دوشنبه 29 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تعيين قيمت نان: بربری ۳۱۰ تومان، لواش: ۷۵ تومان، انتخاب

بر اساس جديدترين تصميمات کارگروه کنترل بازار، قيمت هر کيلوگرم گندم برای کارخانجات آرد ۲۵۰ تومان، قيمت هر کيلوگرم آرد سنگک ۲۷۰ تومان، قيمت هر کيلوگرم آرد لواش ۲۹۰ تومان و قيمت هر کيلوگرم آرد بربری ۳۰۰ تومان تعيين شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مهر، کارگروه کنترل بازار در جديدترين جلسه خود درباره قيمت گندم و آرد انواع خبازی ها تصميم گيری کرد. بر اين اساس، قيمت هر کيلوگرم گندم ۲۵۰ تومان در اختيار کارخانجات آرد قرار می گيرد، اين درحالی است که قيمت هر کيلوگرم آرد نانوايی های سنگکی ۲۷۰ تومان، قيمت آرد نانوايی های لواش ۲۹۰ تومان و قيمت هر کيلوگرم آرد نانوايی های بربری ۳۰۰ تومان تعيين شده است.

لواش ۷۵ تومان شد
بر اين اساس، خبازی ها بايد با آرد ۷۵ ريال خداحافظی کرده و از روزهای آينده، با قيمت های جديد آرد، تنور خود را گرم کنند.در اين ميان، با توجه به قيمت آرد تعيين شده، می توان آناليز قيمت هر يک از انواع نان را به راحتی محاسبه کرد.

اگر قيمت هر نان لواش با آرد ۷۵ ريالی در گذشته به طور متوسط ۳۵ تومان بود و بنا به گفته مسئولان، سهم آرد در بهای تمام شده نان تنها ۵ درصد باشد و ساير عوامل همچون هزينه دستمزدها که ۹۵ درصد قيمت را تشکيل می دهند، ثابت باقی بمانند، آنگاه برای پخت هر قرص نان لواش با آرد ۲۹۰ تومانی، هزينه آرد ۴۶.۴ تومان خواهد شد، بنابراين با احتساب سهم ۲۹ تومانی ساير عوامل هزينه ای در قيمت ۳۰ تومانی نان لواش، هر قرص نان با آرد جديد حدود ۷۵ تومان عرضه خواهد شد.

بربری ۳۱۰ تومان شد
در ادامه همين محاسبات، اگر برای پخت هر نان بربری به طور متوسط ۶۵۰ گرم آرد مصرف شود و قيمت هر بربری نيز با آرد ۷۵ ريالی، ۱۳۵ تومان در نظر گرفته شود، آنگاه قيمت هر نان بربری بدون احتساب هزينه ها و عوامل دستمزد، حدود ۱۸۰ تومان خواهد شد که اگر اين رقم را با هزينه ثابت دستمزد که حدود ۱۳۰ تومان است جمع ببنديم، آنگاه قيمت هر نان بربری با آرد ۳۰۰ تومانی، ۳۱۰ تومان خواهد شد.

کاهش قيمت ماکارونی، کيک و کلوچه و...
البته افزايش قيمت نان با افزايش قيمت آرد، تنها يک روی سکه است، اما روی ديگر سکه ارزانتر شدن فرآورده هايی از جمله کيک و کلوچه و ماکارانی است، چراکه گندم ۲۵۰ تومانی، آرد ارزانتری نسبت به گذشته را در اختيار آنها قرار می دهد و بر همين اساس هم، بر اساس توافق نامه هايی که وزارت بازرگانی با صنف و صنعت به امضا رسانده، قرار بر اين است که قيمت ها کاهش يابد.

بنابراين افزايش قيمت آرد می تواند يک بازی برد- برد باشد که اگرچه از يک طرف منجر به افزايش قيمت نان می شود، اما در طيف وسيعی از کالاهای مصرفی و جايگزين موجب کاهش قيمت خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016