سه شنبه 16 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کلمه از تجمع سکوت در دانشگاه علم و صنعت،احضار و بازداشت چند ساعته تعدادی از دانشجويان

صبح امروز، همزمان با ديگر دانشگاههای سراسر کشور، در دانشگاه علم و صنعت نيز جمعی از دانشجويان سبز با تجمع در پارک شهيد کيانوش آسا در محوطه ی اين دانشگاه، ياد و خاطره ی اين دانشجوی شهيد دانشگاه علم و صنعت را گرامی داشتند و برای او فاتحه خواندند. در حاشيه اين مراسم که با حضور پرتعداد ماموران حراست و افراد لباس شخصی همراه بود، و همچنين پس از آن، تعدادی از دانشجويان به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات احضار شدند و تعداد ديگری نيز برای چند ساعت بازداشت و بازجويی شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش کلمه، ظهر امروز سه شنبه ۱۶ آذرماه، در روزی که به پيشنهاد برادر شهيد کيانوش آسا “روز عزای عمومی علم و صنعت” ناميده شده بود و در پارکی در محوطه ی دانشگاه که از سوی دانشجويان به نام اين شهيد نامگذاری شده، جمعی از دانشجويان دانشگاه علم و صنعت با پوشيدن لباس مشکی گرد هم آمدند تا با سکوت خود، خاطره ها و آرمان های يار دبستانی خود را فرياد بزنند.

حدود ۲۰۰ نفر از دانشجويان سبز دانشگاه علم و صنعت ساعت ۱۲ ظهر امروز سه شنبه ۱۶ آذر به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو، تحت شديدترين تدابير امنيتی و به رغم حضور گسترده ی نيروهای حراست، بسيج و لباس شخصی ها، در پارک شهيد آسا گرد هم آمدند و ياد و خاطره ی شهيد سبز دانشگاه علم و صنعت، مهندس کيانوش آسا را به عنوان نماد جنبش دانشجويی اين دانشگاه گرامی داشتند.

بر اساس اين گزارش، از اولين ساعات صبح امروز نيروهای يگان ويژه ی نيروی انتظامی در اطراف دانشگاه علم و صنعت مستقر شده بودند و ورود و خروج دانشجويان به دانشگاه نيز به شدت کنترل می شد. همچنين از صبح امروز ده ها نفر از نيروهای لباس شخصی و امنيتی که از بيرون دانشگاه برای کنترل و سرکوب دانشجويان آمده بودند، با گشت زنی های پياپی در دانشگاه به خصوص در محدوده پارک شهيد آسا و حد فاصل دانشکده های مهندسی شيمی و راه آهن، فضای پليسی سنگينی را به وجود آورده بودند. رفتارهای اين افراد نشان می داد که برنامه ی منسجمی برای ايجاد اغتشاش و درگيری با دانشجويان دارند، اما با هوشياری و برخورد شايسته ی دانشجويان از رسيدن به هدف خود، ناکام ماندند.

گزارش کلمه حاکی است، طبق وعده ی قبلی و با نزديک شدن به ساعت ۱۲ دانشجويان در دسته های چند نفری در پارک شهيد آسا حضور پيدا کرده بودند و در حالی که ده ها نفر از نيروها لباس شخصی و حراست در محل حضور داشتند، رفته رفته به جمعيت دانشجويان افزوده شد و دانشجويان با حلقه زدن در پارک و سکوت، به نشانه ی پايبندی به مبارزه ی مسالمت آميز، تا ساعت ۱۲:۴۵ بعد از ظهر به تجمع خود ادامه دادند.

اين در حالی بود که برخی نيروهای افراطی و اعضای بسيج دانشگاه علم و صنعت که سابقه ی ضرب و شتم دانشجويان در ۸ دی ۸۸ با چاقو و باتون را داشتند، با حضور گسترده به همراه ده ها تن از نيروهای حراست، با فيلم برداری و عکس برداری از چهره ی دانشجويان، قصد تحريک آن ها و ايجاد درگيری را داشتند.

همچنين در اواخر تجمع که يکی از دانشجويان سخنانی را در گرامی‌داشت شهيد کيانوش آسا و جنبش دانشجويی بيان کرد، تعدادی از نيروهای بسيج و حراست وی را دور کرده و با صدای بلند شروع به اهانت به شهيد کيانوش آسا کردند تا بتواند تجمع کنندگان را به واکنش وادارند، اما واکنش قاطبه دانشجويان به توهين کنندگان، دعوت به سکوت و آرامش بود و در خاتمه نيز دانشجويان با ذکر صلوات و فاتحه برای روح پاک شهيد کيانوش آسا و تمامی شهدای راه آزادی، به تجمع خود پايان دادند.

لازم به ذکر است که پس از اتمام مراسم و متفرق شدن دانشجويان، نيروهای حراست و ماموران لباس شخصی با رفتارهايی توهين آميز با دانشجويان برخورد کرده و اقدام به ضبط کارت های دانشجويی آن ها کردند و در چند مورد در اماکن خلوت داخل و بيرون دانشگاه، به تعقيب دانشجويان پرداخته و تعدادی را موقتا دستگير کرده و مورد بازجويی قرار دادند. با اين حال طبق آخرين اخبار رسيده، اين دانشجويان پس از ساعاتی بازجويی و ضبط مدارک شخصی شان، آزاد شده اند.

همچنين شايان ذکر است که پيش از آغاز مراسم و پس از برگزاری آن، تعدادی از دانشجويان به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات احضار شده اند که از سرنوشت آن ها خبری در دست نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016