سه شنبه 23 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همسر محمد نوری زاد: ممنوع الملاقات است، تماس تلفنی هم ندارد، برای اجرای عدالت می جنگيم، کمپين بين المللی حقوق بشر

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد، زندانی عقيدتی که از روز شنبه ۲۰ آذر ماه در اعتراض به وضع موجود خود و ديگر زندانيان سياسی دست به اعتصاب غذای خشک زده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که در جلسه دادگاهی که به خانواده اطلاع داده نشده بود قاضی دادگاه با کلمات زشتی او را مورد خطاب قرارداده و هم اکنون ممنوع الملاقات است. او به کمپين گفت که تلاش می شود که اين زندانی عقيدتی هيچ تماسی با خارج از زندان نداشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فاطمه ملکی در خصوص انتظارش از سازمان های حقوق بشری به کمپين گفت: « قطعا فرياد عدالت خواهی ما ، فرياد ما برای رسيدگی به وضع عزيزان زندانی مان در افزايش فشارهای آنها به دولت ايران بی تاثير نخواهد بود. سازمان های که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند حتما بايد به اين وضعيت رسيدگی کنند و با فعاليت های خود به آزادی زندانيان کمک کند. ما چيزی بيشتر از اجرای عدالت نمی خواهيم و آزادی تمام زندانيان سياسی .»

فاطمه ملکی ادامه داد: « حالا او در اعتصاب غذا است و ما هيچ خبری از او نداريم. هفته گذشته هم که برای ملاقات رفته بوديم گفتند از اين به بعد ممنوع الملاقات شده و ديگر حتی حق ديدنش را هم نداريم . تماس تلفنی هم در اين چند روز نداشته است. اصلا نمی دانيم در چه وضعيتی است . به دوستانش گفته است که بعد از اعتصاب با وضعيت جسمی که من دارم لابد بعد ۴ روز ديگر رمقی در بدنمی نمی ماند.»

همسر نوری زاد در رابطه با وضعيت همسرش افزود: «از سه هفته پيش که به ملاقات آقای نوری زاد رفتم ديگر هيچ خبری از او نداريم اگر يک مو از سر ايشان کم شود همه ی افراد خانواده همان کاری را انجام می دهند که آقای نوری زاد تا به حال انجام داده است و برای آزادی تمام زندانيان سياسی و اجرای عدالت خواهيم جنگيد.»

همسر اين مستند ساز و روزنامه نگار زندانی با اشاره به اينکه از طريق دوستان همسرش در خصوص اعتصاب غذای او باخبر شده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« در روز دادگاهش به دوستانش که همان روز آنها هم در دادگاه بودند گفته است که برای اعتراض به وضع موجود خود و ساير زندانيان سياسی از امروز دست به اعتصاب خشک می زند. من از طريق همان افراد که با او در دادگاه حرف زده اند شنيدم که او گفته است در اعتراض به وضعيت خودش و ناعادلانه بودن دادگاهش که ظرف چند دقيقه او منافق اعلام شده و همچنين زندانی کردن دانشجوهای نخبه و مسولان دلسوزی که الان در زندان و در جايگاهی هستند که اصلا شايسته شان نيست دست به اعتصاب می زند. او گفته است که من پيوند خودم را با عاشورای حسينی اعلام می کنم و از خودم گذشته ام.»

فاطمه ملکی با اشاره به اينکه او حتی از روز دادگاه همسرش هم مطلع نبوده است گفت:« من دو روز بعد از برگزاری دادگاهش شنيدم که او دادگاه داشته است. دادگاه او را بدون اطلاع به وکيل و خانواده اش برگزار کرده اند و ظرف چند دقيقه حکمش را هم صادر کرده اند که منافق و مزدور اجنبی است. کسی که کارنامه اعتقادی و کاريش برای مردم ايران روشن است حالا مزدور اجنبی شده است.من از طريق هما ن افرادی که او را آن روز در دادگاه ديدند ، شنيدم که قاضی دادگاه، نوری زاد را با کلمات زشتی خطاب قرار داده و آنقدر صدايش بلند بوده که از بيرون اتاق شنيده می شده است.»

