پنجشنبه 16 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکم تجديدنظر عماد بهاور صادر می شود: يک سال زندان، يک بار ملاقات با وکيل، نرسيدن دفاعيات به قاضی، کمپين بين المللی حقوق بشر

مادر عماد بهاور، زندانی سياسی و مسول شاخه جوانان نهضت آزادی که به ده سال حبس در دادگاه بدوی محکوم شده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که تا چند روز ديگربايد درانتظار حکم دادگاه تجديد نظر باشند در حاليکه هنوز دفاعيه اين زندانی به دست قاضی او نرسيده است. اتهام او عضويت در حزب نهضت آزادی و تبانی برای تجمع بر ضد امنيت ملی ، تبليغ عليه نظام و توهين به رهبری اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طاهره طاهريان، مادر عماد بهاور در خصوص وضعيت پرونده و دفاعيات او به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران گفت: « متاسفانه به وکيل عماد وقت ملاقات داده نشد و وکيلش بدون اينکه موفق به ديدار او شود دفاعيه را تنظيم کرد. در واقع در طول يکسالی که از بازداشت عماد می گذرد فقط يکبار وکيل او قبل از دادگاه بدوی توانست عماد را ملاقات کند. برای اين مرحله وقتی ما برای ملاقات عماد به زندان می رفتيم حرف های وکيل را به عماد می رسانديم و بعد حرف های عماد را به وکيلش منتقل می کرديم ، هر دو شان در تنهايی دفاعيه های خود را برای دادگاه تجديد نظر تنظيم کردند. اما متاسفانه هنوز دفاعيه عماد به دست قاضی پرونده نرسيده است.»

طاهره طاهريان با اظهار اينکه متعجب است که چرا هنوز قاضی دفاعيه عماد را دريافت نکرده است، گفت: « من به دادگاه رفتم و پرس وجو کردم اما گفتند هنوز نامه نرسيده است ، اميدوارم که بدون خواندن آن دفاعيه رای صادر نشود چون عماد در دفاعيه خود بند به بند درباره اتهاماتش توضيح داده است. نمی دانم حالا بدون خواند ن آن دفاعيه که عماد با زحمت آن را نوشته است حکم صادر می شود يا نه.»

مادر عماد بهاور با اشاره به اينکه دوشنبه هفته گذشته و در روز ملاقات زندانيان بند ۳۵۰ زندان اوين پسرش را ديده است در خصوص وضعيت جسمی و روحی او به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران گفت: « مثل هميشه حال جسمی و روحيش خوب بود. اما ظاهرا وضع داخلی زندان خوب نيست ولی خيلی به بيرون گزلرش داده نمی شود. مشکل بزرگی که ما داريم قطع تلفن های بند ۴۵۰ زندان اوين است که تقريبا پنج شش ماه می شود که قطع است ، در طول هفته ممکن است که هزار اتفاق بيفتد اما ما نمی توانيم آن را با عماد در ميان بگذاريم و بايد منتظر روز ملاقات باشيم.»

طاهره طاهريان با اظهار اينکه انتظار دارد حکم سنگين ۱۰ حبس برای پسرش شکسته شود در خصوص درخواستش از مسولان گفت: « از مسولان می خواهم که کينه ها را کنار بگذارند، پرونده ای که من در دادگاه برای پسرم ديدم بسيار قطور بود که فکر می کنم هر قاضی فقط شکل پرونده را ببيند خود به خود حکم صادر کند. به نظرم فقط چيزهای بيهوده ای در پرونده ها وجود دارد که بی جهت آن ها را قطور کرده است، در صورتيکه اگر دفاعيه ها درست خوانده شوند متوجه می شوند که اين بچه های زندانی هيچ گناهی ندارند، آنها مملکتشا ن را دوست دارند. من انتظار دارم که حتما حکم به اين سنگينی برای عماد شکسته شود. اين حکم واقعا برای عماد سنگين است.»

