پنجشنبه 4 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فاطمه کروبی: کروبی، نوعی حصر مقطعی، روز

فرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

فاطمه کروبی در مصاحبه با "روز" محاصره گاه و بيگاه منزل مهدی کروبی توسط نيروهای امنيتی را به "حصر موقت" دبير کل حزب اعتماد تعبير کرد.

اين نماينده سابق مجلس گفت "گاهی در روزهای عادی نيز منزل آقای کروبی مورد محاصره قرار ميگيرد و از ورود افراد به اين منزل جلوگيری به عمل می آيد و اين مساله مختص روزهای تعطيل و يا مناسبت های ويژه مذهبی نيست."

خانم کروبی همچنين گفت که "برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی مسئولين انتظامی برای برخورد با کسانی که شب های قدر وعيد فطر به منزل آقای کروبی حمله کردند، در عمل هيچ برخوردی با اين افراد صورت نگرفت."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وب سايت سحام نيوز، ارگان حزب اعتماد ملی روز گذشته گزارش داد که نيروهای امنيتی، هفته گذشته و نيز مجددا از امروز(سه شنبه) با استقرار در مقابل منزل مهدی کروبی، از ورود افراد به منزل وی جلوگيری به عمل آوردند.

اين اقدام در حالی صورت می گيرد که طی چند ماه اخير اين نيروها با استقرار در مقابل منزل مهدی کروبی با برخی ملاقات کنندگان و ميهمانان وی ازجمله خانواده های سرداران شهيد باکری و همت برخورد کرده و نيز از ورود برخی چهره های مذهبی همچون آيت الله بيات زنجانی جلوگيری به عمل آورده اند.

محاصره توسط نيروهای اطلاعاتی

در همين زمينه فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی و نماينده مجلس پنجم در مصاحبه با "روز" توضيح ميدهد: "از هفته گذشته و دو سه شب قبل از عيد قربان نيروها مستقر شدند و تقريبا ۴ روز از ورود افراد به منزل ما جلوگيری کردند و جز فرزندانمان کسی اجازه ورود به منزل ما را نيافت. دو روزی نبودند و باز دوباره آمدند و اجازه ورود هيچ کس را نميدهند هرچند رفتارها تند نيست و شدت و حدت سابق را ندارد. "

خانم کروبی در پاسخ به اين سئوال که آيا محاصره منزل آنها مختص روزهای تعطيل و اعياد مذهبی است و در صورتی انجام می گيرد که احتمال حضور آقای کروبی در تظاهرات يا مناسبت های ويژه باشد؟می گويد: "نه چنين نيست مثلا دو سه روز قبل از عيد قربان آمده بودند و تا چند روز بعد از آن هم بودند. گاهی روزهای عادی هم می آيند و فقط به صرف روزهای تعطيل يا اعياد نيست بلکه در روزهای تعطيل، محاصره را شديدتر می کنند."

او می افزايد: "روز گذشته حتی از ورود آقای طهماسبی، رئيس دفتر حاج آقا که ساليان سال است با حاج اقا کار ميکند نيز جلوگيری کردند و کسی جز پسرانمان نتوانستند داخل خانه بيايد."

از خانم کروبی می پرسم آيا می توان اين محاصره ها و ممنوعيت ورود افراد به منزل شما را به نوعی "حصر" ناميد؟ همسر مهدی کروبی می گويد: "بله دقيقا من هم همين نظر را دارم نوعی «حصر مقطعی» است يعنی به صورت مقطعی حاج آقا را در حصر قرارميدهند چون اختصاص به اعياد مذهبی هم ندارد روزهای عادی نيز می آيند محاصره ميکنند و نمی گذارند کسی به ديدن حاج آقا بيايد يک روز ميروند و کاری ندارند و روز ديگر دوباره می آيند."

وی در خصوص علل اين نوع برخوردها با آقای کروبی که همچنان به انتخابات مخدوش ۲۲ خرداد سال گذشته معترض است می گويد: "چه بايد بگويم؟ اين را از خود آقايان بپرسيد که هدفشان چيست و بر چه مبنايی چنين می کنند. وقتی جلوی ورود مسئول دفتر حاج آقا را هم می گيرند ديگر چه بايد گفت؟"

به گفته خانم کروبی، کسانی که منزل او را محاصره ميکنند از نيروهای اطلاعاتی هستند.

مدير مسول نشريه توقيف شده ايران دخت پيش تر به "روز" گفته بود که "محاصره منزل، تهديد و فحاشی عليه مهدی کروبی، هيچ تاثيری در اراده او برای پی گيری مطالبات مردم ندارد و جرم اقای کروبی اين است که گفته اگر در زندان ها، تجاوز و شکنجه است جلويش را بگيريد. الحمدالله فهميدند که جلويش را بگيرند و ادامه ندهند و خوب است ديديم که جنايات کهريزک را بالاخره قبول کردند. جرم حاج آقا فقط همين است؛ ما هم در کنار او ايستاده ايم و اين شيوه ها کوچکترين تاثيری در اراده ما ندارد."

به کجا شکايت ببريم؟

پيش از اين در اسفند سال گذشته نيز بيش از ۵۰ نفر از لباس شخصی ها که چند زن نيز در ميان آنها بودند، با تجمع در مقابل منزل مهدی کروبی، به سردادن شعار عليه وی و ميرحسين موسوی و سيدمحمد خاتمی پرداخته و خواهان برخورد حکومت با اين روحانی شده بودند.

عکس های منتشر شده و فيلمی که از اين تهاجم بر روی سايت های اينترنتی قرار گرفت، نشان ميداد مهاجمان ضمن شعار نويسی بر در و ديوار ساختمان، به اين ساختمان مسکونی چند طبقه رنگ قرمز پاشيده اند. خانم کروبی نيز خبر داده بود که مهاجمان اقدام به تخريب و سرقت از ساختمان کرده اند.

