دوشنبه 1 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: برخورد سياسی نام خليج‌فارس را تغيير نمی‌دهد، مهر

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با بيان اينکه خليج فارس نامی تاريخی، شناخته شده و هميشگی است گفت: برخی از برخوردهای سياسی و احساسی حتما موجب تغيير نام خليج فارس نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی که برای شرکت در بيستمين همايش بين المللی خليج فارس به بندرعباس سفر کرده است ظهر امروز دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران به تشريح اهداف و برنامه های اين اجلاس پرداخت.

وی در خصوص برگزاری بيستمين اجلاس خليج فارس در بندرعباس گفت: بعد از ۲۰ سال امسال برای نخستين بار کنفرانس خليج فارس در خود خليج فارس و در حاشيه آبهای نيلگون خليج فارس برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به پيشينه طولانی اهميت استراتژيک خليج فارس گفت: بيش از ۶۰ درصد انرژی مورد نياز جهان در اين منطقه تامين می شود و علاوه بر اين منطقه نقش مهمی در تجارات و مبادلات منطقه دارد.

متکی با اشاره به اينکه خليج فارس مردمانی با بيشترين اشتراکات تاريخی تمدنی، اعتقادی و دينی دارد ، گفت: اين منطقه منافع و نگرانی های مشترک دارد و اين کنفرانس با هدف تقويت همگرايی و پرداختن به ابعاد مختلف خليج فارس شامل انرژی، امنيت منطقه ای، همکاری دسته جمعی، محيط زيست با حضور صاحبنظران و کارشناسان برپا شده است.

وزير خارجه ابراز اميدواری کرد در اين اجلاس ۳ روزه مسائل مختلف مورد تبادل نظر قرار گيرد و گفت اميدواريم در سالهای آينده اين اجلاس در ديگر استانها تکرار شود.

وی تاکيد کرد: اين موضوعات در ۴ ميزگرد توسط کارشناسان با ارائه مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص پيام کنفرانس خليج فارس گفت: پيام اين کنفرانس در منطقه دوستی، همزيستی مسالمت آميز و همکاری دسته جمعی در همه حوزه هايی است که منافع ما و نگرانی ما را در بر می گيرد و پيام اين کنفرانس به کشورهای فرامنطقه ای تعامل سازنده با همه کشورها که روابط عادلانه با کشورهای حوزه خليج فارس است ، برای کسانی که هنوز از خوی زياده خواهی و دخالت در امور کشورها باز نگشته اند و واقعيت سالهای اخير آنها را سر عقل نياورده نيز روشن است که کشورهای منطقه قادر به حل مشکلاتشان هستند.

متکی تاکيد کرد: بحران های منطقه ای نشان داده دخالت های خارجی سياست شکست خورده طی سالهای گذشته است.

وزير خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص استفاده از نام های جعلی برای خليج فارس گفت: خليج فارس برای تمامی جهانيان نامی شناخته شده است و اسنادی که از بيش از ۳ هزار سال پيش با ما سخن می گويد و جديدترين آنها که دستورالعمل دبير کل سازمان ملل است حکايت از اين نام دارد.

وی گفت: اين اقدامات مثل اين است که کشوری نام شهر يا پايتختش را عوض کند. خليج فارس يک نام شناخته شده تاريخی و هميشگی است.

متکی در خصوص اقدامات در جعل نام خليج فارس گفت: برخی از برخوردها سياسی و احساسی است و حتما موجب تغيير چيزی نخواهد شد.

وزير خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص مذاکرات روسای جمهور ايران و روسيه در حاشيه اجلاس خزر در باکو گفت: ايران و روسيه در حوزه های گسترده با هم همکاری می کنند و گفتگوهای صريح و سازنده روسای دو کشور چشم اندازهای خوبی برای تداوم رايزنی ها و تبادل نظرها و جستجوها برای زمينه های همکاری دو کشور فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: اميدواريم با رفت و آمدهای بيشتر زمينه های تعميق دوستی دو کشور در برابر بدخواهان و کسانی که با اهداف خاصی اين مناسبات را از مسير طبيعی قصد دارند خارج کنند در جهت منافع و مصالح دو ملت، منطقه و محيط بين المللی ساماندهی کنيم.

متکی در پاسخ به سئوال ديگری پيرامون گفتگوی روز گذشته اش با داوود اوغلو وزير خارجه ترکيه، تصريح کرد: گفتگو با وزيران خارجه را هميشه داريم. در اين گفتگو در رابطه با همکاری های منطقه ای که پيش تر با برخی کشورها از جمله آذربايجان در خصوص آن هماهنگی هايی داشتيم تبادل نظر شد.

رئيس دستگاه ديپلماسی اضافه کرد: وزير خارجه ترکيه نيز مواضع کشورش را مبنی بر مخالفت ترکيه با ادعا و اقدام برخی کشورها که اعلام جمهوری اسلامی ايران را به عنوان تهديد ناتو را دنبال می کردند، تشريح کرد.

متکی گفت: ترکيه از آغاز اين بازی موضع مخالف خود را با آن اعلام کرد.

وی با اشاره به اينکه در مذاکره با وزير خارجه ترکيه مسائل عراق نيز مورد تبادل نظر قرار گرفت، عنوان کرد: سامان گرفتن عراق و تعيين مسئولان جديد عراق مورد استقبال ايران است و ما اميدواريم که دولت جديد عراق هر چه سريعتر شکل بگيرد چرا که عراق با ظرفيتی که دارد اگر هر چه سريعتر دولت در آن تشکيل شود موجب ثبات و آرامش بيشتر و نقش آفرينی با ديگر کشورها و ورود موثرش در سازوکارهای منطقه ای است.

وی تاکيد کرد ما از شکل گيری سريع تر دولت در عراق حمايت می کنيم.

وی در پاسخ به سئوال ديگری مبنی بر اظهارات سارکوزی رئيس جمهور فرانسه در اجلاس ناتو در ليسبون گفت: فرانسه دنبال بازی هايی که ديگران طراحی کرده اند نباشد.

متکی ادامه داد: ملت فرانسه انتظار دارد، دولتمردانش به فرانسه مستقل برآمده از رنسانس اروپا بينديشد و سياست های سالهای اخيرش در پيروی از ديگران را دنبال نکند.

وزير خارجه ناتو را تجربه شکست خورده دانست و گفت: از قديم گفته اند آزموده را آزمودن خطاست. ناتو تجربه ای شکست خورده در رويکرد نظامی در افغانستان به ما ارائه می دهد.

وی تصريح کرد: نه برای ناتو و نه مخالفين ناتو روی آوری به نظامی گری و سياست های خشن نه کارآمد است ونه اگر زمانی موجب ترس و دلهره می شد برای ملت های مناطق مختلف جهان ترس آفرين است.

متکی در پايان اين کنفرانس خبری از نقش رسانه ها در اطلاع رسانی اين کنفرانس تقدير و تشکر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016