اين مادر با اعتراض به اينکه ۹ سال از محکوميت پسرش به دليل عضويت در حزب نهضت آزادی و شرکت در جلسات اين حزب بوده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت :«چهار سال حبس به دليل عضويت درحزب نهضت آزادی و ۵ سال حبس نيز به دليل شرکت در جلسات اين حزب به پسرم داده اند که اين واقعا حکم عجيبی است. هيچ وقت عضويت در اين حزب جر م نبوده است و اگر از زمانی به بعد جرم تلقی شده چرا اين جرم فقط به عماد تعلق می گيرد؟ چرا فقط عماد بايد مجازات شود؟ سالها حزب نهضت آزادی فعال بوده است، قبل از انتخابات هم اين حزب بوده پس چرا جلويش را نگرفتند، چرا اعلام نکردند که عضويت در اين حزب جرم است و نبايد کسی در آن حزب فعاليت داشته باشد. بعد از انتخابات اين ها همه جرم سنگين تلقی شد. حکم ۹ سال زندان به دليل عضويت در نهضت آزادی و شرکت در جلسات ساده اش بسيار عجبيب است.»

طاهره طاهريان در خصوص تلاش های خود نيز گفت:«در يکسال گذشته من به جاهای مختلف مراجعه کردم خيلی از جاها به خصوص دادستانی اوايل ما را می پذيرفتند اما بعد ديگر متاسفانه نپذيرفتند. شايد چندين صفحه از پرونده عماد که من در دادگاه ديدم نامه های من به مسولان مختلف باشد. در طول اين يکسال ملاقات حضوری به من به عنوان مادر ندادند و به همسرش نيز يک يا دو بار ملاقات حضوری دادند درحاليکه طبق قانون حق هر زندانی ملاقات حضوری است.»

او ادامه داد: «در طول يکسال تلاش کردم تا مسولان حرف هايم را بشنوند اما خيلی سخت به ما وقت ملاقات می دهند، مثلا دادگاه انقلاب خيلی سخت به ما اجازه ورود می دهد تا برويم قاضی پرونده را ببينيم. در طول اين يکسال تلاش کردم تا بگويم فقط از روی کينه و غرض ورزی بازجويان اين حکم سنگين به عماد داده شده و نه به دليل گناهی که او داشته است. اين کينه ورزی به اين دليل بوده که عماد طبق دفاعيه ای که برای دادگاه نيز نوشته است حاضر نشده تا طبق خواسته بازجويانش مصاحبه تلويزنی کند.از او خواسته اند که مصاحبه تلويزيونی کند و او هم گفته که در شخصيت من نيست که اين کار را بکنم و دروغ بگويم و چون ابن کار را نکرده بود به شدت با او برخورد کردند.»
اين مادر در نهايت درباره انتظارش از سازمان های فعال حقوق بشری گفت: « انتظار دارم که اين سازمان ها بيشتر به فکر بچه های زندانی بی گناه باشند و بيشتر برايشان تلاش کنند و پشتيبانشان باشند.ما نگران هستيم ، بچه های ما خيلی جوان هستند و حالا دارند وقتشان را در زندان می گذرانند.»

عماد بهاور، مسول شاخه جوانان نهضت آزادی در هفتم خرداد ۱۳۸۸ توسط دادگاه انقلاب بازداشت شد و پس از ۹۶ ساعت آزاد، اما پس از اعلام نتايج انتخابات دوباره دستگير شد و تحت فشار روانی برای اقرار تلويزيونی قرار گرفت. بهاور روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه پس از تحمل ۴۶ روز زندان انفرادی از زندان آزاد شد. اما دوباره در ۱۶ اسفند در حالی که به دادگاه انقلاب برای آخرين دفاعيات احضار شده بود، دوباره بازداشت شد و ۷ آذر ماه امسال از سوی قاضی صلواتی، رييس شعبه پانزده دادگاه انقلاب به تحمل ده سال حبس تعزيری محکوم شد و در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوين منتظر رای دادگاه تجديد نظر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016