جمعه 19 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه خانواده ابراهيم يزدی به بيت آيت الله منتظری

بيت محترم مرجع عاليقدر، فقيه فقيد حضرت آيت‌الله حسين علی‌ منتظری

والا مقام حجت‌الاسلام احمد منتظری

نامه پر مهر شما به خانواده دکتر ابراهيم يزدی، زندانی رژيم استبداد، واصل گرديد. از خانواده محترم و شجاع آن مرجع آزاده و آزاديخواه انتظاری کمتر از اين نميرفت که در اين زمان بياد و ياور ستمديدگان بوده و در غم آنان شريک باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قصه و درد ما و شما قصه و درد مشترکيست. فقيه عاليقدر و پدر ما از زمانی‌ مغضوب مردان قدرت و خودکامه قرار گرفتند که به نقض حقوق بشر در اين ديار اعتراض نموده و مردان خودکامه را برای عدم احترام به قانون نکوهش کردند. دکتر يزدی و معلم اخلاق او‌ مهندس مهدی بازرگان از اولين کسانی‌ بودند که زبان اعتراض به اعدامهای فله‌ای و ناقض ابتدايی ترين حقوق به بندکشيده شدگان گشودند. پدر ما به درستی‌ واقف بود که زمانی‌ که جامعه به عدالت پشت کند و مردانی بخاطر قدرت به اصول ابتدايی شهروندی مردم بی‌ اعتنا گردند، استبداد بر جامعه مستولی گرديده و صاحبان قدرت به حريم اصول، ايمان، حقوق، و اعتقادات مردم تجاوز خواهند نمود. جای بسی‌ تاسف است که در رژيم ستم شاهی پهلوی، خسرو گلسرخی، مبارزی که قامت شجاع و صدای بلندش از البرز نيز فراتر ميرفت اجازه يافت تا در تلويزيون اعتراضات خود را به رژيم استبداد پهلوی بی‌ پرده بازگو نموده و انزجار خود را از نظام خودکامه بی‌ پروا بيان دارد. در اين رژيم، که نامش اسلاميست و مردانی بنام دين بر آن حکومت می‌کنند، زندانيان از کمترين و ابتدايی ترين حقوق خود محرومند. ما در غصّه پدر با درد اجينيم اما چگونه چهره معصوم عبدالله مومنی، نسرين ستوده، و عماد بهاور شجاعت بی نظير عيسی سحرخيز و مصطفی تاجزاده، بزرگی‌ اخلاق محمد نوری زاد و فريد طاهری را می‌توان از ياد برد. چگونه ميتوانيم در غصه به اسارت کشيدن بهاره هدايت، مجيد توکلی، ليلا توسّلی و صدها زندانی ديگر که قربانی خودکامگی اين رژيم ضدّ عدالت و مردان زور و تزوير شده اند دمی آسوده و آرام گرفت.

پدر پير ما و ستمی که بر او‌ ميرود تصويری از بی‌ عدالتی مطلق در جامعه ايست که مردان قدرتش بجای تأسی به عدالت و ايمان، به زور، تعدی، فساد، و ستمگری متوسل گرديده اند. پدر ما شصت و چهار سال عمر پر برکت خود را در راه آزادی وطن مصروف داشته است. او‌ از پايه گذاران اين نظام بوده و با نيت و عزم اينکه فردای انقلاب روز آزاديست در اين راه گام برداشته است. چگونه مردان زور که از خدا و خلق او‌ ترس و ابايی ندارند با اين سياستمدار خادم اين مرز و بوم و پايه گذار اين نظام که نان به مسند نشينی آن را ميخورند چنين ميکنند. ظلم به او‌ درجه ميزان شقاوت اين مردان خودکامه را به همه به اسارت کشيده شدگان نشان می‌دهد. اگر رژيمی به مردی خادم، هشتاد ساله و مريض رحم نکند چگونه می‌توان توقع داشت که شلاق شکنجه بر گردهٔ عبدالله مومنی و حمزهٔ کرمی نکوبد. اما هرگز مشگل نيست که دريابيم اين همه قساوت، بيرحمی و ظلم از طرف مردان زور و تزوير از کجا سر چشمه می‌گيرد. مردان قدرت و خود کامه طاقت اعتراض پذيری و تميز بين حق و باطل را از دست داده اند.

از اين رو تمامی‌ حق طلبان را دشمنان خود تلقی‌ می‌کنند. چگونه رژيمی که ناظر بر حضور ميليونی مردم در تشييع جنازه مطهر فقيه عاليقدر حضرت آيت‌الله منتظری است ميتواند از برگذاری سالگرد وفات او‌ سر پيچد.

اين بجز روی گرداندن از حق و حقيقت ميتواند چيز ديگری باشد؟ اين به جز ترس از مردميست که حق مطالبه می‌کنند؟ زمانيکه رژيمی حقيقت را تلخ بيابد، چارهٔ‌ای بجز توسل به زور و تزوير نميابد.

ما امروز با افتخار به زندگی‌ مبارزاتی پدر خود نگاه ميکنيم. او‌ را اهل اصول، ديانت، و پايبندی به اعتقادات‌ای عميق و ايمان به مردم اين سرزمين می‌يابيم. به او‌ افتخار می‌کنيم که لحظه‌ای بعد از اين انقلاب طرف قدرت را بزيان عدالت نگرفت. از ابتدای انقلاب و در طول اين سی‌ سال گذشته فرياد اعتراض خودرا زمانی‌ بتنهايی و با گروه خود و زمانی‌ با گروهی که بعد‌ها همفکر او‌ شدند سرداد. از ياران بعدی که ابتدا به او‌ جفا نموده بودند غصّه‌ای بدل نگرفت. اعتقاد عميق او‌ به راهش بخشيدن و گذشت را برای او‌ ساده نموده بود. هرگز در خود یأس راه نميداد. با ايمانی‌ خالص همگان را به ادامه راه ترغيب و تشويق مينمود. امروز با احترام به سنت مبارزاتی او‌ و با سربلندی با او‌ پيمان ميبنديم که راه او‌ را ادامه ميدهيم. با استعانت از خدای او‌، از توجهی که جامعه بين‌المللی به او‌ مبذول داشته است نهايت استفاده را خواهيم نمود تا به اسارت همه زندانيان اعتراض نموده و برای آزادی همه اين عزيزان از هر کوششی دريغ ننماييم. ميدانيم که از درون سلول خود فرياد ميزند که بر اين ظلم و جفا اعتراض کنيد. مطمئنيم که در اين راه از حمايت بيت آن فقيه عاليقدر که عشق و ايمان به او‌ در قلب ميليون‌ها انسان آزاده دنيا جای گرفته است بی‌ نصيب نخواهيم ماند.

با احترام و استعانت از ايزد پاک برای آزادی وطن و همه اسيران

خانواده دکتر ابراهيم يزدی
خليل يزدی و مهدی نوربخش


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016