سه شنبه 9 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حدادعادل: کشته شدن سه نفر در کهريزک علت بود، نه معلول، ايسنا

رييس کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در همايش علمی کاربردی تبليغ که در آستانه ايام محرم از سوی دفتر تبليغات اسلامی برگزار شد، در سخنانی با بيان اين‌که مبلغان بايد سخنرانی‌های خود را با بصيرت تنظيم کنند، خاطرنشان کرد: بصيرت از جمله مفاهيم قرآنی است که ارتباط نزديکی با مفهوم رشد دارد که بايد جامعه را با اين مفاهيم آشنا کنيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، غلامعلی حداد عادل با بيان اين مطلب،افزود: ايران اسلامی و اسلامی شدن آن در گروی اين مطلب است که اين مفاهيم برای جامعه مطرح و تبيين شود.

وی معادل کلمه بصيرت در زبان فارسی را بينش عنوان کرد و افزود: ضد بصيرت بی‌بصری عنوان شده است و مراد از بصيرت ديدن است، اما نه با چشم سر، بلکه با چشم عقل که برخی‌ها بصيرند، اما در واقع چشم دل و باطن آنها کور است.

نماينده مردم تهران در خانه ملت با بيان اين‌که اصطلاح بصيرت از قرآن گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اين واژه بايد در جامعه ترويج شود و ما در سال‌های گذشته به دنبال اين بوديم که اصطلاح بصيرت را به جای روشنفکری به کار ببريم و مقصود ما نيز با واژه بصيرت تامين می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درادامه با بيان اين‌که يکی از معانی بصيرت تشخيص ظاهر و باطن از يکديگر است، تصريح کرد: ديدن دور و نزديک با هم تفکيک کل و جزء، تفکيک علت و معلول، شناخت مرد با حق و توجه به انگيزه و سخن و تفکيک مهم و اهم از هم ديگر از معانی بصيرت است.

حدادعادل با بيان اين‌که انسان بصير گول ظاهر را نمی‌خورد، افزود: در جنگ صفين عده‌ای قرآن را بر سر نيزه کردند و همين مساله باعث فريب سپاهيان امام علی(ع) شد و آنها عقب‌نشينی کردند و به علی(ع) اجازه اتمام کار را ندادند.

وی افزود: آنها انسان‌هايی بی‌بصير بودند، چراکه نمی‌توانستند فرق ظاهر و باطن را بفهمند که اين ماجرای دائمی تاريخ است.

رييس کميسيون فرهنگی مجلس در ادامه به فتنه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در اين فتنه ديده شد که عده‌ای با شال سبز ظاهر شدند و کار به جايی رسيد که سلطنت‌طلبان برای همين رنگ سبز ظاهری تعريف و تجليل‌هايی کردند، جامعه با بصيرت جامعه‌ای است که گول اين ظواهر را نمی‌خورد و باطن ماجرا را درک می‌کند.

وی از خصوصيات بصيرت را دوربينی و آينده‌نگری عنوان کرد و افزود: انسان با بصيرت فرداها را می‌بيند و عاقبت و آثار اتفاقاتی که رخ می‌دهد را رصد می‌کند.

حدادعادل با بيان اين‌که دعوت قرآن به بصيرت مصداق بارز آن آينده‌نگری است، خاطرنشان کرد: کسانی که بصيرت ندارند دنيايی که در آن نزديک‌اند را اصل قرار می‌دهند و آنچه را که حقيقت است نمی‌بينند.

وی تفکيک جزء از کل در مسائل مختلف را مهم دانست و گفت: در ارزيابی حوادث نبايد يک مساله جزيی را اصل قرار داد، انسان‌های زيادی در انقلاب وجود داشتند که جای جزء و کل را عوض کرده‌اند.

نماينده مردم تهران در خانه ملت تفکيک علت از معلول را از جهات مهم در بصيرت برشمرد و اظهار داشت: يکی از نشانه‌های انسان بی‌بصير آن است که معلول را اصل قرار می‌دهد.

