پنجشنبه 11 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: فرهنگ انتظار بايد در دانشگاه‌ها تدريس شود، ايسنا

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با تأکيد بر اينکه دانشگاه‌ها بايد به سمتی بروند که منتظر واقعی تربيت کنند، افزود: در دانشگاه‌ها بايد فرهنگ انتظار تدريس شده و دانشگاه نيز سرباز امام زمان(عج) تحويل جامعه بدهد که اين کار برعهده اساتيدی همچون شهيد شهرياری‌ها و شهيد علی‌محمدی‌ها است.

به گزارش سرويس صنفی آموزشی ايسنا، دکتر کامران دانشجو در سومين سفر استانی هيات دولت به استان مازندران و در ديدار اساتيد و رؤسای دانشگاه‌های استان مازندران با اشاره به اقدام تروريستی اخير دشمن و شهادت يکی از اساتيد دانشگاه شهيد بهشتی اظهار کرد: خداوند هميشه بهترين‌ها را شهيد می‌کند و من تنها ذره‌ای از وجود شهيد بزرگوار دکتر شهرياری را می‌شناسم و می‌دانم که تمام وجودش عشق به اسلام و امام زمان(عج) بود.

وی افزود: خشم مقدس دانشگاهيان از اين اقدام دشمن در عرصه جهاد علمی متبلور شده و به آن عينيت خواهيم بخشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دشمن از ناحيه دانشگاه احساس خطر می‌کند

به گفته دانشجو، تاريخ ۳۰ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که دشمن هر وقت از جايی احساس خطر کرده، همان جا را هدف قرار داده است که نمونه آن در سال‌های ابتدايی انقلاب به شخصيت‌های سياسی برمی‌گردد.

وی افزود: دشمن در اين خصوص ابتدا از روش تطميع استفاده می‌کند، اگر جواب نگرفت به تهديد رو می‌آورد، اگر باز هم جواب نگرفت از تطميع و تهديد در کنار هم استفاده می‌کند و اگر نشد به ترور شخصيت افراد اقدام می‌کند واکنون دانشمندانی مانند شهيد شهرياری، شهيد علی‌محمدی و يا شهيد زنده فريدون عباسی را هدف قرار داده، چون از ناحيه دانشگاه احساس خطر می‌کند.

وی با تأکيد بر اينکه خون شهدا دانشگاهيان را بيدارتر و زنده‌تر کرده و به آنها انگيزه مضاعف می‌دهد اظهار کرد: مکتبی که شهادت دارد، اسارت ندارد، همه دعا می‌کنيم که خداوند همه ما جامانده‌های اين قافله را به قافله‌سالار آن يعنی امام حسين(ع) برساند و از خون هر کدام از اين اساتيد، صد، دويست و هزار شهرياری ديگر می‌سازيم.

وزير علوم با بيان اينکه دانشگاهيان پرتلاش‌تر از گذشته در عرصه جهاد علمی حاضر خواهند شد، تصريح کرد: بعد از اين خواهيم ديد که سرعت پيشرفت‌های علمی کشور به مراتب بيشتر خواهد شد و ملت ايران سربلندتر از گذشته خواهد بود.

دانشجو با اشاره به وجود ۸۵۰ هزار داوطلب در مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور، اظهار کرد: بايد برای اين مسئله برنامه‌ريزی اساسی صورت گيرد و لازم است که دانشگاه‌های بزرگ کشور در اين زمينه حرکت کنند و جذب دانشجو در مقطع ارشد و دکترا را افزايش دهند.

وی افزود: اکنون ظرفيت پذيرش مناسبی در کشور داريم و اعلام کرده‌ايم هر فردی که در مقطع کارشناسی در خارج از کشور تحصيل می‌کند می‌تواند پس از همطرازی تحصيلاتش به داخل کشور منتقل شود و اميدواريم که اين زمينه در مقطع کارشناسی ارشد نيز فراهم شود.


۵۱ درصد دانشجويان کشور در علوم انسانی تحصيل می‌کنند

وزير علوم همچنين با رد برخی شايعات در خصوص حذف برخی دروس علوم انسانی تصريح کرد: ۵۱ درصد دانشجويان کشور در علوم انسانی تحصيل می‌کنند و لازم است که اين بخش ساماندهی شود و آموزه‌های دينی در علم اقتصاد، روانشناسی جامعه شناسی و ساير سرفصل های علوم انسانی وارد شود که کارگروهی در پی انجام اين ساماندهی است .

وی با بيان اينکه علوم انسانی هدف را نشان می‌دهد، تصريح کرد: نبايد نسبت به اين علوم بی‌تفاوت باشيم چون دانشگاه ما بايد انسانی را تربيت کند که اسلام تعريف کرده است و اين انسان بايد و نبايد اخلاقی، علمی و فلسفی دارد و فطرت او هر چيزی را قبول نمی‌کند.

