دوشنبه 22 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پس از صد روز انفرادی: قوه قضائيه مسئول سلامتی نسرين ستوده است، گفتگو با رضا خندان همسر نسرين ستوده، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری: ۲۱ آذرماه ۸۹، هفت روز از اعتصاب غذای خشک نسرين ستوده می گذرد. وی از ۱۴ آذرماه برای بار دوم دست به اعتصاب غذای خشک زده است. «لغو کليه احکام ناعادلانه‌ای پس از انتخابات»، خواسته اصلی نسرين ستوده برای پايان دادن به اين اعتصاب غذا است. وی از ۱۳ شهريور ۸۹ تاکنون در سلول انفرادی به سر می برد؛ و با وجود پايان رسيدگی به پرونده طی دو جلسه دادگاه، قاضی پرونده قرار بازداشت وی را مجددا تمديد کرده است. در صدمين روز از بازداشت نسرين، گفتگويی با رضا خندان، همسر ايشان انجام داده ايم:

آخرين اطلاعی که از وضعيت اعتصاب غذای خانم ستوده داريد، چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا خندان: ايشان از روز ۱۴ آذر تاکنون در اعتصاب خشک به سر می‌برد. ۵ روز پس از شروع اعتصاب طی تماسی که با منزل داشتند متوجه شديم که حالش بسيار وخيم است. به سختی می‌توانست حرف بزند. بی‌حالی و خشکی دهان اجازه نداد تا پايان فرصت مکالمه ادامه دهد. در اين مدت حداقل يک بار کارش به بهداری کشيده است و بخاطر ملاحظه شرايط ما سعی داشت وضع را عادی جلوه دهد.
من از اين طريق هشدار می‌دهم که مسئوليت سلامت روحی و جسمی ايشان با قوه قضائيه است. پس از آخرين تماس تلفنی ما به شدت نگران سلامتی ايشان هستيم و اميدواريم تا دير نشده اقدامات لازم برای جلوگيری از يک فاجعه توسط مسئولين امر صورت پذيرد.

وضعيت پرونده ايشان در چه مرحله ای است؟ و در حال حاضر کدام مقام قضايی مسئول بازداشت ايشان است؟ با توجه به اينکه بند ۲۰۹ زندان اوين در اختيار وزارت اطلاعات است، نه قوه قضائيه؛ چرا همچنان خانم ستوده در انفرادی به سر می برند؟
رضا خندان: دادگاه ايشان ۷ آذر برگزار شد و ما منتظر ابلاغ حکم هستيم. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضی پيرعباس مسئول رسيدگی به پرونده ايشان است. تمديد قرار بازداشت ايشان در تاريخ ۱۶ آذر به خودش در زندان ابلاغ شده و خانم ستوده به طور رسمی به تمديد اين قرار اعتراض کرده که بايد تجديد نظر شود.
علت اين که پس از ۱۰۰ روز شرايط نگهداری ايشان عادی نمی‌شود را ما هم نمی‌دانيم. و اينکه چرا به بند عمومی منتقل نمی‌شود. و همچنان در بند ۲۰۹ است. بدون ملاقات حضوری.

آيا دليل مخالفت قاضی پرونده با تبديل قرار بازداشت خانم ستوده را می دانيد؟
رضا خندان: چون قرار تمديد بازداشت را به خانم ستوده در زندان ابلاغ کرده‌اند ما اطلاعی از علت مخالفت قاضی با تبديل قرار بازداشت نداريم.

علت اعتصاب غذای مجدد خانم ستوده چيست؟ ايشان چه خواسته ای را برای شکستن اعتصاب غذای خود مطرح کرده است؟
رضا خندان: لغو کليه احکام ناعادلانه‌ای که پس از انتخابات صادر شده است علت اصلی اعتصاب غذای اين دوره ايشان است.

وضعيت فرزندان شما چگونه است؟ آيا با خانم ستوده ديدار داشته اند؟
رضا خندان: بچه‌ها وضع روحی خوبی ندارند. دلتنگی و بی‌قراری را به طور دائم می‌شود در نيما مشاهده کرد و در مورد مهراوه واکنش‌ها متفاوت است. مهراوه کم حرف‌تر و آرام‌تر به نظر می‌رسد و اين خيلی خطرناک است چون مشکلات را به درون خودش می‌ريزد.
روزهايی که نسرين تماس می‌گيرد يا بحث مادرشان بيشتر است آن شب نيما تا صبح درست نمی‌خوابد و وحشت زده بيدار می‌شود و گريه‌های ناجوری می‌کند.
در اين ۱۰۰ روز بچه‌ها فقط يک بار توانسته‌اند در شرايط بدی مادرشان را به مدت ۲۰ دقيقه ملاقات کنند. ملاقات حضوری نداريم. مشاوران کودکان توصيه کرده‌اند که به هيچ وجه بچه‌ها را ملاقات کابينی نبريد چون بچه حتما بايد بغل مادر برود. در غير اين صورت آسيب‌ روحی جدی به آنها وارد خواهد شد.

شما و وکلای خانم ستوده تاکنون برای پيگيری وضعيت ايشان چه مراجعاتی داشته ايد؟ و در حال حاضر چه خواسته ای داريد؟
رضا خندان: وکلای محترم خانم ستوده از همان روز اول بازداشت از طريق دادسرا و دادگاه انقلاب پيگير پرونده ايشان بودند و يک بار توانستند ايشان را قبل از دادگاه در زندان اوين ملاقات کنند و زحمات زيادی را بر سر پرونده ايشان تاکنون کشيده‌اند و من جا دارد در اين جا صميمانه از تک تک آنها سپاسگزاری کنم.
ما نيز در طول اين مدت بارها به دادسرا، دادگاه انقلاب و دادستانی و دادگستری و همچنين به نهاد‌های مرتبط با وکلا از جمله کانون وکلا و اتحاديه سراسری کانون‌های وکلا مراجعه کرديم و در حال حاضر خواهان فک قرار بازداشت ايشان هستيم تا بتواند در مراحل رسيدگی به پرونده‌اش در کنار خانواده بخصوص بچه‌ها قرار بگيرد و بخصوص برگزاری دادگاه نشان داد که ايشان هيچ عمل مجرمانه‌ای را مرتکب نشده است و صحبت‌های ايشان با رسانه نيز در نهايت ادب، متانت و ملاحظات حقوقی بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016