همسر آقای نوری زاد همچنين درخصوص ممنوع الملاقات شدن همسر خود به کمپين گفت: « واقعا برای ممنوع الملاقات شدن آقای نوری زاد دليل خاصی را ذکر نکردند همان طور که برای ۴ ماه نگهداری او در قرنطينه چيزی نگفتند. يعنی اصلا ارتباطی با ما نداشتند و پاسخگو نبودند که بدانيم برای چيست. اما از ظاهر امر می شود حدس زد که آنها نمی خواهند آقای نوری زاد هيچگونه ارتباطی با بيرون زندان داشته باشند و صحبت های بين ما و يک صفحه نامه ای هم که می توانست بنويسد از او دريغ شد.مطالبی که صرفا از بی عدالتی های که ديده بودند می نوشتند.»

فاطمه ملکی در خصوص نامه های افشاگرانه متعددی که همسرش از زندان منتشر می کند ، گفت:« آقای نوری زاد فقط با انتشار اين نامه ها قصد روشنگری دارند. می خواهند آنهايی که نمی دانند در زندان چه اتفاق های بر سر زندانيان می افتد باخبر شوند.او می خواهد که با نامه هايش وسيله ای برای احقاق حق مظلومان باشد و اصلا جنبه سياسی ندارد بلکه فقط انسانی و حقوق بشری است. کسانی که نامه های او را سياسی می دانند به نظرم نامه های او را درست نخوانده اند. او تنها چيزی که می خواهد همان است که دينش به او آموخته يعنی هر فردی بايد خارج از اينکه چه مسلک و اعتقادی داشته باشد حقوق اوليه اش رعايت شود.»

همسر محمد نوری زاد از نظر شخصيش درباره نامه های همسرش نيز گفت: « من و دو فرزندم يکبار در ۲۱ بهمن ماه احضار شديم و نصفه روزی را پاسخگو پرسش های بازجويان بوديم. من همان طور که آن روز به بازجو هم گفتم هر جا که آقای نوری زاد از اجرای عدالت و حقوق بشر و اسلام دفاع کرده باشد ما هم پشتش ايستاده ايم. ما از اول انقلاب به دنبال تحقق آرمان های انسانی خود بوده ايم و حالا هم پای اين آرمان ها ايستاده ايم.»

همسر محمد نوری زاد همچنين درخصوص انتظارش از مسولان دولت ايران گفت: « ما فقط دوست داريم سردمداران کشورمان از روحانيت گرفته تا غير روحانی روحانيونی که به پای منبرهايشان رفته ايم و کسانيکه به ما از حسين و آيين عدالت خواهی اسلامی آموخته اند خودشان هم عامل اين حرکت باشند و به حرف های که می زدند عمل کنند.»

زمينه خبر:
محمد نوری زاد از نويسندگان سابق روزنامه کيهان ومستند ساز پس از جريان انتخابات ۸۸ به دليل نوشتن سه نامه انتقادی به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دستگيرشد. وی پس از دستگيری و صدور حکم زندان و شلاق نيز نامه چهارم خود را نوشت. و از آن پس نامه های افشاگرانه خود را از وضعيت زندانيان سياسی ادامه داد.

او به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين به تعدادی از مقام های جمهوری اسلامی ايران به سه سال و نيم زندان و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد و در دادگاه چند دقيقه ای اخيرش که مربوط به شکايت وزارت اطلاعات از نوری زاده بوده که او در يکی از نامه هايش از آزار ماموران وزارت اطلاعات به زندانيان خبر داده است به حکم قاضی مقيسه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دو سال ديگر حبس محکوم شده که با احتساب حکم قبليش او بايد متحمل ۵ سال زندان شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016