یکشنبه 7 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست پايان بخشيدن به خشونت عليه زنان روزنامه نگار توسط اعضای شبکه بين المللی تبادل آزادی بيان (ترجمه جديد)، مدرسه فمينيستی

اعضای شبکه بين المللی تبادل آزادی بيان موسوم به IFEX مشتمل بر کار گروه جنسيت اين سازمان در بيانيه ای به مناسبت «روز جهانی رفع خشونت عليه زنان» خواستار رسيدگی به وضع بسياری از زنانی که بواسطه جنسيت شان مورد حمله های هدف دار قرار ميگيرند، شدند. اين شبکه که از ۴۴ سازمان تشکيل شده در بيانيه خود نوشته است: «اين مسئله به خصوص در کشورهايی اتفاق می افتد که آزادی بيان در آن رعايت نمی شود و متاسفانه در بسياری از نقاط جهان فرهنگ مصون و سيستم های ضعيف قضايی باعث می شود که عمده جرايمی که عليه زنان اتفاق می افتد اغلب بدون بررسی و يا هيچگونه مجازاتی به فراموشی سپرده شود .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زنانی که ما در اين گزارش از آنها نام می بريم کسانی هستند که با در معرض خطر گذاشتن جان خود به دفاع از حقوق بشر پرداخته اند و يا دست به فعاليت هايی زده اند که به نفع جامعه شان بوده است تا از اين طريق صداهايشان شنيده شود. چالش های پيش روی اين زنان از دنيای رسانه های سنتی به دنيای مجازی نيز گسترش پيدا کرده است . امسال نيز روند مزاحمت و آزار زنان فعال و بلاگر با گسترش ارعاب ، حمله و زندانی کردن آنان افزايش يافته است.

در ايران، يعنی در کشوری که به تازگی در دستيابی به يک کرسی در شورای زنان سازمان ملل ناکام مانده و به برخوردهای اسف بار با زنان شهرت دارد، زنان بسياری در زندان به سر می برند، به طوری که برای ما امکان پذير نبود که همه آنان را در ليست خود در اين بيانيه بگنجانيم . شيوا نظر آهاری بلاگر ( روزنامه نگار ) و فعال حقوق بشر وعضو کميته گزارشگران حقوق بشر در ماه سپتامبر به شش سال حبس تعزيری و ژيلا بنی يعقوب به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. همينطور هنگامه شهيدی به شش سال حبس محکوم شده است. محکوميت های اين زنان در ادامه سرکوب های پس از انتخابات سال گذشته صورت گرفته است. مهسا امرابادی نيز به اقدام بر عليه امنيت ملی متهم شده است البته او برای حکم يکسال حبس تعزيری خود در خواست استيناف کرده است. در همين حال نوشين احمدی خراسانی ، سردبير وب سايت مدرسه فمينيستی و از اعضای موسس کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان نيز مورد فشار قضايی از سوی نيروهای امنيتی قرار گرفته و همينطور يکی ديگر از اعضای کمپين به نام مريم بيدگلی نيز به يک سال حبس محکوم گرديده است.»

در بيانيه اعضای شبکه بين المللی تبادل آزاد بيان به وضعيت زنان روزنامه نگار کشورهای ديگری چون روسيه، گامبيا، ويتنام، مکزيک، تونس و کلمبيا نيز اشاره شده است و در پايان نيز از دولت ايران خواسته اند که از زندانی کردن روزنامه نگارانی همچون شيوا نظرآهاری و ژيلا بنی يعقوب دست بردارند و ديگر روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند و به فشار قضايی بر فعالانی همچون نوشين احمدی خراسانی پايان دهند.

«سازمان خبرنگاران بدون مرز»، «انجمن جهانی روزنامه‌ها و ناشران خبر» و «کميته جهانی آزادی مطبوعات» ازجمله نهادهايی هستند که عضو اين شبکه بين المللی هستند.

* - اصل اين بيانيه را می توانيد در لينک زير مشاهده کنيد:

IFEX Members Want End to Violence Against Women Journalists


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016