سه شنبه 2 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهسا امرآبادی : ۵۰۰ روز از زندانی مسعود می گذرد، بدون حتی يک ساعت مرخصی، کمپين بين المللی حقوق بشر

امروز پانصد روز از بازداشت مسعود باستانی، روزنامه نگار وزندانی عقيدتی می گذرد. همسر او مهسا امر آبادی با اظهار اينکه آنها همچنان منتظر مرخصی وی هستند و اميدوار است که با آمدن نماينده کميسيون حقوق بشر به ايران اوضاع کمی تغيير کند به کمپين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « ۵۰۰ روز از بازداشت مسعود می گذرد بدون اينکه او حتی يکساعت به مرخصی آمده باشد. مشکل دندان درد مسعود همچنان ادامه دارد البته مجبور شد که بالاخره به درمان زندان تن دهد اما احتياج به جراحی لثه دارد و فقط درمان جزيی روی دندانش صورت گرفته که جلوی دردش گرفته شود بهرحال ما منتظريم تا با مرخصی و جراحی لثه او در بيرون از زندان موافقت شود. ما خودمان هم نفهميديم که چرا به بعضی از زندانيان حق مرخصی داده نمی شود ، يعنی مسعود حتی واجد شرايط يک روز مرخصی هم نيست .بهرحال ما همچنان منتظر مرخصی هستيم چون حق هر زندانی مرخصی گرفتن در طول محکوميتش است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهسا امر آبادی که خودش نيز چندی پيش به اتهام تبليغ عليه نظام به يکسال حبس تعزيری محکوم شد با اشاره به احتمال آمدن نماينده کميسيون حقوق بشر به ايران گفت : « اميدوارم هر چه سريعتر اين نماينده به ايران بيايد اما اين طور نباشد که فقط به ديدن چند نماينده دولتی اکتفا کند. من اميدوارم که برای ملاقات با خانواده های زندانيان سياسی اقدام کند چرا که ما شاهدان زنده نقض حقوق بشر که در ايران هستيم. ما شاهدان ستمی هستيم که در طول نزديک به دو سال بر ما و نزديکانمان رفته است و چه کسی بهتر از ما می تواند وضعيت حقوق بشر در ايران را توضيح بدهد . بهرحال اميدوارم ايشان اگر به ايران آمدند ما را هم ببينند تا بلکه اتفاقی بيفتد.»

همسر مسعود باستانی که هر دو هفته يکبار به ملاقاتی همسرش به زندان رجايی شهر کرج می رود در خصوص اوضاع و احوال ديگر زندانيان سياسی هم بند مسعود نيز گفت: « در روز ملاقاتی ما خانواده های زندانيان سياسی يکديگر را می بيينم ، اصولا زندانيان سياسی با هم برای ملاقاتی آورده می شوند يعنی در زمان ملاقات از ديگر زندانيان جدا هستند که اين مزيتی هم برای ماست. ما همه را با هم می بيينم . همه آنها اگر چه در وضعيت جسمی خوبی نيستند و بهرحال زندان فشارهای روحی می آورد اما به شدت روحيه های بالای دارند و معتقدند که اين هزينه ها بی ثمر نخواهد بود و حتی به ما هم روحيه می دهند و پيگير خبرهای بيرو ن از زندان هستند.»

مهسا امر آبادی نيز خود به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق نوشتن در مطبوعات محکوم شده است او درباره وضعيت پرونده خود گفت: « گويا وکيلم تقاضای تجديد نظر داده است اما هنوز شعبه تجديد نظر من مشخص نشده است. اما واقعيتش من اميدوار به تجديد نظر نيستم . چون بر اساس تجربه ديده ايم که اين دادگاه ها بيشتر در نقش تاييد نظر دادگاه بدوی عمل می کنند.»

اين روزنامه نگار محکوم به زندان در ادامه به کمپين گفت: « به نظرمی رسد نهادهای ديگری پشت پرونده من هستند چون در پرونده ام مصاحبه های بعد از آزادی من و عکس های کسانی که بعد از آزادی به ديدن من آمده بودند وجود داشت و من فکر نمی کنم که آقای مقيسه، رييس دادگاه خودش رفته باشد در اينترنت و اين عکس ها و مصاحبه ها را پيدا کرده و پرينت ازآنها گرفته باشد. اين ها در پرونده من بود و انگار مدرکی برای افزايش جرم من بود و باعث موضع گيری قاضی می شد. بهرحال من حدس می زنم که حکمم در دادگاه تجديد نظر هم تاييد شود.»

اين روزنامه نگار ادامه داد: « اصل بديهی اين است که کسی تمايل به زندان رفتن ندارد و من هم اصلا اين آمادگی را ندارم اما اگر قرار باشد که هزينه بدهيم قطعا خون من رنگين تر از کسانی مانند شبنم مدد زاده ، بهاره هدايت ومهديه گلرو نيست.»

مسعود باستانی ، روزنامه نگار در ۱۴ تيرماه ۱۳۸۸ در جريان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری نيز دستگير شد. او در اين روز برای رسيدگی به وضعيت همسرش که روز پس از انتخابات بازداشت شده بود، به دادگاه انقلاب رفته بود. علت بازداشت وی فعاليت در وب‌گاه جمهوريت عنوان شد و در نهايت به ۶ سال حبس تعزيری محکوم شد. او از اسفندماه سال گذشته تا کنون در زندان رجايی شهر کرج است. مهسا امر آبادی همسر او نيز به تازگی به يکسال حبس تعزيری در دادگاه بدوی محکوم شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016