چهارشنبه 6 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف گاز،گازوئيل و بنزين افزايش يافت، خبرآنلاين

اقتصاد > انرژی - مصرف گاز،گازوئيل و بنزين در روزهای گذشته با افزايش چشمگيری مواجه شد.

خبرها از ميزان مصرف حاکی از آن است که مصرف گاز خانگی به نسبت ماه گذشته ۱۷ درصد رشد کرده است.در عين حال مصرف روزانه بنزين نيز در هفته گذشته از رشدی ۷درصدی نسبت به مدت مشابه در هفته پيش از آن حکايت دارد.روند صعودی مصرف گازونيل نيز که پيش بينی می شد با اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها با روند نزولی مواجه شود اين روزها خبر از رکورد شکنی مصرف آن به گوش می رسد به طوريکه مصرف اين فراورده در يک روز به بيش از ۱۵۹ ميليون ليتر افزايش يافت که اين رقم به نوع خود در سالجاری بی سابقه بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گازوئيل رکورد می زند

براساس اين گزارش،مصرف گازوييل در هفته گذشته ‌۷۸۰ ميليون ليتر بود که نسبت به هفت روز قبل از آن بيانگر افزايش ‌۱۲.۲ درصدی است. بر همين اساس متوسط مصرف روزانه اين فرآورده نفتی در هفته مورد نظر ‌۱۱۱.۴ ميليون ليتر محاسبه شد که بيشترين مصرف مربوط به پنج‌شنبه (‌۳۰ دی) با ‌۱۵۹.۲ ميليون ليتر و کمترين مصرف مربوط به روز جمعه(‌۱ بهمن) با ‌۵۰.۸ ميليون ليتر بود. مصرف اين فرآورده در منطقه تهران نيز ‌۵۱ ميليون ليتر گزارش شد که نسبت به هفته پيش از آن افزايش ۱۰درصدی داشت. ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده در منطقه تهران ‌۷.۲ميليون ليتر بود.

گاز در نردبان صعود

همچنين در دهمين ماه امسال ۱۵ ميليارد و ۹۷ ميليون متر مکعب گاز طبيعی در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنايع و نيروگاه‌های کشور مصرف شد. به اين ترتيب متوسط مصرف کل گاز در آذر ماه معادل ۵۰۳.۳ ميليون متر مکعب در روز بوده است. اين درحالی است که از مجموع گاز مصرف شده ۷۶.۵ درصد آن معادل ۱۱ ميليارد و ۵۵۲ ميليون مترمکعب به بخش خانگی اختصاص داشته که نشانگر متوسط مصرف روزانه ۳۸۵.۱ ميليون متر مکعب است.

در اين زمينه بيشترين گاز مصرف شده در بخش‌های خانگی، تجاری، صنايع و نيروگاه‌ها مربوط به روز ۲۳ دی با مصرف ۵۳۳ ميليون متر مکعب گاز طبيعی بوده است. همچنين کمترين ميزان مصرف گاز کل کشور به روز ۱۵ دی با مصرف ۴۶۶ ميليون متر مکعب اختصاص داشته است.

از سوی ديگر بيشترين ميزان گاز مصرف شده در بخش خانگی در روز۲۶ دی با مصرف ۴۳۸ ميليون متر مکعب در روز و کمترين ميزان مصرف بخش خانگی در روز اول دی با مصرف ۳۳۸ ميليون متر مکعب گاز طبيعی بوده است.

براساس اين گزارش، مقايسه مصرف گاز طبيعی دی با آذر ماه بيانگر اين است که مصرف گاز کل کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، نيروگاه‌ها و صنايع نسبت به مصرف ۱۴ ميليارد و ۳۳۵ ميليون متر مکعبی آذر ماه، ۷۶۲ ميليون متر مکعب معادل ۵.۳ درصد افزايش داشته است.

همچنين در بخش خانگی مجموع مصرف گاز در دی ۱۱ ميليارد و ۵۵۲ ميليون متر مکعب بوده که مقايسه آن با ماه آذر نشان می‌دهد که مصرف گاز بخش خانگی در ماه دهم امسال نسبت به مصرف ۹ ميليارد و ۸۲۲ ميليون متر مکعبی آذر، يک ميليارد و ۷۳۰ ميليون متر مکعب معادل ۱۷.۶ درصد افزايش داشته است. مقايسه مصرف گاز طبيعی کشور در بخش‌های خانگی، تجاری، نيروگاه‌ها و صنايع در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که معادل ۱۴ ميليارد و ۳۵۲ ميليون متر مکعب بوده، حاکی از افزايش ۷۵۴ ميليون متر مکعبی معادل ۵.۲ درصد مصرف امسال است. همچنين ميزان مصرف گاز خانگی در نخستين ماه زمستان سال گذشته معادل ۱۰ ميليارد و ۲۵ ميليون متر مکعب بوده که مقايسه آن با مدت مشابه امسال نشان می‌دهد که مصرف امسال يک ميليارد و ۵۲۷ ميليون متر مکعب معادل ۱۵.۲ درصد افزايش داشته است.

بنزين هم روند صعودی را آغاز کرد

براساس اين گزارش ميانگين مصرف روزانه بنزين کل کشورنيز در هفته گذشته ‌با رشد ۷.۳ درصدی نسبت به هفته پيش از آن به ۵۷.۴ ميليون ليتر رسيد.در هفته گذشته (‌۲۵ دی تا ۱ بهمن ماه) ‌۴۰۱.۹ ميليون ليتر بنزين در کل کشور مصرف شد که روز پنج‌شنبه (‌۳۰ دی‌ماه) با ۷۳.۸ ميليون ليتر بيشترين و روز يک‌شنبه (۲۶ دی ماه) با ۴۹ ميليون ليتر کمترين ميزان مصرف را ثبت کردند. مجموع مصرف بنزين در منطقه تهران نيز در اين هفت روز با ميانگين مصرف روزانه ۱۱.۹ ميليون ليتر، ‌۸۳.۸ ميليون ليتر بود که نسبت به هفته پيش از آن کاهش ناچيز ۲۰۰ هزار ليتری داشت.

منطقه تهران علاوه بر نواحی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فيروزکوه، دماوند، شهريار، ورامين، پاکدشت، رباط کريم و اسلامشهر هم‌ می‌شود.

همچنين بنزين سوپر در اخرين هفته دی ماه با مصرف ‌۱۴.۶ ميليون ليتر نسبت به هفته پيش از آن کاهش ‌۷.۵ درصدی را تجربه کرد. ميانگين مصرف روزانه اين فرآورده در هفت روز مورد نظر ۲.۰۸ ميليون ليتر بود. يکی از مهم‌ترين دلايل کاهش مصرف بنزين سوپر می‌تواند قيمت بالای آن در نرخ آزاد (ليتری ‌۵۵۰تومان) باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016