سه شنبه 30 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات متکی ۴۲ ساعت قبل از برکنار شدنش، ايلنا

- در مورد مشاوران ويژه، يک کلمه هم با احمدی‌نژاد صحبت نکردم
- قصد بی‌احترامی به خانم کلينتون را نداشتم
- ايشان يک سلام و احوالپرسی در حد دو، سه کلمه کردند و بنده هم جواب سلام را در يک کلمه به ايشان دادم شايد ايشان نشنيدند.


ايلنا : منوچهر متکی ۴۲ ساعت قبل از برکناری‌اش از سمت وزارت امور خارجه ، از نشست پرحاشيه منامه صحبت کرد و اينکه قضيه سلام و عليکش با هيلاری کلينتون وزيرخارجه آمريکا ،چه بوده است .
به گزارش ايلنا ، متکی در گفت وگو با ماهنامه مديريت ارتباطات که يک ساعت قبل از آخرين ديدارشبا رئيس‌جمهور انجام شده است، گفت :‌ ما در جلسه‌ای بوديم که ميزبان‌مان وليعهد بحرين بود و بنابراين به احترام کشور دوستمان طبيعی بود وقتی در اجلاس شرکت کرده‌ايم، در ميهمانی آنها هم شرکت کنيم. در سال‌های قبل معمولاً در اين جلسه وليعهد بحرين صحبت می‌کرد. اين‌بار سخنران ويژه مراسم، وزير امورخارجه آمريکا بود. در چنين جلسه‌ای طبيعی است که برای ما مهم‌ترين نکته اين بود که ببينيم او چه می‌گويد.
وزير سابق امور خارجه با بيان اينکه از قبل می‌دانسته کلينتون در آن مراسم سخنرانی خواهد کرد، افزود: نکته اين بود که ببينيم او چه می‌گويد . به تناسب نکات و مطالبی که مطرح می‌کرد، ما بايد توشه فردای خودمان را تنظيم می‌کرديم. فردای آن روز من سخنرانی داشتم. آن ميهمانی جلسه اصلی گفت‌وگوی منامه نبود، تنها يک سخنرانی بود و ايشان به‌عنوان يک سخنران دعوت شده بود و از طرف ديگر، ايشان خيلی تلاش کرد راحت صحبت کند، خيلی تلاش کرد محترمانه صحبت کند. شايد قوی‌ترين کلمات را به‌کار گرفت برای اينکه به رسميت شناختن حق ايران را در موضوع هسته‌ای مورد تأييد و تأکيد قرار دهد اما در عين حال بخش‌هايی از حرف او هم از نظر ما مورد پذيرش نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در خصوص انتقادهايی که در مورد غذا خوردن متکی در حين سخنرانی وزير امور خارجه آمريکا مطرح شده بود، گفت: احياناً آب خوردن يا پيش غذا خوردن به هنگامی که هنوز شام رسمی شروع نشده يک چيز طبيعی است اما فيلمبردار حساس شده بود و سعی می‌کرد که از اين صحنه‌ها تفسير خاصی کند. براساس آن چيزی که در منش و رفتار بنده وجود دارد، قصد بی‌احترامی نداشتم. نحوه نشستن ما به‌گونه‌ای بود که ايشان در منتهی اليه دست راست من بود و اگر می‌خواستم دائماً ايشان را نگاه کنم، بايد سرم را بر می‌گرداندم تا به طرز خاصی قرار بگيرم. ترجيح دادم که گوشم به سمت ايشان باشد و حرف‌هايشان را بشنوم.
وی ادامه داد: معمولاً طرح اينجور مسائل يک مقدار به دليل جذابيت‌های رسانه‌ای و وجود نگاه‌های خاص است. اين که ايران و آمريکا در يک وضعيت ويژه قرار دارند، اين که اين دو کشور مسائل‌شان در دنيا صدا دارد و... بستری می‌شود برای اينکه هر نوع حرکتی و هر نوع عمل و عکس‌العملی را توی آن فاز ببرند. ما معمولاً با کسانی مراوده رسمی داريم، رفيق هستيم و گفت‌وگو می‌کنيم. نوعاً ديپلمات‌ها اينطورند. همه کسانی که آنجا بودند، با آنها مراوده داشتيم اما با آمريکا واقعيت اينست که مراوده‌ای نداريم. ضمناً ايشان خانم هم بود. يعنی ضمن آنکه مراوده نداشتيم، خانم هم بود. من با افراد مختلف دست دادم؛ بعد که عبور کردم، پادشاه اردن آنجا بود. من چند بار با ايشان ملاقات داشته‌ام، خيلی طبيعی است که من با ايشان حال و احوال داشته باشم. وقتی با آخرين وزير امور خارجه حال و احوال کردم تا بيايم پيش پادشاه، ايشان وسط ايستاده بود. ايشان يک سلام و احوالپرسی در حد دو، سه کلمه کردند و بنده هم در واقع جواب سلام را در يک کلمه به ايشان دادم. شايد ايشان نشنيد ولی من جواب سلام ايشان را دادم و بلافاصله هم رو کردم به پادشاه اردن و با هم دست داديم و حال و احوال کرديم.

