یکشنبه 23 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی خطاب به جنتی: شما را با قوه قضائيه چه کاری است؟ سحام نيوز

سحام نيوز: مهدی کروبی در مصاحبه ای به سوال خبرنگار ما در خصوص سخنان روز قبل احمد جنتی در نماز جمعه اين هفته تهران پاسخ دادند. به گزارش خبرنگار سحام نيوز آقای کروبی در بخشی از اين مصاحبه علما و عقلا را به تذکر و توصيه به آقای جنتی برای پرهيز از اينگونه اظهار نظرات فراخواندند. مهدی کروبی در بخش ديگری از اين مصاحبه به آقای جنتی يادآور شدند که اين رفتارها و گويش ها ثمره اش قتل های خودسرانه ای می شود که همگان به خاطر دارند. متن کامل اين مصاحبه را بخوانيد:

خبرنگارسحام نيوز: جناب آقای کروبی ضمن عرض خسته نباشيد؛ آقای جنتی در نماز جمعه روز گذشته خود “مرخصی دادن به توطئه گران را مانند مرخصی دادن به سارقان دانست” و از قوه قضائيه در اين خصوص گله مندی کرد.آقای جنتی همچنين در بخش ديگری از سخنانش خواستار برخورد شديدتر اين قوه با زندانيان سياسی شده است. شما تبعات اينگونه سخنان را آنهم از تريبون نماز جمعه چگونه تحليل می کنيد و آيا اينکه در چنين شرايطی اين گونه رفتارها می تواند چه تاثيری بر قوه قضائيه و روح قضاوت داشته باشد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم
آقای جنتی مواردی را در خطبه های هفته پيش گفتند که باعث شگفتی من شد. وی راوی سخنان نيروهای اطلاعاتی بود که از دستگاه قضايی گله مند بودند. بنده چند نکته در خصوص اين سخنان بيان می کنم و آرزومندم که در آينده شاهد اينگونه رفتارها و سخنان نباشيم.
اولين نکته جايگاه روحانيت وعلما است. که در تمام ادوار پناهگاه مردم بودند در مقابل حکومتها. فراوان در تاريخ داريم که علما وقتی از حکومت ناراحت می شدند در خصوص دستگيری و آزار مردم، با حکومت برای آزادی زندانيان وساطت و رايزنی می کردند. همکنون نيز بنا به گفته خانواده زندانيان سياسی مراجع عظامی همچون آيت الله العظمی وحيد خراسانی وعده پيگيری وضعيت زندانيان را به خانواده شان داده اند. من سخنی با ايشان دارم. مگر خودمان در دوران خفقان وقتی عده ای زندانی می شدند و در خطر اعدام بودند به خانه علما و مراجع نمی رفتيم؟ مگر در ماجرای قتل حسن علی منصور خود شما آقايان بست ننشستيد که مراجع وساطت کنند که اين افراد اعدام نشوند؟ مگر مرحوم آيت الله العظمی حکيم بارها تذکر و وساطت برای زندانيان نمی کرد؟ از جمله آقای کاظم موسوی بجنوردی رهبرحزب ملل اسلامی که محکوم به اعدام شده بود و درخواست عفوی هم نکرده بود، وساطت نکردند؟ که آن حکم اعدام به حبس ابد تبديل گرديد. حالا چه شده که چون حاکميت از خود ماست بايد تشويق کنيم که مردم را بکشند ويا زندان کنند مگراميرالمومنين کسی را که شمشير بر فرقش زد سفارش نکرد که او را شکنجه نکنيد واگرشهيد شدم يک ضربه بيشتر به اونزنيد حالا يک حادثه ای پيش آمده و عده ای را گرفته اند. آيا اين افرادی را که گرفته اند قاتل اميرالمومنين هستند؟ دست به اسلحه برده اند؟ يک جمعيتی از خود همين نظام آمده اند و گفته اند رای ما چه شد؟آيا جمعی را که دستگير کرده ايد بايد با آنان با خشونت رفتار کرد؟ بياييد آمار بگيريم و ببينيم اين افرادی که در زندانند چه کسانی هستند؟ اين افراد مردم همين کشورند. جزو خانواده شهدا و يا جبهه ای هستند. دانشجو و استاد هستند. شما به جای اينکه بياييد تشويق به رفتارانسانی و اسلامی نماييد، دادگاه ها را توصيه به خشونت می نماييد؟ آقای جنتی آيا از درون خانواده اين افراد خبر داريد که چه بر آنان می گذردوچه چهره ای از روحانيت و اسلام در پيش آنها ترسيم خواهد شد؟ وقتی خانواده محمد نوری زاد، زيدآبادی و مومنی – که با همسر برادر شهيدش ازدواج کرده است وبرای اعتراف گيری سرش رادرچاه توالت می کردند- و يا وقتی اين حرف ها را خانواده دو شهيد مانند طبرزدی وعرب سرخی بشنود چه احساسی به آنها دست می دهد؟
من به خانواده اين زندانيان می گويم که به خدا اين روحانيت نيست. آقای جنتی سن زيادی از شما گذشته شما پسرتان حسين درزندان بود. می دانيد مادر آن فرزند چه احساسی داشته؟
موضوعی را بازگو می کنم که نقد و توصيه به شماست و نه سرزنش. مگر حسين شما زندانی و جزو مجاهدين خلق (منافقين) نبود؟ مگر بعد از زندان در خانه شما نبود؟ مگر همسر و زندگی برايش فراهم نکرديد؟ اما وی و همسرش در همان سالهای اوليه انقلاب درخانه تيمی و دردرگيری با نيروهای انقلاب کشته شدند. فرزند ايشان را خود شما گرفتی و بزرگ کردی. مگر کسی به شما خرده گرفت؟ من قصد سرزنش ندارم اما می خواهم حس و حال پدر بودن را برايتان زنده کنم. می خواهم بدانيد احساس خانواده زندانی از هرمسلک ، مسلمان و غيرمسلمان،سنی و درويش و غيره چه می تواند باشد. يکی از بزرگان از قول آيت الله طاهری نقل می کرد که اختلاف جنتی با من به خاطر ندادن ملاقات از طرف من به فرزند منافقش حسين بود. آقای جنتی شما فکر کن خانواده حسين مرعشی، عيسی سحر خيز، مهدی خزعلی، محمد داوری که از خانواده جانبازان و شهدا هستند و نيز نسرين ستوده که بنا به قول همسرش که وی را در ديدار اخير نشناخته بود، چه سختی هايی را تحمل می کنند؟ آقای جنتی صحبت های من و شما که روحانی هستيم از ديدگاه مردم به حساب شخص گذاشته نمی شود بلکه به حساب روحانيتی که بيش از هزار سال خدمت کرده و از حقوق مردم دفاع کرده است ، می گذارند. آقای جنتی اين رفتار تو است که افراد سرخورده از نظام اين صحبت ها را به حساب روحانيت می گذارند.
آقای جنتی در چه فضايی زندگی می کنيد؟ چه کسانی به شما مشاوره می دهند؟ به تعببير خودتان سپاه واطلاعات. همين افراد اتاق فکر ومشاوران شما هستند. اينها که گله می کنند می خواهد که احکام اين زندانيان نيز زير نظر سپاه و اطلاعات باشد. آقای جنتی آيا شما در نماز جمعه از خون آنان که زير شکنجه کشته شدند دفاع کردی و از اين شکنجه ها سخنی گفتی؟ آيا شد در نماز جمعه بگويی که آقايان اطلاعاتی و نيروهای مسلح، سه پزشک تا به حال ترور شده اند، ببينيد چه کسی آنان را کشته؟ چرا از پزشکان و اساتيد دانشگاه کشته شده سخن نمی گوييد؟ پرونده دکتر معتمدی چه شد؟ آن پرونده استاد دانشگاه مرحوم محمدی به کجا رسيد؟ شما که ادعا می کنيد ما در هوا تروريست را می گيريم و از داخل پاکستان عطارزاده را می آوريم! شما ببينيد چه هيولای زشت و پليدی از روحانيت در ذهن بچه های اين مردم و خانواده های آنان با اين سخنان بوجود می آوريد!
