یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش سه تا ۴۰ برابری قيمت‌ها، با شيب ملايم و قابل تحمل! کلمه

کلمه – گروه اقتصادی: شب گذشته، سخنان احمدی نژاد در سيمای جمهوری اسلامی شنيدنی بود؛ به خصوص آنجا که از تغيير قيمت‌ها با شيب ملايم و قابل تحمل برای مردم صحبت می‌کرد و سعی داشت تاکيد کند که قيمت‌ها نه آزاد شده و نه واقعی.

اما نيم نگاهی به اتفاقی که در زمينه تغيير قيمت‌ها افتاده، اين شيب ملايم را بيشتر عمودی و روند تغيير قيمت‌ها را دارای افزايش چند صد درصدی نشان می‌دهد. افزايشی که طبق وعده‌های بی‌حاصل قبلی، قرار بود تدريجی باشد، در طول پنج سال اتفاق بيفتد و فشار زيادی به اقشار ضعيف وارد نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


غير از بنزين که با ارائه‌ی سه نرخی و دامنه‌ی تفاوت قيمتی از ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومان، به همراه پنجاه ليتر جدا از اين سهميه‌ها و ناشی از لطف دولت، ميزان واقعی تغيير قيمت آن پنهان نگه داشته شده، در مورد بقيه اقلام می‌توان تغييرات را با اعداد ملموس‌تری اندازه‌گيری کرد. هرچند در خصوص بنزين نيز به طور نسبی، می‌توان به طور متوسط، از افزايش بيش سه برابری صحبت کرد.

در مورد قيمت گازوئيل، شيب ملايم مورد ادعای احمدی نژاد بيش از هر کالای ديگری خود را نشان می‌دهد! چرا که قيمت هر ليتر گازوئيل از شانزده تومان يکباره به ۱۵۰ تومان سهميه‌ای و ۳۵۰ تومان آزاد رسيده است؛ يعنی حتی برای گازوئيل سهميه‌ای هم شاهد افزايشی بيش از ۹ برابری هستيم.

در مورد برق خانگی، قيمت هر کيلووات ساعت از ۷۵ ريال به ۲۲۰ ريال زسيده که حدودا افزايش ۳ برابری را نشان می‌دهد. در عين حال تاکيده شده که قيمت برق تجاری و اداری با شيب تندتری افزايش يافته است. قيمت گاز خانگی هم شاهد افزايش حدودا ۴ برابری بوده و قيمت گاز مصرفی خودروها نيز حدود ۱۰ برابر افزايش داشته است.

قيمت آب هم، با آنکه گفته می‌شد در مرحله‌ی اول هدفمند شدن قرار نيست افزايش يابد، به نوشته‌ی خبرگزاری فارس به ۲۵۰ تومان برای استفاده‌ی خانگی و ۴۰۰ تومان برای استفاده‌ی صنعتی افزايش يافته است.

جالب‌تر از همه اينها، قيمت آرد است که تاکنون به صورت يارانه‌ای و با قيمت ۷۵ ريال در اختيار نانوايی‌ها قرار می‌گرفت، اما قيمت جديد آن ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان تعيين شده است که به معنای افزايش چهل برابری قيمت آن است.

با اين حال، دولت به نانوايان هشدار داده که فعلا حق افزايش قيمت را ندارند و در صورت گران شدن نان، با آنها برخورد می‌شود! احمدی نژاد هم در مصاحبه تلويزيونی ديشب خود از اهدای چهار هزار تومان يارانه‌ی نقدی اضافی به مردم بابت افزايش قيمت نان خبر داده بود؛ چهار هزار تومانی که اگر تقسيم بر چهل (نسبت افزايش قيمت آرد) شود، می‌توان آن را به معنای تحويل يک نان صد تومانی به هر ايرانی دانست!

