سه شنبه 16 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: اين تعداد دانشجوی زندانی و محروم از تحصيل، نتيجه غم‌انگيزی برای جمهوری اسلامی است، تحول سبز

مهدی کروبی در ديدار با جمعی از فعالان دانشجويی و خانواده دانشجويان دربند، به مناسب روز دانشجو با انتقاد از فشارها و محدوديتهای موجود از دانشجويان خواست نااميد نباشند و تاکيد کرد که پيروزی نزديک است. وی تصريح کرد که پيروزی و شکست منعطف به يک مقطع نيست و اتفاقات گوناگون در طول زمان رخ داد تا در نهايت انقلاب عظيم و مردمی ۵۷ حادث شد.

به گزارش تحول سبز، در ابتدای اين ديدار اعضای خانواده دانشجويان سياسی دربند به شرح مصائب خود و عزيزان دربندشان پرداختند و فعالان دانشجويی از فضای حاکم بر دانشگاه ها و چگونگی و نحوه ادامه حيات دانشجو به معنای واقعی کلمه در شرايط خفقان سخن گفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی کروبی نيز در اين ديدار با تبريک شانزدهم آذرماه به دانشجويان، به شرح تاريخی و قياس فعاليت های دانشگاهيان در ادوار گذشته پرداخت و گفت: شانزدهم آذرماه برای همه ما يادآور حرکت مقدس و انقلابی دانشجويان در شرايط بسيار سخت پس از کوتای ۲۸ مردادماه است؛ در چنين شرايطی در آذر سال ۳۲ که وضعيت سرکوب به شدت خفقان آور بود، تنها مکانی که نفس می کشيد و فرياد آزادی خواهی از آن به گوش می رسيد “دانشگاه” بود؛ اولين جايی که در راه آزادی خواهی ۳ شهيد داد.

وی گفت: پس از کودتای مرداد اين سرآغاز حرکتی عظيم بود که تا به امروز ادامه دارد و در هيچ مقطعی از برهه زمانی جنبش دانشجويی سکوت نکرده و همواره در جريان اتفاقات جامعه جاری و ساری بوده است. در آن سال ها اساتيد گرانقدر طيف محروم همچون مهندس بازرگان، آيت الله طالقانی به دوره های حبس ۱۰ ساله محکوم شدند و آقای شيبانی به ۶ سال و سايرين نيز به همين ترتيب به زندان محکوم شدند.

از حدود سال ۴۰ به بعد فضای دانشگاه تئوريزه شد، پيروزی و شکست منعطف به يک مقطع نيست و اتفاقات گوناگون در طول زمان رخ داد تا در نهايت انقلاب عظيم و مردمی ۵۷ حادث شد.

کروبی ادامه داد: از همان ابتدا جنگ و ترور آغاز شد. بايد بنشينيم و بررسی کنيم اکنون چرا بيشترين تعداد زندانيان سياسی را داريم، چرا بايد بيشترين فعال دانشجويی دربند را داشته باشيم، چرا اکنون شاهد بيشترين تعداد دانشجويان محروم از تحصيل و همچنين پناه جو هستيم؟ برای انقلاب و جمهوری اسلامی نتيجه بسيار غم انگيز بزرگی است. بايد همواره روی ريل و مسير درست حرکت کنيم.

وی گفت: توفان سهمگين در کمين، هيچ کس را بهره مند و سودمند نمی کند و قطعا در پی حادث شدن آن با توجه به مساحت و شرايط کشورمان وضع ما به مراتب از افغانستان و عراق اسفناک تر خواهد شد.

کروبی تصريح کرد: ما اکنون بايد در حفظ نظام بکوشيم و در جهت اصلاح آن نهايت تلاش خود را به کار گيريم و از روی تدبير و دورانديشی شرايط جذب حداکثری و دفع حداقلی را فراهم آوريم.

وی در ادامه افزود فضای اقتصادی ما و همچنين دنيا ملتهب است، امروز همه نيروها بايد به سمت تحصيل علم و دانش بروند و بودجه های مملکت صرف اين اهداف عالی و پيشرفت ايران و ايرانی شود و نه اينکه به صورت کلان در بحث اطلاعاتی در راه نابه جا هزينه شود در حالی که ترور برخی از اساتيد و پزشکان نه تنها انجام شده بلکه تا کنون موفق به کشف و معرفی عامرين اين فاجعات نشده اند.

وی در پاسخ به سئوال يکی از دانشجويان در باب نزديک بودن به سالگرد فوت آيت الله العظمی منتظری و بيانيه اخير خانواده ايشان افزود: همواره برای مراجع و آيات اعظام ارزش و احترام قائل بوده اند حتی پيش از انقلاب اسلامی، هر ساله به حرمت آيت الله بروجردی در سالروز فوت در فروردين ماه مراسم داريم و اين حرکت ۴۰ سال است که انجام می شود، برای تمام آيات اعظام سفر کرده بدين گونه بوده وهست، حال می‌آيند و اوضاع را به سمتی می برند که بيت داغدار آيت الله العظمی منتظری مظلوم خود طی بيانيه اعلام می کند در اولين سالگرد فوت اين مرجع گرانقدر برنامه عمومی برگزار نخواهند کرد، قطعا آنان دلچرکين هستند از اين بابت و برای جلوگيری از تکرار حوادث تلخ سال گذشته اين تصميم را اتخاذ کرده اند برای اينکه به مردم مجددا آسيب وارد نشود.

مهدی کروبی در تاييد صحبت يکی از خانواده های حاضر در باب تشديد بی سابقه برخورد با منتقدين و دانشگاهيان افزود: در دوران مبارزات ما عليه رژيم فاسد طاغوت اين اقدامات بی سابقه بوده است. بنده و همچنين ساير دوستان در طی دوران دانشجويی بارها به زندان افتاده ايم و پس از اتمام دوران محکوميت دوباره به دانشگاه و زندگی عادی خود بازگشته ايم و حتی سهميه تحصيلی بسياری از فعالين در خارج از کشور نيز قطع نمی شد، صدور چنين احکام سنگين و ظالمانه ای در مورد منتقدين و فعالين دانشجويی به ويژه زنان در حالی که هيچ يک اسلحه به دست نگرفته و حرکت خلاف امنيتی انجام نداده اند بحث برانگيز و باعث تاسف است، يکسری جريانات خاص با تنگ نظری هايی امروز سر کار آمده اند که کوچکترين انتقادات را تاب ندارند.

مهدی کروبی در پايان صحبت خود از حاضرين، تمامی دانشجويان و خانواده دانشجويان دربند خواست ياس و ترديد به خود راه ندهند، اين دوران گذراست و همه چيز به زودی به نحو احسن اصلاح خواهد شد.

در پايان، جمع حاضر به نمايندگی از فعالان دانشجويی بويژه زندانيان و خانواده آنها از تلاشها و پيگيری های شيخ مهدی کروبی چه قبل و چه پس از ۲۲ خردادماه ۸۸ و همچنين در زمان رياست مجلس ششم و پيش از آن تقدير و اظهار کردند: فعاليت خيرخواهانه و تلاش های بشردوستانه مهدی کروبی به خصوص در مورد زندانيان سياسی و خانواده آنها هرگز از تاريخ اين سرزمين پاک نخواهد شد و رادمردی و مجاهدت های شجاعانه و صادقانه وی در راه احقاق حقوق مظلومين همواره در ذهن و قلب ايرانيان ثبت خواهد شد.

در پايان مراسم نيز کروبی هدايايی به رسم يادبود و شادباش روز دانشجو به حضار تقديم کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016