آقای جنتی تو دبير شورای نگهبانی که کارش نظارت بر انتخابات و قوانين مجلس است! شما را با قوه قضائيه چه کاری است؟ می دانيد نتيجه اين سخنان شما چيست؟ نتيجه اش همان قتل های خودسرانه ای است که در گوشه و کنار مملکت اتفاق افتاد. نتيجه اين حرف ها همان قتل های زنجيره ای کرمان شد. اين رفتارها و سخنان است که باعث اين اقدامات می شود.
آقای جنتی شما به اين افراد ميگويی فتنه گر. و آنان هم به شما می گويند فتنه گر که اين حرف ها را ميزنی و فتنه به پا ميکنی.شما جواب اعمال خودت را بده. اگر يک دستگاه عادلانه ای در کشوروجود داشت و يک هيات منصفه ای تشکيل می شد آن وقت به شما نشان می داديم که طی اين ۲۱ سال شما چه کرده ايد و چقدر حقوق مردم را ضايع کرده ايد؟ با نظاميان و اطلاعاتی ها که می نشينيد و بررسی می کنيد و هر کسی را بخواهيد رد می کنيد و يا تاييد می کنيد. همين ها اعضای مجلس خبرگان را تعيين می کنند. چقدر حوزه های انتخاباتی را باطل اعلام کرديد که حوادثی مانند کوهدشت و فريدون کنار و قزوين در آن رخ داد؟ چه اتفاقی در آن حوزه ها افتاد و چند نفر کشته شدند؟ شما مسئول آن اتفاقات هستيد.
آقای جنتی همين رفتارهاست که باعث ضربه زدن به استقلال قوه قضائيه می شود. حرف های شماست که باعث می شود بازجوها به زندانيان بگويند که قاضی کاره ای نيست و همه کاره ما هستيم! من تعجب می کنم چرا جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم به ايشان چيزی نمی گويند؟ هميشه بزرگان ما در اين کارها پيش قدم بوند اما حالا نمی دانم چرا اينطور نيست؟
آقای جنتی شما به عنوان دبيروهمه کاره شورای نگهبان اقدام به تهديد نمايندگان مجلس در برابر حق استيضاح وزرا می نماييد، و قصد قطع نمودن بازوهای نظارتی نمايندگان بر دولت و وزرا را داريد؛ آيا با اين رفتارها چيزی از رسالت مجلس و نمايندگان مردم باقی خواهد ماند؟
آقای جنتی به شما يادآور می شوم که برخی از اين افرادی که اکنون در زندان هستند و نيز افرادی که شما هم اکنون آنان را فتنه گر می خوانيد و تقاضای برخورد شديدتر با آنان را داريد، کسانی بودند که در سال های آغازين انقلاب در مقابل امثال فرزند تروريست شما مبارزه و ايستادگی کردند. متاسفانه سخنان تان آنقدربه دور از انصاف و منطق است که از ديدگاه برخی افراد مغرض اين شائبه بوجود می آيد که شما می خواهيد انتقام خون پسرتان را از اين زندانيان، جبهه رفته ها و مبارزين سابق بگيرد، که البته من به اين ديدگاه اعتقاد ندارم.
در پايان من از تمامی مراجع و بزرگان می خواهم که برای حفظ آبروی اسلام و روحانيت و نيز جلوگيری از ضايع شدن حقوق زندانيان اقدامی را انجام دهند تا مبادا خدای ناکرده در آينده شاهد اقداماتی باشيم که ديگر راهی برای جبران آن نباشد.
والسلام


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016