و جالب‌تر از اينها، پيش‌بينی احمدی نژاد از نرخ تورم است که در مصاحبه ديشب گفت:‌ پيش‌بينی ما اين است که افزايش و جهشی که در اين دهک اتفاق می‌افتد حدود ۱۰ درصد است و ۱۳ درصد به هزينه‌های فعلی آن‌ها اضافه می‌شود. بنابراين ۱۵۰ هزار تومان از پول واريزی دولت برای خرج‌های ديگر آن‌ها باقی می‌ماند. هر چه به دهک‌های بالاتر می‌رويم اين فاصله کم‌تر می‌شود و با محاسبات ما تا دهک ششم وضعيت مثبت است.

اما در کنار اين شيب نسبتا! ملايم افزايش قيمت‌ها، دولت تدابير شديد پليسی را برای کنترل بازار به کار گرفته و علاوه بر حضور گسترده نيروهای انتظامی در معابر، ميادين و پمپ بنزين‌ها، پليس اعلام کرده که از امروز مرحله جديدی از طرح موسوم به ارتقای امنيت اجتماعی از امروز آغاز خواهد شد.

ده هزار بازرس نيز از امروز از سوی وزارت بازرگانی ماموريت گرفته‌اند تا بازار را تحت کنترل بگيرند. پيش از اين هم گفته شده بود که از نيروهای بسيج ادارات برای اين منظور استفاده خواهد شد.

عليرضا شجاعی سخنگوی وزارت بازرگانی نيز از “رصد لحظه‌ای قيمت‌ها” سخن گفته و وعده داده است که در روزهای آينده، بازار بدون هيچ تنشی به کار خود ادامه دهد.

همزمان، مديرعامل مترو نيز به افزايش نيافتن قيمت بليت مترو اشاره کرده و نيز از وعده دولت برای ارائه يارانه‌ی مترو خبر داده است؛ وعده‌ای که به گفته‌ی شهردار تهران، يک سال است که عملی نشده است.

خبرآنلاين هم در گزارشی از آماده‌باش پليس خبر داده و نيز از قول برخی رانندگان شخصی، نوشته است که مسافرکشی با بنزين ۷۰۰ تومانی نمی‌صرفد و به همين دليل کرايه‌ها بايد گران شوند.

مدير عامل اتحاديه سواری کرايه بين‌شهری نيز از افزايش ۲۰ درصدی نرخ کرايه‌ اتوبوس‌های ويژه و خودروهای سواری بين‌شهری، افزايش ۱۵ درصدی در بخش بار، افزايش ۱۲۵ درصدی در بخش مسافربری و افزايش حداقل ۱۰ درصدی کرايه‌ی خودروهای سواری داخل شهری خبر داد. وی همچنين تاکيد کرد که مجوز افزايش ۲۰ درصدی کرايه سواری‌های بين شهری هم صادر شده است.

اين در حالی است که مسئولان دولتی به صراحت گفته‌اند به رغم افزايش قيمت بنزين و ديگر اقلام سوختی، کرايه‌های حمل و نقل درون شهری و بين شهری نبايد افزايش يابند؛ درست مانند قيمت بليت هواپيما که با وجود افزايش قيمت سوخت هواپيما از امروز به ليتری ۴۰۰ تومان برای پروازهای داخلی و ۷۰۰ تومان برای پروازهای خارجی، قيمت بليت نبايد تغيير يابد!

خبرگزاری مهر نيز به کاهش محسوس حجم خريد مردم در ميادين ميوه و تره‌بار اشاره کرده و خبر داده که قيمت‌های اين ميادين به دليل حضور ماموران و بازرسان، هنوز تغيير نکرده است. اين در حالی است که خودروهای حمل ميوه‌جات از امروز بايد گازوئيل را با قيمت سهميه‌ای ۹ برابری بخرند.

به عقيده کارشناسان، افزايش قيمت اقلام سوختی، برق و … همانند تاثيری که بنزين و گازوئيل از طريق افزايش هزينه‌های حمل و نقل بر کالاهای ديگر خواهند گذاشت، لاجرم بر سطح عمومی قيمت‌ها تاثير دارند و از اين رو در روزهای آتی بايد منتظر تکان خوردن قيمت‌ها در خصوص کالاهايی که به طور غيرمستقيم با اين اقلام هدفمند شده در ارتباط هستند، باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016