دوشنبه 1 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: سخنان کدخدائی نظر جنتی بوده نه کارگروه حل اختلاف، ايلنا

فولادگر : چون اين موضوع از سوی مقام معظم‌ رهبری به آيت‌الله جنتی ارجاع شده است و کارگروهی نيز پس از سخنان رهبری تشکيل شد، بايد نتيجه به استحضار رهبری رسيده و تنفيذ شود و قبل از اعلام رهبری قابل استناد نيست.


ايلنا : سخنان اخير عباسعلی کدخدايی در مورد مباحث مطرح شده در کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس با تذکرات نمايندگان مجلس مواجه شد و رئيس‌مجلس نيز تاکيد کرد : آنچه که کدخدايی مصاحبه کرده نظر جنتی است.
به گزارش خبرنگارپارلمانی ايلنا، درآغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس محسن کوهکن نماينده لنجان در مجلس و عضو هيات رئيسه با اشاره به مصاحبه اخير سخنگوی شورای نگهبان و به استناد بند ۱۱ ماده ۲۳ آئين‌نامه داخلی مجلس در مورد حفظ شأن و جايگاه آن مجلس، اظهار داشت: بنده با توجه به اينکه سخنگوی هيات رئيسه هستم سوالات و تذکراتی را از سوی نمايندگان دريافت کردم و لذا وظيفه دارم که برای انجام تکليف آنها را دنبال کرده و مطرح کنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه چهار نفر از مجلس در کارگروه حل اختلافات دولت و مجلس حضور يافتند، گفت: اگر آنچه از سوی سخنگوی شورای نگهبان مطرح شده نظر نمايندگان حاضر باشد که هيچ؛ اما اظهارات اخير دهقان پس از مصاحبه کدخدايی نشان داد که آن سخنان در جلسات مورد اجماع نمايندگان دولت و مجلس نبوده است و از لاريجانی می‌خواهم از حقوق اين چهار نماينده تا حدی که صلاح می‌داند دفاع کرده و نسبت به تنوير افکار عمومی عمل کند.
در پاسخ به اين تذکر علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اظهار داشت: مطالبی که مطرح شد مربوط به کل مجلس است و بايد در مورد آن توضيح داده شود، زيرا آنچه در رسانه‌ها از سوی کدخدايی به عنوان نتيجه کارگروه حل اختلاف ميان دولت و مجلس اعلام شده مورد تاييد مجلس نيست و نظر دوستان که در اين کارگروه حضور داشتند به طور رسمی اعلام شده است.
وی افزود: به نظر نمايندگان بسياری از دغدغه‌های آنها در مورد اجرای برخی قوانين بوده است در حالی که هيچ چيزی راجع به اين دغدغه‌ها بيان نشده است. برخی برداشت‌ها در اين مصاحبه صرفا برداشت‌های خود آنها است و ربطی به کارگروه ندارد در حاليکه اين يک کارگروه با عنوان بررسی اختلافات دولت و مجلس بوده است.
لاريجانی گفت: اکنون هم احمد توکلی رئيس مرکز پژوهش‌ها خودش می‌خواهد طی تذکری توضيحات لازم را ارائه کند زيرا جزو افراد حاضر در کارگروه بوده است.
سپس احمد توکلی در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئين‌نامه داخلی مجلس در مورد حفظ شان وجايگاه مجلس، اظهار داشت: بعد از اينکه آقای رئيس‌جمهور نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشت و اشکالاتی را بر مجلس وارد دانستند و متقابلا رئيس مجلس نيز نامه‌ای نوشت و اشکالاتی را به رئيس دولت وارد دانست. به استناد قانون اساسی حضرت آقا موضوع را به احمد جنتی دبير شورای نگهبان ارجاع دادند و قرار شد وی (جنتی) حلقه کارشناسی متشکل از کارشناسان دولت و مجلس تشکيل دهد.
وی يادآور شد: لاريجانی چهار نفر از همکاران يعنی آقايان ابوترابی‌فرد، باهنر، دهقان و اينجانب را به نمايندگی از مجلس برای اين شورا معرفی کردند و از طرف دولت نيز آقايان الهام، عزيزی، ميرتاج‌الدينی و خانم بداغی نيز معرفی شده بودند و از اساتيد دانشگاهی نيز سه نفر با سابقه برجسته حقوقی و عضويت در شورای نگهبان در آن حضور يافتند. که از جمله آنها آقايان مهرپور، مدنی و افتخارجهرمی بودند.
نماينده تهران ادامه داد: از شورای نگهبان نيز آقايان عليزاده، کدخدايی و خود آيت‌الله جنتی در جلسات کارشناسی حضور داشتند که البته در اين جلسات آقای الهام اصلا حضور نداشته و آقای عزيزی نيز به خاطر درگيری با برنامه پنجم کمتر شرکت می‌کرد.
رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اينکه ۱۸ جلسه کارشناسی و بحث و بررسی در شورا مذکور انجام شد، گفت: در اين جلسات تمام اصولی که مربوط به ارتباط مجلس و دولت است مورد بحث قرار گرفت و بيشتر دعاوی مجلسی‌ها در اين جلسات تاييد شد و به ندرت پيش می‌آمد که انتقاداتی به طرز‌کار مجلس وارد شود.
توکلی ادامه داد: در عين‌حال چند انتقاد هم بود که ما پذيرفتيم .مانند اينکه اگر وزيری مورد سوال واقع می‌شود او نفر آخر باشد که دفاع کند و نه نماينده سوال کننده. اما ما انتقاداتی را از حق رئيس‌جمهور برای تذکر دادن به مجلس را نپذيرفتيم و استدلال حقوقی در اين مورد داشتيم.
نماينده تهران در‌مجلس افزود: در اين جلسات همچنين در خصوص اينکه رئيس‌جمهور مصوبات هيات دولت را به مجلس نمی‌فرستد و اصل ۱۳۸ قانون اساسی را نقد می‌کند و نام مصوبات را مصممات می‌گذارد و به مجلس ارائه نمی‌کند نيز بحث شد و بر روی غلط بودن اين مسئله توافق شد و کدخدايی نيز اين مسئله را تاييد کرد.
توکلی با تاکيد بر اينکه فضای عمومی جلسات کارگروه بنا بر رای‌گيری يا جمع‌بندی نبود، يادآورشد: در اين جلسات بنا بود که نظرات دو طرف عنوان شود و اعضای محترم شورای نگهبان اگر به نظری رسيدند آن را به جلسات شورای نگهبان ببرند و اگر شورای نگهبان بعد از بررسی ملاحظه کرد اصلی از قانون اساسی ابهامی دارد که موجب اختلاف می‌شود و نيازمند تفسير است، آن تفسير را ارائه کند تا رفع اختلاف شود.
وی ادامه داد : از اين رو حتی گاهی که حضرت آيت‌الله جنتی صحبت می‌کردند و عنوان می‌کردند که اين جمع‌بندی است، ما اعتراض می‌کرديم که اين صحبت‌ها جمع‌بندی جلسه نيست ، زيرا اگر قرار بود جمع‌بندی شود در اکثر قريب به اتفاق جلسات نظر مجلس تاييد می‌شد.
وی با تاکيد بر اينکه جلسات برای توافق و تفاهم بيشتر ميان مجلس و دولت بسيار مهم و سازنده بود، تصريح کرد: ما موافق و تسليم قانون اساسی هستيم. اما در نهايت چون جمع‌بندی نهايی امکان‌پذير نبود آيت‌الله جنتی فرمودند که شما چهار نفر نظراتتان را مکتوب کنيد و حاصل نظراتان را رئيس مجلس رسما به من ارسال کند و از دولت هم می‌خواهم رسما نظراتشان را مکتوب کند و ارسال نمايد که شورای نگهبان هم نظرات خود را تهيه و مجموع آنها را خدمت رهبری تقديم کند تا ايشان طبق موقعيت شرعی و قانونی براساس اصل ۵۷ هر دستوری دارند اجرايی کنيم.
نماينده تهران در مجلس با بيان اينکه نظراتمان را در ۲۰ صفحه مکتوب کرديم و لاريجانی به جنتی فرستاد، گفت: ديروز در سايت خانه ملت اين مکتوب منتشر شد که از همکاران می‌خواهم اين گزارش را که ازادله خيلی قوی از نظر حقوقی در دفاع از مجلس برخوردار است، حتما بخوانند.
وی با بيان اينکه نظرات دولت در اين مورد هنوز ارائه نشده است، گفت: آيت‌الله جنتی هم نظراتشان را ارائه دادند و آنچه که آقای کدخدايی به عنوان جمع‌بندی نظرات کارگروه بيان کردند تنها نظرات آقای جنتی بود که ايشان هم در نامه‌شان آن را به کارگروه نسبت ندادند.
توکلی گفت: کارگروه نه جمع‌بندی داشت و نه رای‌گيری کرد . بلکه نظرات ما در دفاع از موقعيت مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری کشور اين بود که جايگاه مجلس جايگاه تفوق قانونی بر قوای ديگر دارد و رئيس‌جمهور نقش تعيين‌کننده و محترمی دارد ، اما در برخی امور اجازه دخالت ندارد.
در پاسخ به اين تذکر توکلی علی لاريجانی با تقدير از تلاش‌های چهار نماينده مجلس در کارگروه اظهار داشت: اين دوستان تلاش زيادی کردند البته متنی که تهيه کردند متنی دقيق و حقوقی بود که ارسال شده و جمع‌بندی کارگروه نيست، بلکه نظر خودشان است. نظر مجلس نيز همان متن است که منتشر شد.
سپس محمد کريم شهرزاد نماينده اصفهان در مجلس در اخطار قانون اساسی مستند به اصل ۱۱۰ گفت: رفع اختلاف قوای سه گانه از شئونات رهبری و موضوعيت اين بحث که در جلسه علنی مطرح شد ،ناشی از اختلافات پيش آمده بين دولت و مجلس است که بايد از رهبر معظم انقلاب کسب تکليف شود.
