده احتسابيان، شيرين بهرامی راد، باربد گلشيری، اکرم مصباح، پرستو الهياری، فرشته جمشيدی، نسرين طائبيان، رزا قراچورلو، صادقه شيردل، اعظم اکبرزاده، سونيا ترکمان ،سوسن شعبانی، نوشين احمدی خراسانی و... حضور داشتند که هر يک سخنان کوتاهی را در وضعيت نسرين ستوده مطرح کردند و سرانجام نامه سرگشاده اين جمع خطاب به نسرين ستوده قرائت شد. در اين نامه آمده است : «ما امروز اينجا، در آشيانه پُر مهرت که دو جوجه خردسال را در آن به ناز پرورانده ای ، گرد هم آمده ايم، تا بگوييم نه به خاطر خودت که به خاطر رنج ما، لب هايت را بگشا و اعتصاب غذايت را بشکن. آری ما اينجا گرد هم آمده ايم که در عين ابراز احترام به تصميمی که از قرار تنها راه گشاده پيش روی تو بوده است، بگوييم می دانيم ايمان ات به اجرای قانون انسانی و برابر، چون کوه، استوار است اما، ما ياران ات در جنبش زنان تحمل قطره قطره تحليل رفتن تن رنجورت را نداريم... آری نسرين جان به خاطر هر چيز کوچک و هر چيز پاک، لب هايت را بگشای تا چهره و لبان يارانت در جنبش زنان به لبخندی گشوده شود.»

ملاقات همسر نسرين ستوده با رئيس دادگاه پس از ۵۰ روز بی خبری : حقوق ما چه می شود؟

۲ آبان ۱۳۸۹ : حدود ۵۰ روز از بازداشت نسرين ستوده و ۳۰ روز از زمانی که او به همسرش گفت در اعتصاب غذاست می گذرد اما همچنان امکان ديدار يا تماس نسرين با خانواده اش ناممکن بوده است. همسر نسرين ستوده از ملاقات با رئيس دادگاه انقلاب خبر داد و اين که پرونده نسرين به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

نامه انجمن حمايت از حقوق کودکان به مقام عالی قضايی: نسرين ستوده را آزاد کنيد

۲ آبان ۱۳۸۹ : سايت انجمن حمايت از حقوق کودکان: نسرين ستوده ، وکيل پايه يک دادگستری ، مادر دو کودک که سالها عضو داوطلب انجمن حمايت از حقوق کودکان به عنوان وکيل پرونده های کودک آزاری و کودکان محروم فعاليت داشته است حدود يک ماه و نيم در زندان به سر می برد و اين در حالی است که فرزندان اين وکيل بلندپايه تا به حال موفق به ديدار مادر خود نشده اند . انجمن حمايت از حقوق کودکان در نامه ای به آيت الله شاهرودی خواستار آزادی وی شده است.

اشرف منتظری، دخترآيت الله منتظری از نسرين ستوده خواست اعتصاب غذايش را بشکند

۲ آبان ۱۳۸۹ : اشرف منتظری طی نامه ای به نسرين ستوده نوشت: خانم نسرين ستوده، حقوق دان و وکيل تعدادی از زندانيان سياسی، که حدود يک ماه از بازداشت ايشان ميگذرد، اعتصاب غذا کرده است. از اتهام و محتوای پروندۀ ايشان خبر کامل و دقيقی ندارم، اما آنچه مسلم است اين که نامبرده در انجام مسئوليت وکالت دفاع از موکلين سياسی خود، به طور شفاف و مطابق با آنچه مسئوليت شرعی، قانونی و ملی بوده است دريغ نکرده و در پاسخ به سوالات رسانه ها، نظريات خود را ابراز داشته است. من به عنوان يک خواهر همدرد از ايشان می خواهم که هر چه زودتر، اعتصاب غذای خود را پايان دهند و آرزو دارم مسئولان زندان، موجبات نارضايتی بيشتر خانواده های زندانيان سياسی را فراهم ننمايند و به وظايف شرعی، قانونی و اخلاقی خود بيشتر توجه کنند.

