چهارشنبه 24 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر در دانشگاه شهر دوسلدورف

شنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۰ به مناسبت شصت و دومين سالگرد تصويب اعلاميه جهانی حقوق بشر، در شهر دوسلدورف آلمان همايشی بين المللی برگزار شد.

در اين نشست که به همت ايران آزاد ، اتحاد برای ايران (کلن – بن) و اتحاد برای ايران دوسلدورف و حمايت سازمان دانشجويی دانشگاه دوسلدورف (آستا) در محل دانشگاه دوسلدورف برگزار شد؛ دکتر مهران براتی استاد دانشگاه وفعال حقوق سياسی وحقوق بشری، خانم باربارا لوخ بيلر، نماينده پارلمان اروپا، و آقای محمد مصطفايی، وکيل و فعال حقوق بشری، در مورد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی سخرانی کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای دکتر مهران براتی که به زبان آلمانی سخنرانی می کرد، اولين سخنران همايش بود. ايشان به بررسی راهکارهايی پرداخت که بر اساس آن ها بتوان از طريق مجامع بين المللی و با استناد به قوانين حقوق بين الملل، آمرين و عاملين جنايت توسط جمهوری اسلامی را مورد تعقيب قانونی قرار داد.
وی همچنين افزود:"ما شاهد اين بوديم که در دهه ی ۸۰، برخی از کشورها اعلام کردند که موازين حقوق بشری در تمام کشورها يکسان نمی باشد. ما با اين واقعيت رو برو هستيم که در کشورهايی از قبيل مصر، اتيوپی، عراق، ايران، لبنان، ترکيه، ليبی، سوريه، يمن، افغانستان و پاکستان که اسلام پايه وضع قوانين حقوقی است، آن قوانين نه تنها ضامن اجرای موازين حقوق بشری نيستند، بلکه با ان در تضاد کامل قرار دارند."
وی هچنين به نسل کشی کُردها و ناپديد شدن تعدادی از شهروندان بهايی به عنوان نمونه ای از موارد قديمی نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی اشاره کرد. دکتر مهران براتی در مورد نحوه ی پيگيری بين المللی پرونده های حقوق بشری با ذکر مثال پينوشه در شيلی گفت که با پيگيری دادگاهی در اسپانيا، دولت انگلستان مجبور به پاسخگويی شد.

خانم لوخ بيلر، نماينده پارلمان اروپا سخنران بعدی اين برنامه بود که با اشاره به اين نکته که جای جريانها و سازمانهای حقوق بشری و آزادی خواه که بدون داشتن ايدئولوژی وخط سياسی خاص، فعاليتهای حقوق بشری می کنند در مجامع بين المللی خالی است يا حضور شان کم رنگ است؛ لوخ بيلر تاکيد کرد‌: ‌" گردآوری ونگهداری اسناد در مورد عاملين جنايت ها در جمهوری اسلامی و کسانی که به طور مستقيم يا غير مستقيم حقوق انسانی شان توسط جمهوری اسلامی نقض شده است، بسيار مهم می باشد تا با ارائه آنها به مجامع بين المللی بتوان اين موارد را تحت پيگرد قانونی قرار داد و مجرمين را بازداشت کرد." بر اساس اظهارات خانم لوخ بيلر اين گونه جرائم مشمول مرور زمان نمی شود و هميشه قابل تعقيب است.
خانم لوخ بيلر در بخش ديگری از سخنان اش به رابطه بين ماجراجويی اتمی دولت ايران و نقض حقوق بشرپرداخت و تاکيد کرد که نبايد اجازه داد نقض گسترده حقوق بشر تحت الشعاع پرونده اتمی ايران قرار گيرد.

سهيل اعرابی، برادر سهراب اعرابی، با قرائت بخش هايی از پيام نسرين ستوده، وکيل و فعال حقوق بشری که هم اکنون در زندان جمهوری اسلامی به سر می برد، موارد نقض سيستماتيک و گسترده حقوق بشر در ايران را افشا، و از مجامع جهانی حقوق بشری و فعالين اين حوزه خواست تا اين موضوع را با اهميت بيشتری پيگيری و بررسی کنند.

آقای محمد مصطفائی؛ حقوق دان معتبر و فعال حقوق بشری که به تازگی با افشا و اطلاع رسانی فداکارانه ی پرونده سنگسار خانم سکينه محمدی آشتيانی، باعث تشکيل يک کمپين بين المللی و تعويق اجرای اين حکم شده است، آخرين سخنران اين جلسه بود. لازم به ذکر است که ايشان جايزه بين المللی کانون وکلای اسپانيا را که روز قبل دريافت کرده بود به اقای محمد اوليايی فرد، همکاردر بند خود تقديم نموده است.
آقای مصطفايی در سخنان خود، ضمن قدردانی از حمايت های بين المللی در ماجرای پرونده خانم محمدی، تاکيد نمود که چنين کمپين هايی را نبايد تنها به اين مورد محدود کرد، بلکه بايد برای دفاع از حقوق تمام قربانيان نقض حقوق بشر در ايران دست به اقدام زد.
آقای مصطفايی با ذکر اين مطلب که جمهوری اسلامی حتی به يک بند از٣۰ بند بيانيه جهانی حقوق بشر پايبند نيست و عمل نمی کند، افزود "جمهوری اسلامی برای خود يک منشور حقوق نوشته که در اولين خطوط آن می خوانيم که همه انسانهای جامعه آزاد نيستند و همچنين همه آنها دارای حقوق مساوی نيستند و بنا بر جنسيت و نوع مذهب و عقايد سياسی، حقوق متفاوتی دارند". وی در قسمت ديگری از سخنانش در مورد اعترافات تلويزيونی سکينه آشتيانی در صدا و سيمای جمهوری اسلامی گفت:"اين نهايت شقاوت است که شما يک جوان را در نقش پدر مقتولش در برابر دوربين حاضر کنيد تا مادرش صحنه ی قتل را بازسازی کند."وی سخنانش را با آرزوی اينکه روزی برسد که ما شاهد صحبت در مورد موارد جزئی حقوق بشر باشيم و حقوق بشر در تمام شعونات جامعه جاری و ساری باشد، پايان داد.

استيو مورالی، هنرمندی ارزنده از گروه تپش ۲۰۱۲، کل برنامه را با آهنگ های دلنشين خود که در وصف جنبش آزادی خواهانه مردم ايران سروده بود، لطافت خاصی بخشيد.

در پايان سخنرانان به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ گفتند.

گزارش از امير معماريان


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016