وی گفت: ‌در فتنه سال ۸۸ اتفاقات بدی افتاد و انسان‌هايی کشته و صدمه ديدند و خسارات زيادی به افراد و اموال مردم و دولت وارد شد.

حدادعادل افزود: داستان کهريزک و کوی دانشگاه نيز در همين جريانات به وجود آمد که هيچ کدام از آنها مطلوب نبود، حال بايد پرسيد که آيا اين حوادث معلول بودند يا علت؟

وی با بيان اين‌که کشته شدن سه نفر در کهريزک علت بود، نه معلول، افزود: رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه معروف خود فرمودند که از اين آقايان خواهش می‌کنم که اردوکشی خيابانی را متوقف کنند. زيرا رهبری با بصيرت می‌دانست که اگر کسی دچار احساسات شود کنترلش آسان نيست و در همين تظاهرات آرام و به اصطلاح منطقی معترضين نيز که ديديم آنها به پايگاه بسيج حمله کردند.

رييس کميسيون فرهنگی مجلس يادآور شد: بسيج نيز بايد از خود دفاع می‌کرد که در اين بين چند نفر از هر دو طرف کشته شدند و فتنه ۸۸ با ادعای تقلب در انتخابات شروع و با تکيه بر حوادث کهريزک و کوی دانشگاه ادامه يافت.

وی با بيان اين‌که معترضين ۱۵ روز بعد از انتخابات تکيه تبليغاتی خود را از مساله تقلب در انتخابات به سمت مساله حقوق بشر بردند، عنوان کرد: بايد پرسيد چه کسی ادعای تقلب در انتخابات را بدون سند و بدون اين‌که نتيجه انتخابات اعلام شود، مطرح و خود را رييس‌جمهور معرفی کرد، او علت اين همه گرفتاری‌ها بود و جابجا شدن علت و معلول از موارد پرتکرار بی‌بصيری است.

نماينده مردم در تهران در مجلس شناخت مرد با حق را از خصوصيات ديگر بصيرت دانست و افزود: بايد ترازويی وجود داشته باشد تا افراد نسبت به آن سنجيده شوند، افراد زيادی در طول تاريخ انقلاب زحمت کشيدند، اما در اين اتفاقات خطا و اشتباه کردند.

وی ادامه داد: در روز ۱۴ خرداد رهبر معظم انقلاب در مرقد امام بر داستان طلحه و زبير تکيه کردند و فرمودند " آنها خدمات زيادی به اسلام کردند، اما جنگ فراسايشی عليه علی(ع) برپا کردند و نگذاشتند عدالت توسط علی(ع) در جهان اسلام حاکم شود."

حدادعادل توجه به انگيزه و سخن ظاهری را از نکات مهم در بصيرت دانست و افزود: چند روزی که شورای نگهبان زمان بررسی انتخابات را تمديد کرد، بنده به عنوان يکی از شش نفر انتخاب شدم تا به نحوه رسيدگی شورای نگهبان نظارت داشته باشم.

وی گفت:‌ به معترضين پيشنهاد کرديم که موارد مورد اعتراض خود را عنوان کنند، اما آنها نپذيرفتند و پيشنهاد دادند هياتی از سوی مراجع تعيين شود تا به اين امر نظارت کنند و اين پيشنهاد حرف عام پسندی بود که انسان بصير متوجه انگيزه آن خواهد شد که چه جريانی پشت پرده اين پيشنهاد است.

رييس کميسيون فرهنگی مجلس افزود: در مجلس ششم اعتقادی به مرجعيت نبود و عده‌ای که امروز در لندن اتاق فکر جريان فتنه‌اند، مرجعيت را قبول نداشتند و همه می‌دانند که سکولار بوده و هستند.

وی در پايان تفکيک مهم از اهم را از لغزش‌گاه‌های بسيار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در انقلاب مشکلات فراوان و فاصله زيادی با آرمان‌ها وجود دارد، اما نبايد اهميت گوهر انقلاب به فراموشی سپرده شود و تاثيرات انقلاب را انکار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016