پس از يک ماه بی خبری، سرانجام خواهر نسرين ستوده در زندان اوين با وی ملاقات کرد

۴ آبان ۱۳۸۹ : پس از يک ماه، بی خبری کامل از نسرين ستوده، سرانجام گيتی ستوده، توانست با خواهرش نسرين ستوده در زندان اوين ملاقات کند. به گفته رضا خندان، همسر نسرين ستوده، ظهر امروز، در پی تماس تلفنی از دادسرای اوين، خواهر نسرين ستوده به زندان اوين مراجعه کرد و توانست حدود نيم ساعت با نسرين ستوده ملاقات داشته باشد. گيتی ستوده پس از ديدار خواهرش گفت که حال عمومی نسرين ستوده خوب بود، هر چند او به خاطر اعتصاب غذا، لاغر شده بود. وی از روز جمعه اعتصاب غذايش را شکسته است. گيتی ستوده گفته است که روحيه خواهرش خوب بوده؛ هر چند به لحاظ جسمانی ضعيف شده است.

طی نامه ای به عفو بين الملل: دهها تن از کنشگران ايرانی خواستار رسيدگی به وضعيت نسرين ستوده شدند

۵ آبان ۱۳۸۹: گروهی از روشنفکران، فعالين جنبش زنان استادان دانشگاه و همچنين کنشگران حقوق بشری، با ارسال نامه ای به سازمان عفو بين الملل، خواستار اقدام عملی آن سازمان در اعتراض به ادامه بازداشت و نقض مستمر حقوق انسانی نسرين ستوده، وکيل مدافع زندانی در ايران شدند.

مادران کمپين، نامه درخواست خود برای رسيدگی به وضعيت نسرين ستوده را تحويل ستاد حقوق بشر قوه قضائيه دادند

۷ آبان ۱۳۸۹: جمعی از مادران کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز، نامه درخواست خود برای پيگيری وضعيت نسرين ستوده، حقوقدان و عضو کمپين يک ميليون امضا، را به دفتر ستاد حقوق بشر قوه قضائيه تحويل دادند. اين مادران در عين حال که خواستار رسيدگی به حقوق ساير زندانيان هم هستند، در نامه ای خطاب به محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه، خواستار برخورداری نسرين ستوده از حقوق اوليه خود در دوران بازداشت شده اند و همچنين اين خواسته را مطرح کرده اند که نسرين ستوده را به دليل دفاع از حق و عدالت مجازات نکنند.

وکلا خواستار آزادی بی قيد و شرط نسرين ستوده شدند

۸ آبان ۱۳۸۹ : قسمتی از بيانيه وکلا در حمايت از نسرين ستوده : گويا بازداشت و نگهداری وکلای آزاده و مستقل دادگستری سنتی شده افتخار آفرين برای برخی قضات ، که هر از گاهی ستاره ای از ستارگان آسمان وکالت به بنده کشيده شده و بی آنکه از کمترين حقوق مسلم و قانونی يک متهم بر خوردار باشند در بازداشت نگهداری می شوند . اين بار نوبت همکار آزاده و مدافع حقوق زنان ، کودکان ، دانشجويان ، کارگران ، معلمان و در يک کلام مدافع حقوق بشری ما خانم نسرين ستوده است ؛ وی پيرو دريافت احضاريه ای از ناحيه داديار اظهار نظر مستقر در زندان اوين در تاريخ ۱۳/۶/۸۹ به دادسرای مستقر در زندان اوين مراجعه و ديگر بازنگشت !!!

ما جمعی از وکلای دادگستری بازداشت و نگهداری نسرين ستوده را محکوم می نمائيم و ضمن اعتراض به بازداشت غير قانونی نسرين ستوده و محروميت ايشان از ملاقات با وکلای مدافع و خانواده خود خواهان آزادی سريع و بی قيد و شرط ايشان هستيم .

