شنبه 24 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: اکتبر يا نوامبر زمان مناسبی برای گفت‌وگو با ۱+۵، ايسنا

وزير امور خارجه کشورمان چند دهه جنگ و بی‌ثباتی در افغانستان که دامنه و آثار آن به پاکستان نيز کشيده شده است را عامل نگرانی مستمر کشورهای منطقه دانست.


تمرکز بر اقدامات نظامی و قهرآميز موجب رشد افراط‌گرايی در جوامع منطقه می‌شود

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منوچهر متکی ـ که به منظور شرکت در اجلاس دوستان پاکستان در مقر اتحاديه اروپايی صبح روز جمعه وارد بروکسل شده است ـ در سخنرانی خود در اين نشست و افزود: تمرکز بر اقدامات نظامی و قهرآميز، بمباران‌های کور و افزايش شمار نيروهای بيگانه در منطقه نه تنها راه حل مشکلات منطقه نيست بلکه موجب افزايش حساسيت‌ها و رشد افراط‌گرايی در سطوح مختلف جوامع منطقه می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با توجه به نقش اساسی جمهوری اسلامی ايران در ثبات منطقه گفت: جمهوری اسلامی ايران همواره در کنار دولت و دولت پاکستان حضور فعالانه داشته و به دليل برخورداری از مرز مشترک طولانی با کشور دوست و برادر پاکستان و اشتراکات عديده تاريخی، دينی، فرهنگی و زبانی، توسعه امنيت و امنيت توسعه پاکستان را به مثابه توسعه و امنيت خود می‌داند.

وی با برشمردن برخی پروژه‌های اقتصادی بين ايران و پاکستان از جمله طرح انتقال انرژی که به مراحل تعيين کننده‌ای رسيده است و می‌تواند مورد سرمايه‌گذاری ديگر کشورهای دوست پاکستان در زمينه سرمايه‌گذاری و مشارکت قرار گيرد، به برخی از پروژه‌های مطرح نظير طرح کلان احداث شبکه انتقال برق از مرز جمهوری اسلامی ايران تا کويته به طول تقريبی ۶۰۰ کيلومتر و همچنين پروژه ساخت خط لوله اتقال گاز اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ايران همواره خود را در کنار مردم پاکستان می‌داند و از زمان وقوع سيل در اين کشور، دولت و مردم ايران بلافاصله کمک‌رسانی به سيل‌زدگان را آغاز کردند و همچنين در عالی ترين سطوح مقام معظم رهبری طی بيانيه و سخنرانی عيد فطر از مردم ايران و منطقه کمک به برادران و خواهران سيل زده پاکستان را خواستار گرديدند.

وی در پايان سخنرانی خود در اين نشست کمک‌های انجام شده از سوی مردم و دولت جمهوری اسلامی ايران را تشريح کرد.


انتقاد متکی از استاندارد دو گانه غرب در موضوعات حقوق بشری

بعدازظهر روز جمعه و در حاشيه اجلاس دوستان پاکستان در مقر شورای اروپا در بروکسل، وزير امور خارجه کشورمان به درخواست وزير خارجه کانادا با وی ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا متکی در اين ديدار با تشريح ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران در زمينه موضوعات مرتبط با حقوق بشر استاندارد دوگانه غرب در برخورد با مسايل حقوق بشری و همچنين بهره‌برداری سياسی ازمقوله حقوق بشر در برخورد با ساير کشورها بر لزوم تغيير در ساختارهای ناعادلانه بين‌المللی تاکيد و اقدام کانادا در بانی شدن قطعنامه حقوق بشر عليه جمهوری اسلامی ايران در سال‌های اخير را اقدامی سياسی و مبتنی بر استاندارد دوگانه ذکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به منشور حقوق بشر اسلامی بر ضرورت احترام به ديدگاه‌های ساير اديان و فرهنگ‌ها، تاکيد و تحميل نگاه غرب در زمينه حقوق بشر مبتنی بر تفکر ليبرال دمکراسی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنين به موفق نبودن ساختارهای بين‌المللی در ۶۰ سال گذشته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سياسی و فرهنگی اشاره و بر لزوم بازنگری در اين ساختارها تاکيد کرد.

