شنبه 13 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بادامچيان: قوه مقننه تابع ولی فقيه است، ايسنا

اسدالله بادامچيان با بيان يادآوری اين‌که مجلس تابع رئيس جمهور نيست، تصريح کرد: مجلس تابع اسلام است و استقلال رای دارد و استقلال واقع درنظام جمهوری اسلامی برای قوه مقننه است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی طی گفت‌وگويی در تبيين جايگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی با توجه به ديدگاه حضرت امام(س) اين‌ نکته را که نظام جمهوری اسلامی با نظام‌های دنيا متفاوت است را يادآور شد و اظهار داشت: درحکومت‌های دنيا اداره کننده کشورقدرت حاکمه است و اين عبارت‌هايی که آن جا دموکراتيک است فريب است. قدرت درآمريکا و انگلستان دست يک گروه قدرتمند است و اين گروه حاکم هستند که يک بازی نمايشی درتفکيک قوا پديد آوردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ای ادامه داد: گر بخواهيم يک بحث حقوقی و سياسی کنيم در نظام حکومتی غربی رئيس جمهور درراس است و در تفکيک سه قوه جايگاه مجلس فقط جايگاه تقنينی است. درآن جا دولت با قدرت کشور را اداره می کند و مجلس فقط قانونگذاری می‌کند و اين قانونگذاری را براساس نظرمردمی می کند که اکثريت به رئيس جمهور رای داده‌اند، در واقع مجلس تابع رئيس جمهور است. قوه قضائيه هم تابع رئيس جمهور است ،چون وزير دادگستری منتخب رئيس جمهور است و يا ديوان عالی کشور تشکيل شده از ۹ قاضی که رئيس جمهور انتخاب می کند و به مجلس سنا معرفی می کند.

وی در ادامه با تاکيد بر اين‌که قوه قضائيه درآمريکا تابع رئيس جمهور است، به طرح اين سوال که اوضاع در ايران چطور است، پرداخت و گفت: درايران قانون مصوب مجلس بايد مخالف شرع و قانون اساسی نباشد. عدم مغايرت را شورای نگهبان تشخيص می دهد و بنابراين مجلس مبانی قانونی حکومت که مبانی اسلامی است راشکل می دهد پس مجلس تابع رئيس جمهور نيست و تابع اسلام است و استقلال رای دارد و استقلال واقع درنظام جمهوری اسلامی برای قوه مقننه است. نمايندگان مجلس راانتخاب می کنند، اما مردم ازاينها می خواهند که درخط ولايت فقيه همان قوانين صحيح را تصويب کنند. پس اينجا مسئله مجلس جمهوری اسلامی با مجالس غير اسلامی متفاوت است.بادامچيان همچنين خاطر نشان کرد: ازسوی ديگر درکشور رئيس جمهور که با رای مردم انتخاب می شود، دارای اختيار بی حد و حصر نيست و اولين مسئله اين است که بايد تنفيذ ولی فقيه را داشته باشد، پس تنها نمی تواند بگويد که من متکی به رای مردم هستم، متکی به رای مردم هستم و تنفيذ ولی فقيه عادل را هم دارم. همچنين بايد بيايد و درمجلس درمقابل نمايندگان ملت هم سوگند ياد کند پس رئيس جمهور به سه جا تعهد دارد، هم رای مردم، هم تنفيذ ولی فقيه و هم سوگند دربرابر نمايندگان ملت.

وی با تاکيد بر اين‌که قوه مقننه ما دراصل تابع ولی فقيه است، افزود: رئيس جمهور هم تابع ولی فقيه است، پس تبعيت از رئيس جمهور دراين نظام امکان پذير نيست، حال اکثر رئيس جمهورها خواسته‌اند مجلس چيزی که او می خواهد، انجام دهد اين طبيعی انسان است و چيز خاصی هم نيست، اما آن چيزی که جلوی اين امر را گرفته است، ماهيت نظام و قانون اساسی است.

وی در ادامه اين گفت‌وگو با تاکيد بر اين‌که اگر رييس جمهور بخواهد اختيارات بيشتر داشته باشد مجلس بايد اين اختيارات را بدهد،‌ افزود: در زمان مصدق مجلس به او اختيار داد مصدق که تنفيذ ولی فقيه بالای سرش نبود. حال اگر مجلس بخواهد ۶ ماه اختيارات کامل به رئيس جمهور بدهد چه کسی بايد اجازه دهد، اينکه مجلس رای دهد کافی نيست و ولی فقيه هم بايد تنفيذ کند و به اصطلاح رای مردم هم بايد باشد حال اگر توجيه بشود که رای نمايندگان رای مردم است از باب يک قاعده قبول اما آن که مهم است تنفيذ ولی فقيه است.

