جمعه 17 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تظاهرات عليه جمهوری اسلامی ايران در کابل، راديو زمانه

صدها نفر در کابل عليه ممانعت از ترانزيت مواد سوختی توسط ايران، در برابر سفارت اين کشور تظاهرات کردند.

به گزارش آسوشيتدپرس، اين حرکت اعتراضی عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل جلوگيری اين کشور از عبور صدها تانکر حامل مواد سوختی از مرز اين کشور به افغانستان صورت گرفته است.

بر اساس اين گزارش جلوگيری از عبور دو هزار و ۵۰۰ تانکر توسط ايران از نزديک به دو هفته پيش آغاز گرديده و سبب افزايش بی‌سابقه قيمت مواد سوختی در افغانستان شده است. قيمت اين مواد در افغانستان تا ۷۰ درصد افزايش يافته است.

۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به دعوت حزب مشارکت ملی افغانستان در جاده منتهی به مقابل سفارت ايران و دفتر نمايندگی سازمان ملل متحد، شعارهايی بر عليه ايران سر دادند و خواهان پايان توقف اين تانکرها شدند.

روز گذشته اتحاديه تاجران افغانستان، ايران را به بازی دوگانه در روابط تجارتی متهم نمود و اعلام کرد، طبق توافق‌نامه‌های دو کشور و موازين بين‌المللی، ايران حق مشکل‌تراشی و يا ايجاد موانع بر تردد محموله‌های ترانزيتی را ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خان‌جان الکوزی، معاون اين اتحاديه گفت که در اعتراض به اين رويکرد ايران، در نشست اتاق تجارت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) که قرار است ۱۷ دی در تهران برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

دولت ايران مسدود کردن راه تانکرهای حامل مواد سوختی به افغانستان را در ارتباط با کاهش يارانه‌های مواد سوختی در ايران دانسته‌اند.

بنا بر نظر مسئولان افغانی، تهران از آن بيم دارد که در صورت عبور تانکرها از مرز افغانستان اين مواد سوختی در اختيار نيروهای ناتو در اين کشور قرار گيرد، موضوعی که از سوی ناتو و مقامات افغانستان رد شده است.

افغانستان به دليل اين‌که پالايشگاهی ندارد مجبور است مواد سوختی خود را وارد کند که نزديک به ۳۰ درصد نفت افغانستان از طريق ايران وارد میشود و بخشی ديگر از طريق کشورهای آسيای ميانه وارد میگردد.

فريد شيرزائی، يکی از مسئولان وزارت بازرگانی افغانستان، روز سه‌شنبه ضمن بيان اين‌که اين اقدام ايران «غيراسلامی» و «نقض قوانين ترانزيت بينالمللی» است اعلام کرد جمهوری اسلامی ايران اجازه داده است که هر روز ۴۰ کاميون از مرز عبور کند. اين در حالی است که در طول دو هفته گذشته تنها چند کاميون انگشت‌شمار توانستند اجازه ورود به خاک افغانستان را به‌دست آورند.

چندی پيش محمد قسيم فهيم، معاون اول رئيس جمهور افغانستان، در سفر خود به ايران خبر داد که اين کشور اجازه داده است تانکرهای سوخت وارد افغانستان شوند.

مقامات حکومتی افغانستان می‌گويند با وجود چنين توافقی جمهوری اسلامی ايران همچنان مانع از ورود تانکرهای مواد سوختی به افغانستان می‌شود.

تظاهرکنندگان در کابل در پايان تظاهرات ضد ايران، ضمن صدور قطعنامه‌ای خواستار واکنش شديد افغانستان به اين اقدام ايران و همچنين کشته شدن شماری از پناهجويان افغان در ايران شدند.

نجيب‌الله کابلی، رئيس حزب مشارکت ملی افغانستان که در اين تظاهرات شرکت کرده بود گفت: «اگر تا يک هفته ديگر ايران به اين کارش پايان ندهد و در مورد کشته شدن پناهجويان پاسخگو نباشد، بايد کالاهای ايرانی در افغانستان تحريم گردند.»

اوايل هفته جاری يک تلويزيون خصوصی افغانستان تصاويری از اجساد پناهندگان افغان که ظاهرأ در خاک ايران گرفته شده بود، پخش کرد.

اين صحنه‌های هولناک اجساد آغشته به خون پناهجويان را نشان می‌دهد که روی يک جاده آسفالت به صورت پراکنده افتاده‌اند و حتی شماری از مجروحان در حال تکان‌خوردن هستند اما ظاهرأ مأموران ايرانی واکنشی نشان نمی‌دهند.

در سال جاری خورشيدی تظاهرات متعددی در شهرهای مختلف افغانستان بر عليه اقدام ايران در اعدام شماری از شهروندان افغانستان صورت گرفت و طی آن تظاهرکنندگان شعارهای تندی عليه ايران سردادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016