در مناسبات ايران و آمريکا سنگلاخ ايجاد شده

متکی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو ارتباطات انجام شده ، در مورد امکان‌سنجی رابطه رسمی ايران و آمريکا گفت: فراز و نشيب‌های ۳۲ سال گذشته و آنچه که پيش از اين ۳۲ سال وجود داشته، همه اينها پرونده قطوری را بين ايران و آمريکا تشکيل می‌دهد که ورود به بحث روابط ايران و آمريکا را به‌عنوان يک امر آسان و ساده جلوه‌گر نمی‌کند. بحث زمان نيست، بحث گيرها و مسائلی است که در اين سنگلاخ ايجاد شده مناسبات ايران و آمريکا وجود دارد.
وی تصريح کرد: البته من هميشه تعاملات بين ايران و آمريکا را به دو بخش تقسيم کرده‌ام؛ يک بخش، روابط بين ايران و آمريکاست که در حال حاضر در دستور کار ما به‌عنوان دستگاه ديپلماسی نيست. البته مقام معظم رهبری در شيراز اين بيان را داشتند که اين بدان معنا نيست که ما تا ابد نمی‌خواهيم با آمريکا رابطه داشته باشيم. لذا با آنچه که به روابط دو جانبه ايران و آمريکا يا روابط ديپلماتيک بين دو کشور بر می‌گردد، فاصله قابل توجهی داريم اما من از بخش دوم به عنوان مسائل بين ايران و آمريکا نام می‌برم؛ يعنی موضوعاتی که ايران را متأثر می‌کند و آمريکا را نيز متأثر می‌سازد از جمله مسائلی که در منطقه ما وجود دارد. اگر پيرامون اين موضوعات، تلاش‌هايی در جهت اتخاذ مواضع درست مثل مسائل افغانستان و عراق صورت بگيرد، ما قاعدتاً استقبال می‌کنيم.

گفت‌وگوی صميمانه‌ای با دولت در مورد نمايندگان ويژه داشتم

متکی در مورد حکم احمدی‌نژاد در انتخاب نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور در امور خارجی نيز توضيح داد: ما ميثاقی را در دولت نهم و دولت دهم امضاء کرديم که مسائل و موضوعات بين دستگاهی را در دولت طرح کنيم. بنابراين اگر من نسبت به تصميمی يا موضوعی نظراتی داشته باشم، علی‌القاعده با وزير مربوطه يا با رئيس‌مان که آقای رئيس‌جمهور است، جداگانه مطرح می‌کنم يا در نهايت در صحن دولت. در اين قضيه هم ابتدا به ساکن بنده همين کار را کردم، يعنی در درون دولت گفت‌وگوی صميمانه‌ای در اين مورد داشتيم اما آنچه که بعد مطرح شد، بحث رسانه‌ای شدن اظهاراتی بود که در موردش موضع‌گيری شد.
وی ادامه داد: متانت و برخورد سازنده‌ای که آقای رئيس‌جمهور داشتند برای من بسيار جالب و آموزنده است. از آن زمان تا به حال ما با هم يک کلمه گفت‌وگو نداشتيم و عنايتی که ايشان داشتند، برای من بسيار ارزشمند بود. داشتن فرستاده ويژه يا مشاور، حق رئيس‌جمهور است و در تمام دولت‌ها مرسوم بوده که رئيس‌جمهور کسانی را به‌عنوان فرستادگان ويژه خودش به کشورهای مختلف بفرستد يا پيامی از سوی ايشان ببرند. الان هم وزارت خارجه تسهيل‌کننده اينگونه ابتکارات و تصميمات رئيس‌جمهور در حوزه سياست خارجی است.

قصد ۱۰ روزه هم نمی‌توانيم داشته باشيم

متکی اما ۴۲ ساعت قبل از برکناری در پاسخ به اين سؤال که «يعنی شايعات مربوط به برکناری شما به دليل انتقاد از اين تصميم رئيس‌جمهور باطل است؟»، گفت: بر اساس آموزه‌های بزرگان خودمان اينطور بايد حرکت کنيم که بناست ساليان طولانی در اين مسؤوليت خدمت کنيم و جوری هم نگاه کنيم که يک قصد ۱۰ روزه هم نمی‌توانيم به مسؤوليت داشته باشيم!

ناگفتنی‌ها شايد تا سال‌ها گفتنی نباشد

وزير سابق امور خارجه در پايان در خصوص ناگفته‌های دوران وزارت خود گفت: ناگفته‌های وزاری امور خارجه تا زمانی که سر کار هستند، گفتنی نيست و البته بعضی از ناگفتنی‌ها هم شايد تا سال‌ها بعد از آن گفتنی نباشد!


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016