احمد منتظری طی تماس با خانواده نسرين ستوده، از آنها دلجويی کرد

۸ آبان ۱۳۸۹: احمد منتظری طی تماس با همسر نسرين ستوده، وکيل مدافع زندانی، آخرين وضعيت اين فعال حقوق بشری را پيگيری کرده و از خانواده وی دلجويی بعمل آورد. بنا به اين گزارش، فرزند ارشد مرحوم آيت الله العظمی منتظری، در تماس تلفنی خود با رضا خندان، آخرين وضعيت پرونده و اوضاعِ آن فعال مدنی بازداشتی که اخيرا اعتصاب غذای طولانی مدت خود را شکسته، جويا گرديد.

رضا خندان: نسرين ستوده تلفن کرد و گفت برای ملاقات اش به زندان برويم، اما وقتی مراجعه کرديم اجازه ندادند

۹ آبان ۱۳۸۹ : ظهر امروز، ۹ آبان ماه نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال جنبش زنان، در طی تماس تلفنی با همسرش، به وی اطلاع داد که ماموران گفته اند امروز او می تواند به همراه دو فرزندش برای ملاقات به زندان اوين مراجعه کند. اما ساعت ۵ و نيم بعد از ظهر، هنگامی که رضا خندان و دو فرزندش و نيز مادر و خواهر نسرين ستوده برای ملاقات وی به زندان مراجعه کردند، ماموران گفتند که فقط دو فرزند خردسال نسرين ستوده می توانند به ملاقات مادرشان بروند و رضا خندان و بقيه خويشاوندان حق ملاقات ندارد. اما دو فرزند نسرين ستوده، مهراوه و نيما که هنوز کوچک تر از آن هستند که به عنوان افراد بزرگسال به تنهايی به ملاقات بروند، از رفتن با ماموران زندان بدون همراهی پدرشان امتناع کردند.

۲۴ آبان دادگاه نسرين ستوده برگزار می شود

۱۱ آبان ۱۳۸۹ : تاريخ برگزاری دادگاه رسيدگی به پرونده نسرين ستوده روز ۲۴ آبان ماه اعلام شد. رضا خندان، همسر نسرين ستوده می گويد که طی چند روز گذشته وکلای نسرين ستوده، برای خواندن پرونده وی به دادگاه مراجعه کرده اند و به آن ها از سوی دادگاه ابلاغ شده که قرار است ۲۴ آبان ماه دادگاه نسرين ستوده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به رياست قاضی پيرعباسی برگزار شود.

ديدار دادستان تهران با نسرين ستوده، محمد اوليايی فرد و محمد امين هادوی در زندان

۱۲ آبان ۱۳۸۹ : دادستان تهران با حضور در زندان اوين، با ۱٧ نفر از زندانيان از جمله نسرين ستوده، محمد اوليايی‌فرد و محمدامين هادوی ملاقات کرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی تهران، در اين ديدارها، زندانيان مسائل و خواسته‌های خود را به طور مستقيم با دادستان در ميان گذاشتند و عباس جعفری دولت آبادی نيز حسب مورد با اعطای مرخصی، تمديد مرخصی و ملاقات زندانيان با اعضای خانواده موافقت کرد.

