چهارشنبه 3 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حداد عادل: کناره‌گيری يونسکو از همايش روز فلسفه را پيگيری می‌کنيم، ايسنا

غلامعلی حداد عادل گفت: حق پيگيری انصراف يونسکو از همايش روز فلسفه در ايران را برای خود محفوظ می‌دانيم و موضوع را پيگيری می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس همايش «روز جهانی فلسفه» در مراسم پايانی اين همايش که شامگاه گذشته (سه‌شنبه، دوم آذرماه) در کتابخانه‌ی ملی برگزار شد، اظهار کرد: ايران يکی از اعضای اوليه‌ی يونسکوست. پس از هفت دوره برگزاری روز جهانی فلسفه، يونسکو برای برگزاری دوره‌ی هشتم در ايران اعلام آمادگی کرد؛ اما از چند ماه پيش، فشارهای سياسی در يونسکو شدت گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود: سفرهايی بين تهران و پاريس و نامه‌نگاری‌هايی انجام شد و پس از حضور پيلارو آلوارز - معاون اجتماعی يونسکو - در ايران، يونسکو با برگزاری همايش در ايران موافقت کرد.

رييس همايش روز جهانی فلسفه در تهران در ادامه بيان کرد: ولی در فاصله‌ی ۱۰ روز مانده به برگزاری همايش، يونسکو از حضور در آن نصراف داد. ما اين اعلام انصراف را تسليم يونسکو در برابر قدرت‌های جهانی می‌دانيم و معتقديم يونسکو به يک ابزار سياسی در دست قدرت‌های جهان تبديل شده که اين موضوع نگران‌کننده است.

حداد عادل همچنين در ارائه‌ی گزارشی از برپايی همايش در تهران، گفت: در سه روز برگزاری همايش، ۲۰ مقاله فارسی ارائه شده و ۳۲۰ سخنرانی به زبان انگليسی انجام شده است. همچنين ۱۰۰ مهمان خارجی از ۴۶ کشور جهان در همايش حضور داشتند.

او با اشاره به موضوع همايش روز فلسفه يعنی «فلسفه، نظر و عمل» گفت: «نظر و عمل» نه تنها در حکمت نظری تأثير دارد و مهم شمرده می‌شود؛ بلکه در حکمت عملی و اخلاق هم دارای اهميت است. ما هم در علوم پايه و در حوزه‌ی رفتار انسانی، رابطه‌ی نظر و عمل را مهم می‌دانيم.

حداد عادل در ادامه عنوان کرد: صرف دانستن برای داشتن رفتاری درست کفايت نمی‌کند و معنويت هم در انجام کار بايد وجود داشته باشد.

رييس همايش روز جهانی فلسفه با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در همايش، گفت: فضا و فرصت مناسب و خوبی برای تفکر و تعقل و آشنايی بيش‌تر با افکار جديد به وجود آمده است و توانستيم ميراث فلسفه اسلامی خود را تا حدودی به فيلسوفان ديگر کشورها معرفی کنيم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: همچنين نمايشگاه عکسی با عنوان «انديشه و عکس» برگزار شد و حضور پررنگ جوانان و بانوان از نکات جالب توجه همايش بود.

حداد عادل همچنين از اهميت فلسفه در جامعه گفت و افزود: فلسفه يک انديشه انتزاعی و دور از واقعيت نيست؛ فلسفه امری جدی و بااهميت است که در عالم درون و برون ما وجود دارد.

او در ادامه گفت: از حضرات آيات جوادی آملی، مصباح ‌يزدی، سبحانی و همچنين آملی لاريجانی تشکر می‌کنم و همچنين از رييس‌جمهور که در مراسم افتتاحيه به سخنرانی پرداختند، سپاس‌گزارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016