وزير علوم سردرگمی‌های موجود در جهان را ناشی از نااميدی از مادی‌گرايی دانست و گفت: جهان به دنبال معنويت است بنابراين ما اکنون نياز به اساتيدی داريم که در کنار علم و دانش از بن و ريشه به اين مسائل اعتقاد داشته باشند که شهيد مطهری يک نمونه بارز آن بود.

دانشجو همچنين با بيان اينکه آيين‌نامه ارتقای اعضای هيات علمی دانشگاه‌ها بزودی ابلاغ می‌شود، گفت: در اين آئين‌نامه مباحث فرهنگی و تربيتی مورد توجه ويژه قرار گرفته است زيرا معتقديم اين مسائل از مهم‌ترين وظايف دانشگاه‌ها است.

وی مباحث مربوط به ارتقای اساتيد را از وظايف هيات‌های مميزه دانشگاه‌ها خواند و يادآور شد: يقينا اعضای هيات مميزه دانشگاه‌ها در اين زمينه درست عمل می کنند ولی در اين موضوع هم بايد تعادل ايجاد شود و به همين دليل در آئين‌نامه ارتقای اعضای هيات علمی يک تعادل مناسب بين بخش‌های مختلف ايجاد شده است.

وزير علوم در ادامه سخنان خود با تأکيد بر حمايت از قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها خاطر نشان کرد: با همت مضاعف به دنبال افزايش ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در کشور هستيم و بطور مثال دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل در اين زمينه اقدامات خوبی انجام داده است.

دانشجو با بيان اينکه دانشگاه‌ها يک وظيفه بيرونی و يک وظيفه درونی دارند، اضافه کرد: در اين خصوص لازم است دانشگاه‌های کشور حرف‌هايی برای جهانيان داشته باشند و با دانشگاه‌های مختلف به خصوص در کشورهای همسايه ارتباط برقرار کنند.

وی در همين زمينه خاطر نشان کرد: البته در خصوص واحدهای بين‌الملل دانشگاه‌ها مطالبی مطرح است که نياز به بازنگری دارد که اين کار هم در جهت تعامل هر چه بهتر و بيشتر با دانشگاه های خارجی در حال انجام است.


دانشگاه آزاد اسلامی يکی از دو بال آموزش عالی کشور است


از ابتدا هم اعلام کرده‌ام که دغدغه دين دارم

وزير علوم در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه بايد فرق بين دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های غربی مشخص شود، اظهار داشت: کاملا مشخص است که بايد شاخص‌های توسعه و پيشرفت را خودمان در کشور تعريف کنيم که اين شاخص‌ها با نگاه‌های موجود در دانشگاه‌های غربی متفاوت است.

وی همچنين در پاسخ به سوال يکی از اعضای هيئت علمی در خصوص توجه بيشتر به دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت : دانشگاه آزاد اسلامی يکی از دو بال آموزش عالی کشور است و برای دانشگاه آزاد هم تسهيلات آموزشی طبق مقررات اعمال می‌شود ولی با اين وجود اختصاص رشته‌های جديد به دانشگاه‌ها شرايط خاص خود را دارد و توسعه آموزش عالی بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبری بايد هدفمند شود.

دانشجو با بيان اينکه بنده از ابتدا هم اعلام کرده‌ام که دغدغه دين دارم، اظهار داشت: اميدوارم که اين مسئله در تمام برنامه‌های دانشگاه‌ها جاری و ساری شود زيرا مقام معظم رهبری هم بر علم توأم با دين تأکيد دارد و معتقدند که اين علم و ايمان در کنار هم می‌تواند انسان را به مقام آدميت برساند.

وزير علوم با بيان اينکه روح آموزش عالی کشور و افرادی که در آن به ملت شريف ايران خدمت می‌کنند همان چيزی است که ملت می‌خواهد، گفت: اين همان علم توأم با ايمان است و هر کس که در اين مسير حرکت کند بايد حمايت شده و اين رويه بايد در تمام برنامه‌ها، آيين‌نامه و متون درسی رعايت شود.

وی همچنين در خصوص لزوم تسهيل استفاده از امکانات همه دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: در حال راه‌اندازی شبکه‌های آزمايشگاهی استانی، منطقه‌ای و ملی در دانشگاه‌های کشور هستيم که دانشگاه‌ها می‌توانند با ورود به اين شبکه به راحتی از امکانات موجود يکديگر بهره‌مند شوند.

براساس اين گزارش، وزير علوم، تحقيقات و فناوری در سومين سفر استانی هيئت دولت به استان مازندران، با حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه مازندران ، با خواندن فاتحه و نثار تاج گل نسبت به مقام شامخ اين شهدا ادای احترام کرد.

در اين مراسم، دکتر متکان معاون اداری و مالی و مديريت منابع وزارت علوم، دکتر احمدپور سرپرست دانشگاه مازندران و تعدادی از مسئولان و دانشجويان اين دانشگاه نيز حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016