اعتصاب غذای خشک
نسرين ستوده دست به اعتصاب خشک زده است

۱۳ آبان ۱۳۸۹ : رضا خندان همسر نسرين ستوده گفت که روز چهارشنبه خانم ستوده با منزل تماس گرفته و می‌خواهد که خواهر و فرزندانش به ملاقات او بروند. پنج‌شنبه ۱۳ آبان دو فرزند ۱۰ و ۳ ساله وی به همراه خواهرش و نيز مادر همسرش برای ملاقات به زندان اوين می‌روند. از ورود همسر خانم ستوده به زندان جلوگيری می‌شود. آقای خندان گفت که پس از ساعاتی فرزندان و خواهر خانم ستوده و مادر آقای خندان در حالی که بسيار برآشفته و ناراحت بودند از زندان خارج می‌شوند. به گفته‌ی وی کودکان خردسال خانم ستوده مدام گريه می‌کردند و می‌گفتند صورت مادرشان سياه شده بود. به گفته‌ی خانم گيتی ستوده خواهر نسرين، وی در اعتراض به روند رسيدگی به پرونده‌اش و نيز شرايط ناگواری که در زندان دارد از روز يک‌شنبه ۱۰ آبان دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران: کميساريای عالی حقوق بشر بايد فورا برای نجات جان نسرين ستوده اقدام کند

۱۴ آبان ۱۳۸۹: در واکنش به از سرگيری اعتصاب غذا توسط نسرين ستوده، وکيل مدافع زندانی، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، روز پنجشنبه ۱٣ آبان ماه خاطرنشان کرد "کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ناوی پيلای، بايد بلافاصله از مقامات ايرانی بخواهد تا سلامتی جسمی وکيل حقوق بشر، نسرين ستوده، که در حال حاضر در زندان به سر می برد را تضمين و وی را آزاد کنند."

انتشار ويدئو گزارش «نسرين ستوده در اعتصاب غذا»

۱۵ آبان ۱۳۸۹: انتشار ويدئو گزارش «نسرين ستوده در اعتصاب غذا» توسط نوشين احمدی خراسانی. در اين ويدئو گزارش خانواده نسرين ستوده به شرح وضعيت نسرين ستوده در زندان می پردازند.

http://www.youtube.com/user/feministschool#p/u/0/R6k8tJqrCb0

نسرين بصيری: خاطرات منتشر نشدۀ نسرين ستوده

۱۵ آبان ۱۳۸۹: بهار امسال به در خواست مجلۀ اشپيگل با چند هنرمند و وکيل دعاوی و يک مغازه دار در ايران صحبت کردم و از ايشان خواستم تا خاطرات روزانۀ شان را ياد داشت کنند و برايمان بفرستند. بر اساس روش معمولی رسانه ها تنها گوشۀ کوچکی از اين "مواد خام" يا روزانه ها تنظيم شد و روز ۱۷ خرداد ماه در پر فروش ترين رسانۀ آلمان، يعنی مجلۀ اشپيگل منتشرگرديد. وقتی نسرين ستوده را دستگير کردند به ياد مهربانی صدا و کلامش افتادم و رفتم سراغ خاطرات او و بارديگر نوشته هايش را مرور کردم. نسرين ستوده کوچکترين حرفی که خلاف قوانين جمهوری اسلامی باشد بر زبان نرانده است و تنها دغدغه و شکوه اش از اجرا نشدن قوانين است. امروز که هفتمين روز اعتصاب غذای ستوده سپری می شود بيش از اينکه به فکر يک روز و يکساعت بيشتر زندانی شدنش باشم نگران سلامت و جانش هستم . فکر می کنم شايد اين نوشته های صميمی کمک کند به شناخت همه جانبه تر از زنی که تن و جانش ظريف و دلش مثل چشمۀ کوهستان پاک و زلال است . زنی که تنها "گناهش" مهربانی و انساندوستی و تنها دغدغه اش اجرا نشدن همان قوانينی است که به برخی از آنها انتقاد دارد.

http://www.iranologie.org/2010/11/blog-post.html

کميته مبارزه برای آزادی زندانيان سياسی : درخواست برای آزادی بی قيد و شرط و مراقبتهای ويژه پزشکی برای نسرين ستوده

۱۷ آبان ۱۳۸۹: کميته مبارزه برای آزادی زندانيان سياسی خواستار آزادی بی قيد و شرط نسرين ستوده و مراقبتهای ويژه درمانی برای وی شد.