وزير خارجه کانادا نيز در اين ديدار با مورد اشاره قرار دادن موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان، جلوگيری از ترانزيت آن را موضوع مهمی دانست که دو کشور می‌توانند در زمينه مبارزه با آن همکاری نمايند.


وزرای خارجه ايران و ترکيه بر توسعه همه‌جانبه تاکيد کردند

به گزارش ايسنا وزرای خارجه جمهوری اسلامی ايران و ترکيه که بعدازظهر روز جمعه در حاشيه نشست دوستان پاکستان در مقر شورای اتحاديه اروپايی در بروکسل برگزار گرديد با يکديگر ديدار و آخرين تحولات روابط دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

متکی و داود اوغلو در اين ديدار در بخش روابط دو جانبه همکاری های دو کشور در چارچوب کميسيون مشترک همکاری‌های اقتصادی پرداخته و برنامه‌های آتی کميسيون مذکور را مرور و بر ضرورت توسعه روابط دو جانبه در همه زمينه‌های مناسبات دو کشور تاکيد کردند.

وزرای خارجه ايران و ترکيه در ادامه با توجه به اهميت همکاری های دو کشور در سطح منطقه‌ای ضمن مرور بر موضوعات منطقه‌ای ديدگاه های خود را در اين زمينه مطرح ساختند.


ارزيابی مثبت وزير خارجه آلمان از رويکرد ايران در پذيرش درخواست ۱+۵

وزير خارجه آلمان در حاشيه اجلاس دوستان پاکستان در بروکسل با منوچهر متکی ديدار و پيرامون مسايل دو جانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای و بين‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ايسنا، ‌در اين ملاقات که سومين ديدار دو وزير خارجه طی سال‌های اخير می‌باشد در مفيد بودن اين‌گونه گفت‌وگو‌ها برای درک بهتر مواضع طرفين تاکيد شد.

وزرای خارجه با بررسی پيشينه تاريخی مناسبات دو کشور از ايجاد فرصت‌های جديد برای همکاری‌های فی ما بين استقبال کردند.

وزير خارجه آلمان رويکرد جمهوری اسلامی ايران در پذيرش درخواست کشورهای ۱+۵ برای گفت‌وگو را مثبت و سازنده ارزيابی و ابراز اميدواری کرد اين گفت‌وگوها با نگاه به آينده بتواند فرصت‌های جديدی را مقابل طرفين قرار دهد.

متکی نيز ضمن تشکر از ابتکار وزير خارجه آلمان برای اين ديدار و با اشاره به تاريخ طولانی روابط سياسی- اقتصادی و فرهنگی دو کشور اظهار کرد: گفت‌گوهای رو در رو همواره ابهام‌زدا و سازنده می‌باشد.

وی افزود: متاسفانه گروه ۱+۵ فرصت نيويورک برای گفت‌وگو در سطح وزرا را از دست داد در عين حال اکتبر يا نوامبر زمان مناسبی برای گفت‌وگو می‌باشد که طرفين بايد در تعامل با يکديگر نسبت به تعيين زمان ملاقات هماهنگی نمايند.

در اين ديدار وزير خارجه آلمان با اشاره به دو تبعه آلمانی دستگير شد که با رواديد گردشگری وارد کشورمان شده و اقدام به فعاليت‌های غيرمتعارف نموده‌اند از وزير خارجه کشورمان درخواست کرد افراد دستگير شده مورد لطف و رافت اسلامی قرار گيرند.

متکی ضمن اشاره به اقدامات غيرحرفه‌ای اين اتباع اظهار کرد: موضوع آنان در چارچوب قانون و نظام قضايی مورد پيگيری قرار خواهد گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016