همان زمان خبرگزاری ها و سايت های وابسته به محمود احمدی نژاد اين عده را که در طرفداری از احمدی نژ اد و خامنه ای شعار سر ميدادند "جمعی از خانواده های شهدا و ايثارگران" معرفی کرده و اقدام آنان را "خودجوش" و در اعتراض به "سران فتنه" قلمداد کرده بودند اما سحام نيوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی اين عده را "اوباش" خوانده و از اين اقدامات به عنوان "رفتارهای غيرمعقول از سوی حکومت" ياد کرده بود.

اما تندترين حملات به منزل اين روحانی معترض به انتخابات سال گذشته، همزمان با شب های قدر و سپس عيد فطر انجام شد که حدود ۵ شبانه روز منزلش در محاصره لباس شخصی ها قرار داشت، سرتيم محافظانش راهی بيمارستان شد، به منزل مسکونی اش آسيب رسيد و خانم کروبی که آن زمان در هنگام محاصره منزلش با "روز" مصاحبه ميکرد گفته بود که نيروهای لباس شخصی و بسيجی که مجهز به گاز اشک آور، چماق و سلاح بودند، سازماندهی شده به مقابل منزل او آورده شده بودند و نيروی انتظامی هم با اينکه حضور داشت اما فقط نقش تماشاچی را بازی ميکرد.

پس از آن بود که ساجدی نيا، فرمانده نيروهای انتظامی تهران خبر از شناسايی ۱۰۰ تن از عوامل حمله به منزل مهدی کروبی داد و عنوان کرد که برای بازداشت اين عوامل در انتظار دستور مراجع قضائی است.

حتی برخی رسانه ها از بازداشت دو نفر در اين زمينه خبر دادند اما فاطمه کروبی در اين خصوص به "روز" می گويد:" ما همچنان منتظر هستيم ببينيم اين حرف هايی که زدند و برخوردهايی که گفتند با آن لباس شخصی ها ميکنند به کجا می کشد و تا کنون هيچ چيزی از اين برخوردها نديديم. گاهی گفتند صد نفر را بازداشت ميکنند و گاهی حرف های ديگری زدند اما به هيچ عنوان اقدامی عملی از آقايان نديديم که صورت گرفته باشد و در عمل هيچ برخوردی صورت نگرفت؛محاصره خانه ما هر از چند گاهی از سر گرفته می شود و اما اين بار نيروهای اطلاعاتی هستند و برخوردهايشان مانند آن افرادی که در عيد فطر بودند نيست. "

وی می افزايد: "آن حرکت واقعا در تاريخ بی سابقه بود اينکه با فحاشی و اهانت بريزند و خانه کسی را تخريب کنند و آسيب برسانند."

همسر مهدی کروبی سپس در پاسخ به اين سئوال که آيا شما اين مساله را پی گيری کرديد؟ می گويد: "چگونه پی گيری کنيم؟ به کجا شکايت کنيم؟ همان زمان پليس و نيروی انتظامی حضور داشتند همه نيروها بودند و هيچ اقدامی در جلوگيری از اين قضيه نکردند ما به کجا شکايت ببريم؟ شما ببينيد کوچکترين حرکتی که می شود مثلا کسی شيشه خانه کسی را می شکند زود پليس می آيد و مداخله ميکند اما وقتی در اين ماجرا خودشان حضور داشتند و نظاره ميکردند ما چه می توانيم بکنيم؟ تنها اطمينان داريم به اينکه خداوند احکم الحاکمين است و کيفر را در همين دنيا خواهد داد و تاريخ نيز بهترين گواه است."

او پيشتر نيز به "روز" گفته بود: "نيروی انتظامی هيچ گونه واکنشی در مقابل حملات اين افراد نشان نداد حتی به داخل ساختمان هجوم آوردند؛ گاز اشک آور زدند؛ تيراندازی کردند؛ لوله های آب را ترکاندند؛ در ساختمان را به آتش کشيدند اما هيچ واکنشی از نيروهای انتظامی ديده نشد. بالاخره اين افراد از يک جايی سازماندهی می شدند و امکانات می گرفتند و خودسر نبودند. آخر مگر می شو در يک مملکتی ۶ شب به خانه ای هجوم بياورند، به رگبار ببندند و کسی هم مانع نشود؟ امکانات را چه کسی در اختيار آنها قرار داده؟ با چه اعتماد به نفس و اطمينانی اين کارها را انجام دادند و پشت شان به چه کسی گرم بود؟"

اما با وجوديکه حسين کروبی، فرزند مهدی کروبی از شناسايی هويت برخی از حمله کنندگان خبر داده و به دويچه وله گفته بود که "گروهی از مهاجمان افراد شناخته شده از بسيج جماران و پايگاه شهيد محلاتی بوده و برخی از نقابداران نيز از سوی کلانتری فرمانيه در بين حمله کنندگان حضور داشته اند" تاکنون هيچ خبری از برخورد و پيگرد قضايی اين افراد گزارش نشده است.

طی يکسال و نيم گذشته محدوديت های بسياری برای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از سوی حکومت ايجاد شده و همواره نخست وزير زمان جنگ و رئيس سابق مجلس از سوی رده های مختلف حکومت تهديد به برخورد قضايی و بازداشت شده اند.

در آخرين نمونه اين برخوردها محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائيه در واکنش به بيانيه اخير ميرحسين موسوی گفته است که "امثال اين فرد" اگر اين رفتار خود را ادامه دهند با آنها برخورد خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016