درخواست کبودوند از نسرين ستوده برای شکستن اعتصاب غذا

۱۷ آبان ۱۳۸۹: محمد صديق کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار کرد ايرانی در زندان از نسرين ستوده خواست که اعتصاب غذای خود را بشکند. محمد صديق کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار کرد ايرانی که هم اکنون در زندان به سر می‌برد، در پی ملاقات کابينی با خانواده‌اش و اطلاع از خبر اعتصاب غذی نسرين ستود، با اظهار تاثر و نگرانی شديد نسبت به وضعيت اين وکيل دربند گفت: خانم ستوده از وکلای پيگير و شجاع اينجانب در چندين پرونده بوده و هست و من ضمن آن که احترام ويژه ای برای ايشان قائلم، بدين وسيله به عنوان يک همکار و يک موکل و به نام عضو جامعه مدافعان حقوق بشر و هم چنين به نام مدير سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از ايشان تقاضا دارم هرچه سريع تر به اعتصاب غذا که سلامتی ايشان و حضور پرثمر وی را در صف مدافعان حقوق بشر به خطر می اندازد پايان دهد.

سيمين بهبهانی با حضور در خانه نسرين ستوده خواستار توقف اعتصاب غذای وی شد: مردم به وکلايی نظير تو نياز دارند

۱۸ آبان ۱۳۸۹: سيمين بهبهانی و حدود سی نفر از فعالان کمپين يک ميليون امضا، مادران صلح، مادران عزادار و مادران پارک لاله با حضور در منزل نسرين ستوده به ديدار همسرو فرزندانش رفتند تا ضمن اعلام همبستگی با خواسته های نسرين ستوده، با ابراز نگرانی از بی توجهی مسئولان قضايی نسبت به جان او، از اين وکيل سرسخت حقوق بشر درخواست کنند که لااقل به خاطر آنها که دوستش دارند و به او نياز دارند اعتصاب غذايش را پايان دهد. آنان در نامه خود به نسرين ستوده يادآور شده اند که: جهان صدای حق طلبی تو را شنيده است و حال ما از تو می خواهيم صدای ما را از آن سوی ديوارها بشنوی و جان خود را بيش از اين به خطر نياندازی. از تو می خواهيم به اعتصاب غذای خود پايان دهی و پيمان می بديم همراه تو در راه احقاق حقوق بديهی تو تلاش کنيم. امروز وطن نيازمند گام های استوار توست و تو را ادامه راهت تنها نخواهيم گذاشت.

آلمان خواهان آزادی نسرين ستوده شد

۲۰ آبان ۱۳۸۹: دولت آلمان با ابراز نگرانی از وضعيت نسرين ستوده در زندان، خواهان آزادی سريع وی شده است. از نظر دولت آلمان، رفتار کنونی با وی نمونه‌ای از بازداشت‌ها و فشارهای جاری عليه مدافعان حقوق بشر در ايران است که بايد پايان يابد.

پايان اعتصاب خشک و ادامه اعتصاب غذا
نسرين ستوده همچنان در اعتصاب غذاست

۲۰ آبان ۸۹ ۱۳: عليرغم اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها در رابطه با پايان اعتضاب غذای نسرين ستوده رضا خندان، همسر وی گفت که در طی ملاقاتی که به مدت ده دقيقه با همسرش در زندان اوين داشته است مطلع شده است که نسرين ستوده به درخواست دوستان و وکلايش اعتصاب خشک اش را شکسته ولی تا رسيدن به خواسته‌هايش، اعتصاب غذايش را به صورتی که فقط از آب استفاده کند ادامه داده و خواهد داد. نسرين ستوده در اين ملاقات به همسرش گفته است: تاکنون جمعا ۳ مقام قضايی و امنيتی قول داده‌اند که ايشان را با تبديل قرار آزاد خواهند کرد ولی هيچکدام به وعده‌هايشان عمل نکرده‌اند. بنابراين من اعتصاب غذايم را به صورت اعتصاب غذای تر، ادامه می دهم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016