سه شنبه 12 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشای ناگفته‌هايی از عملکرد سياه وزارت راه در دوره بهبهانی در جريان استيضاح، کلمه

امروز در جريان استيضاح موفق وزير راه، موارد تکان دهنده ای از عملکرد دولت در اين حوزه، در مجلس مطرح شد. اما واکنش دولت برای برگرداندن نظر نمايندگان، ارسال يک اس ام اس به آنها درباره تصويب ايجاد مرز رازی! بود که مويد حسينی صدر، نماينده خوی، در تذکری از آن پرده برداشت.

در ادامه، خلاصه ای از موارد طرح شده از سوی نمايندگان مخالف در صحن علنی مجلس را به نقل از خبر‌آنلاين، ايلنا و عصر ايران بخوانيد:

اکبريان، نماينده کرج

چنانچه تکليف شرعی برای من به وجود نمی‌آمد در مقابل اين همه فشار برای پس گرفتن استيضاح سر تسليم فرود می‌آوردم و با مصلحت‌انديشی از کنار آن می‌گذشتم.

برخی افراد با استفاده از همه امکانات دولتی درصدد جلوگيری از استيضاح بودند.

من از افرادی که خواهان انصراف نمايندگان از استيضاح هستند، می‌خواهم به وظيفه نظارتی و نمايندگی خود عمل کنيد و تکليف کسانی را که به هر قيمتی قصد دارند در مسند مسئوليت بماند را روشن کنيم و اقتدار مجلس را نشان دهيم.

آيا درست است يکی از نمايندگان طرفدار وزير به همراه معاون پارلمانی يکی از وزارتخانه‌ها در صندلی‌های نمايندگان بگردند و نمايندگان را تهديد کنند که در صورت عدم انصراف از استيضاح حوزه انتخابيه را از امکانات دولتی محروم می‌کنند؟ اين موضوع برخلاف سياست‌های عدالت‌محور دولت بوده است و من آن را جفا می‌دانم.

من زمانی که حادثه سقوط هواپيمان تهران ـ اروميه را شنيدم به حال خود و به حال کشته‌شدگان گريستم .اما متوجه شدم که به وظيفه نمايندگی خود درست عمل نکردم و امروز کسی نيست که با دلهوره سوار هواپيماهای ما نشود.

در حادثه سقوط هواپيما سردار شهيد کاظمی نيز مجددا در همان مکان هواپيمای تهران ـ اروميه سقوط کرد ، اين در حالی است چنانچه در زمان سقوط هواپيمای سردار کاظمی علل سقوط ريشه‌يابی شده بود، مجددا شاهد اين حادثه نبوديم.

به گفته زائرين بيت‌الله الحرام امسال بدترين تغييرات مشاهده شده است و هيچ کس در سازمان هواپيمايی جوابگو نيست.

استفاده از قطارهايی که ۵۰ سال کار کرده‌اند چقدر بايد ادامه پيدا کند. با ورود بخش خصوصی انتظار می‌رفت ناوگان ريلی مدرن‌تر شود اما اينگونه نبود.

بهبهانی در هنگام رای اعتماد در برنامه تقديمی خود از آماده بودن ۱۳ فقره تفاهم‌نامه و قرارداد خبر داده بود، اما در حال حاضر خبری از اينها نيست. وزير راه تمام مخالفينی را که با امضای برخی قراردادها مخالف بودند از وزارت راه اخراج کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ای کاش بعد از سانحه هواپيما وزير راه و رئيس هواپيمايی کشوری استعفا می کردند.

بهبهانی به جای تکميل پروژه های نيمه تمام ، هر روز کلنگ های افتتاح می دهد. ايشان به برنامه های تقديمی به مجلس عمل نکرده است. وعده هايش توخالی است. ۱۰ مليارد تومان خرج قطار مغناطيسی کرد و آخرش گفت نمی شود.

