یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز شب تاريک هدفمندی يارانه‌ها، در فضايی ملتهب و امنيتی، صف‌های طولانی در پمپ‌بنزين‌ها، حضور پليس در خيابان‌ها، کلمه

کلمه – گروه اقتصادی: “مکن ای صبح طلوع!” اين پيامک کوتاه را در دقايق اخير خبرنگاران چند رسانه نزديک به دولت، برای دوستانشان ارسال کردند. آنها شايد بهتر و يا لااقل زودتر از رئيس دولت حاضر به پذيرش واقعيتی شده‌اند که در پس لبخندهای هيستريک‌اش در نطق تلويزيونی امشب پنهان بود.

احمدی نژاد در آخرين ساعات روز شنبه، از آغاز طرح هدفمند شدن يارانه‌ها خبر داد. چيزی از پخش اين سخنان هم نگذشته بود که ستاد هدفمندی يارانه‌ها با انتشار “اطلاعيه شماره دو” از تعيين قيمت ۴۰۰ تومان برای هر ليتر بنزين سهميه‌ای و ۷۰۰ تومان برای هر ليتر بنزين آزاد خبر داد و قيمت هر ليتر گازوئيل سهميه‌ای را نيز تا ۱۵۰ تومان بالا برد و همچنين قيمت گازوئيل غير سهميه‌ای را نيز به به ليتری ۳۵۰ تومان رساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما هنوز دقايقی از پخش مستقيم اظهارات رئيس دولت در سيمای جمهوری اسلامی نگذشته است که از سطح شهر تهران خبر می‌رسد صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزين‌های پايتخت ايجاد شده و نيروهای پليس نيز به صورت گسترده در سطح معابر و ميادين شهر حضور يافته‌اند. به نظر می‌رسد که اعلام (يا به بيان بهتر اهدای) سهميه‌ی بنزين حمايتی علی‌الحساب نيز نتوانسته اعتماد مردم به دولت را جلب کند و بدين ترتيب در حالی که صبح هنوز فرا نرسيده و بانک‌ها، نانوايی‌ها، فروشگاهها و ديگر واحدهای اقتصادی آسيب‌پذير از طرح هدفمندی، هنوز آغاز به کار نکرده‌اند، فعلا پمپ بنزين‌ها طليعه‌ای پر ازدحام و تا حدی ناآرام را برای انقلاب اقتصادی مدنظر احمدی نژاد وعده می‌دهند.

گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر تهران حاکی است که نيروهای پليس و همچنين ماموران لباس شخصی به طور ويژه در کنار پمپ بنزين‌ها حضور پررنگی دارند و چراغ‌های گردان خودروهای پليس، بر روی صف‌های طولانی که از دقايق ابتدايی اعلام آغاز طرح هدفمندی، جلوی پمپ بنزين‌ها تشکيل شده، نور می‌اندازد تا شايد شبی که به گفته‌ی حاميان دولت، نبايد صبح شود، قدری روشنايی به خود ببيند.

شب تاريک هدفمند شدن يارانه‌ها آغاز شده است. طرحی که دولت جدا از ملت، بدون تدبير و دورانديشی و بدون توجه به نظر عموم کارشناسان اقتصادی، به مرحله‌ی اجرا درآورده، از فردا سرنوشت آينده‌ی نزديک مردم و شايد آينده‌ی کمی دورتر دولت مستقر را رقم خواهد زد.

چندی پيش که ميرحسين موسوی نسبت به امنيتی کردن فضای کشور به بهانه‌ی هدفمند کردن يارانه‌ها هشدار داده بود و گفته بود “هنر نيست که برای اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها در ۲۰۰۰ منطقه تهران نيرو بچينيم يا فرمانده پليس به ياری سپاه و بسيج جهت ترساندن مردم افتخار کند و شيوه مديريتی اين آقايان بلايی بر سر کشور چه در اقتصاد و حوزه‌های ديگر آورده که امکان برگشت به وضعيت شش سال گذشته هم خيلی سخت شده است” دولتمردان حاکم، به اين نکته‌ی دورانديشانه توجه نکردند که اجرای يک طرح اقتصادی با زمينه‌چينی امنيتی و پليسی کردن فضا، معنايی جز اعتراف به عدم تسلط دولت بر اوضاع، جدايی دولت از ملت و نبود تدبير و اعتماد به نفس در دولت، ندارد.

حال طرح هدفمند شدن يارانه‌ها در شرايطی کليد خورده که از همين شب آغازين، فضای پليسی پايتخت نشان از فرداهای تلخ‌تر دارد؛ فرداهايی که لاجرم مواجهه‌ی اقشار ضعيف با واقعيت تکان‌دهنده‌ی هدفمندی نيز قرار است با مشت آهنين دولت پليسی روبه‌رو شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016