چهارشنبه 22 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان بار ديگر بهاره هدايت و مهديه گلرو را ممنوع الملاقات کرد، کمپين بين المللی حقوق بشر

مهدی لعلی پور، همسر مهديه گلرو، دانشجوی زندانی وعضو شورای دفاع از حق تحصيل در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که از اين هفته مجددا مهديه گلرو و بهاره هدايت دو زندانی عقيدتی ممنوع الملاقات شدند. اين دو زندانی که پس از گذشت يکماه ممنوع الملاقاتی سه شنبه هفته گذشته اجازه ملاقات کابينی با خانواده هايشان را يافتند، اين هفته دوباره توسط نامه جديد دادستان ممنوع الملاقات شدند.

مهدی لعلی پور، همسر مهديه گلرو به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با اظهار اينکه نمی داند علت ممنوع الملاقاتی دوباره آنها چيست، گفت:« ما خودمان هم راستش را بخواهيد نمی دانيم جريان چيست. تا هفته پيش فکر می کرديم ممنوع الملاقاتی او به دليل تفهيم اتهام جديد مهديه است اما هفته پيش که به ما ملاقاتی دادند فکر کرديم مسئله ديگر حل شده است. اما اين هفته در روز ملاقات به اوين رفتيم با وجود اينکه اسم ما را هم خواندند و ما مثل بقيه خانواده های زندانيان بالا رفتيم و منتظر مهديه نشستيم تا او را بياورند اما او نيامد، همه زندانيان آمدند اما مهديه نيامد، جريان را پرسيديم گفتند که لابد جا مانده است اما پنج دقيقه بعد آمدند و گفتند که ممنوع الملاقات است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی لعلی پور گفت:« از نگهبان زندان خواستيم تا به مسول بند نسوان زنگ بزند و علت را جويا شود. که ايشان گفته بود از لحاظ زندان مهديه مشکلی برای ملاقات ندارد اما طبق نامه دادستانی که به آنها ابلاغ شده او به همراه بهاره هدايت ممنوع الملاقات است. من از طريق خانواده های زندانيان که برای ديدن زندانيانشان بالا می رفتند سعی کردم خبر بگيرم که آيا در هفته گذشته بازپرسی يا درگيری يا اتفاق خاصی افتاده که اين دو نفر دوباره ممنوع الملاقات شدند. اما همه آنها گفتند که هيچ اتفاقی نيفتاده است و همه چيز مثل قبل است، يعنی آنها همچنان در بند متادون هستند، بدون تلفن و هوا خوری. و انگار همان چند دقيقه قبل نامه دادستانی به آنها ابلاغ شده بود چون که اسم مهديه را برای ملاقات خواندند و ما رفتيم بالا ،اما دقيقه ۹۰ گفتند که او نمی تواند بيايد. کاملا ناهماهنگی را می شد فهميد.»

همسر مهديه گلرو با بيان اينکه هيچ کس جوابگو سوال های آنها نيست به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« دو هفته پيش که برای ملاقات رفتيم و باز هم گفتند مهديه ممنوع الملاقات است سعی کردم از هر کجا شده خبر بگيرم که علت چيست اما هيچ کس جوابگو نبود جز دادستانی، در آنجا هم آقای که خودش هم ظاهرا خيلی در جريان نبود حرف های من را شنيد و گفت که مسئله را پيگيری می کند وقتی هفته پيش اجازه ملاقات دادند، گفتيم خدا خيرش بدهد، مشکل را حل کرده است. حالا واقعا دليل دوباره ممنوع شدن ملاقات را نمی دانم .»

مهدی لعلی پور با اظهار اينکه تنها علت شرايط موجود را تحت فشار قرار دادن و اذيت کردن اين دو زندانی می داند، گفت: « به نظرم می خواهند اينها را بشکنند و اذيت کنند. اگرهر موجود زنده ای به اين حد ايزوله باشد که به هيچ عنوان تماسی با بيرون حتی با زندانيان ديگر نداشته باشد معنيش اذيت است.اينها همان شرايط بند ۲۰۹ را دوباره دارند تجربه می کنند يعنی بدون هوا خوری ، تماس و ملاقات کابينی. ملاقات حضوری که ۶ ماه به ما ندادند وما حتی ديگر به فکرش هم نيستيم.»

همسر مهديه گرو با بيان اينکه اين رفتارها معنی ندارد، گفت: « در اين يک ماه ما فقط يکبار ملاقات داشتيم . نمی دانم با اين کارها می خواهند به کجا برسند، فکر می کنند کل مشکلات کشور با ايزوله کردن زندانيان زن مخصوصا اين دو نفر حل می شود؟ فشار روی زندانيان زن سياسی به نظر م بيشتر از مردهای سياسی است چون هوا خوری هم ندارند و مهديه و بهاره که ملاقات کابينی هم ندارند . نمی دانم واقعا علتش چيست. از صبح هر چه فکر می کنم به هيچ نتيجه ای نمی رسم جز اينکه می خواهند با اين کارها آنها را بشکنند.»

مهدی لعلی پور در خصوص خانواه بهاره هدايت ، ديگر زندانی ممنوع الملاقاتی نيز گفت:« ما چون زود رسيده بوديم قبل از خانواده خانم هدايت بالا رفتيم. وقتی شنيديم که مهديه ممنوع الملاقات شده به آنها گفتيم که شايد فقط مهديه اين شرايط را داشته باشد اما وقتی نگهبان زندان به مسول بند نسوان زنگ زده بود او گفته بود که بهاره نيز ممنوع الملاقات است اما باز ما باور نکرديم چون اسم بهاره را نيز برای ملاقات خواندند. ولی همان پروسه ی ما برای آنها هم تکرار شد، يعنی آنها هم بالا رفتند و بعد متوجه شدند که بهاره ممنوع الملاقات است ونگهبان آنها را پايين فرستاد.»

مهدی لعلی پور در خصوص وضعيت روحی خانواده ها گفت: « شرايط روحی مادر بهاره خيلی بد بود. چون هفته پيش که ما برای ملاقاتی رفتيم مادر بهاره و مادر مهديه هيچکدام نبودند چون حدس می زدند که اين بار همان ملاقاتی نمی دهند به دليل وضعيت بد جسمی شان نيامده بودند اما اين هفته به سختی آمده بودند تا پس از يکماه دخترانشان را ببينند و حالا دوباره با خبر ممنوع الملاقاتی روبه می شدند. مادر بهاره واقعا بهم ريخت.»

مهديه گلرو ۱۱ آذرماه۸۸ در منزل شخصيش بازداشت شد و به اتهام مصاحبه با رسانه‌های بيگانه، اقدام عليه امنيت ملی و ارتباط با سازمان مجاهدين به دو سال و چهار ماه حبس تعزيری محکوم شد. او بيش از يکماه است که در اقدامی ناگهانی همراه با بقيه زندانيان زن سياسی زندان اوين به بند متادون منتقل شده است و در شرايط بسيار سختی به سر می برند. با اين حال اين زندانی که پس ازگذشت يکماه اجازه نداشتن ملاقات خانواده اش را ملاقات کرد مجددا اين هفته طبق نامه دادستانی ممنوع ملاقات شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016