مردم ساعت‌ها در راه‌ها مواصلاتی استان‌های گلستان و مازندران گرفتار هستند و بهتر است بگوييم اتوبان تهران ـ شمال به تاريخ پيوسته است. طبق گزارش پزشکی قانونی در ۹ ماهه اول سال بيش از ۱۷ هزار نفر تلفات جاده‌ای داشته‌ايم و آيا بهتر نيست جاده‌ها به دست قاطرها بسپاريم؟

دستغيب، نماينده شيراز

علت تلفات جاده​ای در سيستم حمل و نقل ريلی همچنان در دست بررسی است اما با وجود خروج پياپی قطارها از ريل​ها که به ۱۰ مورد رسيده است، هنوز اين علت در کميسيون عالی سوانح شناسايی نشده است؟ اگر زن و فرزندان ما مسافرين اين قطارها بودند، به راحتی و با سکوت از کنار آن می​گذشتيم؟

راه آهن يک وسيله ارزان برای حمل و نقل است که تحريمی بر آن اثر ندارد اما به اين سيستم حمل و نقل توجه نشده و نه تنها نوسازی نشده که امکانات آن نيز کاهش يافته است. در همين حال تعداد و حجم پروژه​های راه آهن بيش از اعتبارات آنهاست که باعث طولانی شدن آنها می​شود و هيچ کس در دولت پاسخگو نيست.

راه آهن شيراز- اصفهان سه روز پس از افتتاح متوقف شد. چرا که زير سازی لازم صورت نگرفته و ريل​ها در مقاطعی روی شن​های نکوبيده قرار داده شده بود. دو گردنه ناامن در اين مسير وجود دارد و هنوز سرعت لازم برای قطار شيراز -اصفهان تعيين نشده و جای سوال است که بدون تعيين اين مساله، چگونه اين راه آهن افتتاح شده است!

چرا مکان يابی ايستگاه​ها تا اين حد فاحش است و به گفته خود وزير ۱۲۰ ميليارد تومان هزينه روی دست دولت گذاشته است. اشتباهی که به گردن مديران قبلی استانی گذاشته شده که کاری هنرمندانه است!

راه اهنی ساخته اند که از شيراز تا آباده به جای ۳ ساعت ، ۷ ساعت طول می کشد چون استاندارد نساخته اند!

اين هزينه​های ميليارد تومانی از جيب چه کسانی خارج شده است؟ شرمنده​ام که در ايران به جای حمل چهارپايان در مسيرهای آزمايشی که در ديگر کشورها رايج است، از خانواده شهدا استفاده کرده است! اين توهينی بزرگ به خانواده​های نجيب شهدای استان فارس نيست؟

اگر بنده به خاطر استفاده از وظيفه قانونی​ام گناهکارم، مردم حوزه انتخابيه​ام چه گناهی کرده​اند که به آنها گفته​ايد اگر دستغيب از استيضاح منصرف شود، جاده​هايتان را آسفالت می​کنيم؟ مگر اين آسفالت​ها وعده​های خودتان نبود؟

آقای وزير همشهری ماست اما با ادامه کارش مخالفم. وزير راه به مجلس احترام نگذاشته و در جلسه استيضاحش حضور نيافته است.

ذاکر، نماينده اروميه

رای اعتماد به شما بر مبنای ادعايتان برای خروج هواپيماهای ناکارآمد از سيستم حمل و نقل بود. نتيجه آن وعده​ها چه شد؟

قدرت برای حل مشکل است نه ايجاد مشکل. لذا مجلس می‌تواند با استيضاح مشکل را علاج کند که وقوع سوانح متعدد هوايی و به خصوص حادثه اخير در اروميه از جمله دلايل اين اقدام است که باعث شد به موضوع صنعت هوايی ورود پيدا کنيم.