اين عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد :اين که امام می فرمايند مجلس در راس امور است اين مجلس عملا هم نماينده ملت است و هم نماينده قانون اساسی است و هم نمايندگان مجلس تابع ولی فقيه هستند و تابع رئيس جمهور نيستند و نمی توانند باشند.

وی در ادامه درباره نقش مجلس در حل معضلات نظام و پيوند اين موضوع با در رأس امور بودن اين نهاد نيز گفت: اگر در۳۱ سال کشور ما اين پيشرفت را پيدا کرده است، اگر افرادی مانند بنی صدر نتوانستند ديکتاتوری سطه گرانه امريکا را جا بيندازند، اگر افکار چپ برخی و افکار ليبراستی برخی‌ها، اگر افکار تند انقلابی گری بعضی ها نتوانسته درکشور ما اثر بگذارد اين مربوط به نظام است و بيش از همه هم مجلس نقش دارد.

به گزارش ايسنا به نقل از جماران ، اين نماينده مردم تهران با تاکيد بر اين‌که کسی که قانون را عمل نمی کند دقيقا يعنی درمقابل همه مردم ايستاده است تصريح کرد: اين فرد دربرابر مبانی قانونی که حقوق و فقه است طغيان کرده است.

وی همچنين درباره اين‌ عقيده که در آن عنوان می‌شود عمل نکردن به قوانين مجلس به دليل تفسيرها و سليقه هايی است که درباره قانون اعمال می‌شود، اظهار داشت: بيان خدا هم تفسير شخصی می شود. يک موقع فرق می کند فردی می گويد اين را قانون نمی دانم و عمل نمی کنم يک موقع می گويد مجلس چه کاره است اين می شود ديکتاتوری. اين ها فرق می کند يک نفی قانون است يک ضديت با قانون است يک تمرد از قانونی است يک تخلف قانونی است و يک بی اعتنايی به قانون است يک کسی که تخلف قانونی کرده است.مانند بنی صدر که گفت من اصلا قانون را قبول ندارم امام فرمود که غلط می کنی که قانون را قبول نداری قانون تو را قبول ندارد.

وی همچنين درباره اين‌که چه موانع و مشکلاتی موجب می‌شود مجلس جايگاه شايسته خود را نداشته باشد، از بی اطلاعی نمايندگان مجلس نسبت به ظرفيت و امکانات خود به عنوان دليل اين امر ياد کرد و افزود: بودجه دراختيار مجلس است و حال نماينده درموقع بودجه متوجه نيست و دروسط سال جنگ و جدال می کند.

بادمچيان درباره وضعيت نظارت درمجلس هشتم نيز گفت: درمجلس هفتم هيات عالی نظارت شکل گرفت و درمجلس هشتم معاونت نظارت انتخاب شد و بنده مسئول هماهنگی ناظران مجلس هستم و حدود ۱۸۰ ناظر مجلس مشغول هستند و بعضی ها هم جدی و قوی مشغول هستند.

وی در ادامه درباره دليل گره خوردن نام مجلس شورای اسلامی با شهيد آيت الله مدرس نيز گفت :وقتی که به مجلس مشروطه نگاه می کنيم بارزترين چهره‌ای که از نظر صلابت،سلامت، دانش، تدبير ، استقامت و جهاد منجر به شهادت می بينيم آيت الله شهيد مدرس است. آروزی ملت ما درنهضت مشروطه مجلسی بوده است که نمايندگان ملت درآن جمع شوند و برای کشور ايران و اسلام کار کنند و از بين همه نمايندگان وقتی می خواهيد برجسته ترين نماينده را انتخاب کنيد مدرس است او وقتی که برای نظارت برقوانين مجلس از سوی علمای اصفهان به عنوان عالم طراز اول انتخاب شد مانند مردم عادی با گاری به تهران آمد و از مجلس خانه و باغ و امکانات به دست نمی آورد. درمجلس از همه بيشتر کار می کند و بعدقانون مدنی را تدبير می کند ولو به تصويب مجلس نمی رسد اما قويترين مسئله ای است که پايدار مانده است.شهيد مدرس درميدان سياست هيچ سازشی روی اصول نکرد تهديد وترور او را از پا نينداخت و قلدری مانند رضاخان که وابسته به ابرقدرتها از دست او به تنگ امد. وی در پايان تصريح کرد: شهيد مدرس فرمانده نهضت ضد جمهوری انگليسی رضاخانی بود خيلی ها می گفتند جمهوری که کار خوبی است چرا پادشاهی باشد جمهوری باشد اما آنها نمی دانستند که جمهوری انگليسی يعنی جمهوری آتاتورک و اگر بخواهيم بگوئيم بهترين نماينده مجلس کيست آيت الله شهيد مدرس است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016