وی افزود: گزارش اين جلسات بايد پس از تاييد رهبری منتشر شود و پيش داوری از جلسات هيچ وجهی ندارد و اگر نتيجه‌ای گرفته شد بايد به تنفيذ رهبری برسد و سپس اعلام شود.
وی تاکيد کرد: قوای مختلف پس از تاييد رهبری از نظر تبعيت می‌کنند و آن را عملياتی خواهند کرد.
شهرزاد با بيان اينکه اگر اختلافی نبود ميان مجلس و دولت که اساساً اين مسائل پيش نمی‌آمد و به رهبری ارجاع نمی‌دادند و ايشان نيز دستور عملی در اين زمينه نمی‌دادند .
در پاسخ به وی علی لاريجانی اظهار داشت: حال که اين اتفاق افتاده بايستی با نظر ايشان حل اختلاف انجام شود و اين در حالی است که مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان نظر خود آقای جنتی است و مجلس نظراتش را مکتوب ارائه داده است و آنچه که کدخدايی مصاحبه کرده نظر جنتی است.
وی ادامه داد: مجلس نظراتش را به صورت مکتوب ارائه کرده و آنچه در مصاحبه آمده نظر مجلس نيست اشکال اين است که آنها نظر خودشان را به جای نظر کارگروه اعلام کرده‌اند.
سپس حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان در مجلس در اخطار قانون اساسی مستند به اصل ۱۱۰، گفت: چون اين موضوع از سوی مقام معظم رهبری به آيت‌الله جنتی ارجاع شده است و کارگروهی نيز پس از سخنان رهبری تشکيل شد، بايد نتيجه به استحضار رهبری رسيده و تنفيذ شود زيرا اساسا اگر موضوع مربوط به اصلاح قانون و سياست‌های کلی کشور باشد بايد به بخش‌های مختلف ارجاع شود و تکليفش روشن شود و در غير اين صورت حکم حکومتی است که فصل‌الخطاب آن رهبری است.
وی افزود: اين موارد که از سوی کارگروه مطرح شده قبل از اعلام رهبری قابل استناد نيست.
فولادگر همچنين بر اساس بند ۱۱ ماده ۲۳ آئين‌نامه داخلی مجلس خواست؛ نحوه خبر رسانی مطبوعات از سوی هيات رئيسه مورد نظارت قرار گيرد.
سپس چند نفر از نمايندگان درخواست بيان تذکر داشتند که لاريجانی گفت: اگر تذکرات ادامه يابد تذکرات تا ظهر به طول می‌انجامد و به مواد برنامه پنجم نمی‌رسيم.
درعين‌حال حسن نوروزی نماينده رباط‌‌ کريم در مجلس پس از اصرار‌های زياد موفق به بيان تذکر خود شد و مستند ماده ۱۸۲ آئين‌نامه داخلی مجلس،گفت: روز ميلاد امام هادی و در آستانه عيد غذير اصلا توقع نداشتيم شما با عنوان رئيس مجلس و توکلی به عنوان رئيس مرکز پژوهش‌ها به اين مسائل بپردازيد در صورتيکه براساس آئين‌نامه اگر تخلفی مربوط به جلسه‌ای انجام شود ظرف سه دقيقه آن را تذکر دهيد اين مطالبی که مطرح شد اصلا به برنامه مجلس و برنامه پنجم ربطی نداشته است و مربوط به اخبار رسانه‌ها بود.
وی با انتقاد از رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس رئيس‌کميسيون تلفيق و رئيس مجلس گفت: آيا اين عيدی است که به مردم می‌دهيد ما بايد با وحدت و يکپارچگی دعوت کنيم .
وی خطاب به اصولگرايان گفت: بايد وحدت بيشتری داشته باشيم. اصلاح‌طلبان بدانند که ما همواره متحد هستيم و اين درست نيست که در آستانه عيد غدير خم چنين موضوعی را مطرح کنيم که موجب شکاف شود.
لاريجانی نيز در پاسخ به وی تاکيد کرد: تذکراتی که مربوط به دستور نبوده است اما من که رجال‌الغيب نيستم که بدانم نمايندگان چه چيزی را می‌خواهند مطرح کنند.
وی افزود: پس از اينکه تذکرات نيز مطرح می‌شود بنده بايد به آن پاسخ دهم و برای اينکه مسائل روشن شود به آنها پاسخ داده‌ام و اين به معنی تخاف نيست.
وی افزود: موضوعی که مطرح شده به دليل اينکه نتيجه کارگروه نبوده است و نمايندگان بايد اين موضوع را بدانند که نظر مجلس نيست و شفاف شود، درمجلس مطرح کردم.
لاريجانی گفت: مجلس بايد به اين موضوع می‌داد که نتيجه کارگروه کامل نظرات مجلس نبوده و نمايندگان نيز حق دارند در اين مورد تذکر دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016