صنعت هوايی، صنعت حساسی است و هرگونه ناشی‌گری در آن می‌تواند حاشيه‌ساز باشد. لذا مديريت وزارتخانه بايد آشنايی کافی با اين بخش داشته باشد تا زمينه بروز سوانح از بين برود.

انتخاب دو مدير غيرمتخصص در بخش‌های آموزش هوانوردی و فرودگاهی که يکی دارای مدرک پزشکی و ديگری معارف اسلامی است ، می‌تواند باعث ضعيف شدن صنعت هوايی شود در حالی که اساس اين صنعت بايد بر آموزش باشد و آيا با اين بی‌ثباتی در مديريت می‌توان صنعت هواپيمايی را پيش برد.

تاييد اين روند از سوی وزير راه مايه تاسف است که نتيجه آن سرويس دهی ناامن و تخلفات پياپی است. چند سانحه ديگر بايد رخ دهد که وزير راه را استيضاح کنيم. سقوط توپولف کاسپين با ۱۶۹ کشته و ۷ روز بعد سانحه ديگری با ۱۷ کشته و ۵ ماه بعد هواپيمای تابان در مشهد و بعد فوکر در تبريز و نهايتا بويينگ ايران اير با ۷۷ کشته در اروميه کافی نبود؟ ۲۶۹ کشته کم است؟

اين نشان دهنده افت صنعت هوايی است نه پيشرفت آن. از زمان ورود بهبهانی به وزارت راه از ۱۹۸ فرورند هواپيما به ۲۱۶ فروند رسيده​ايم که نشان دهنده افزايش ۱۸ فروند هواپيمای فرسوده است. حال آنکه ۷۵ تا از اين هواپيماها بايد از رده خارج شود.

ميلياردها تومان سوء‌استفاده مالی و قرارداد با مديران داخلی وزارت راه وجود داشته. اما وزير راه هيچ اقدامی را در اين راستا صورت نداد بلکه اصرار بر ابقای مسئولانی داشت که اين قراردادها را امضا کردند.

آقای بهبهانی! گفته ايد که هر کسی کوتاهی کند با او برخورد می​کنيد. حال که کوتاهی از جانب خود شماست، چه بايد بکنيد؟ چرا برنامه چهارم و اصل ۴۴ رافراموش کرديد؟ چرا پول در اختيارتان را مديريت نکرده و هواپيما نخريده​ايد؟

اين رسم عدالت نيست که اينگونه مردم کشته شوند و با عامل آن برخورد نشود.

انصاری، نماينده زنجان

تا کی بايد مسئوليت اين همه سوانح را به گردن خلبانان انداخت؟ آيا همين عارضه به دليل عدم تربيت خلبانان مجرب نيست؟ وقتی کسی با تخصص در رشته پزشکی عمومی در راس دانشکده صنعت هوايی قرار می​گيرد و بعد هم فردی با مدرک تحصيلی معارف اسلامی جايگزين او می​شود، انتظاری جز اين هم نمی​توان داشت.

با عملکرد نامطلوب پيمانکاران وزارت راه و ترابری و با توجه به اسناد ديوان محاسبات و سازمان بازرسی در اين باره، اگر وزارت راه بخواهد پروژه​های در دست انجامش را به پايان رساند، با وجود اعتباراتی که دارد نيازمند ۲۵ سال وقت است! همين باعث افزايش ميزان مطالبات پيمانکاران از سيستم راه و ترابری شده که تا سقف ۷ هزار ميليارد تومان رسيده است.

اين عارضه سبب شده که شرکت​های پيمانکاری توان فنی و اجرايی خود را از دست بدهند و با بحرانهايی در اين حوزه مواجه هستيم.

وزارت راه ۱۴۰۰ هزار ميليارد تومان به حوزه​های مطالعاتی بدهکار است که پيشاپيش اعتبارات سال بعد اين وزارتخانه را نيز پيش​خور کرده است. اين نشان می​دهد که وزارت راه هيچ برنامه ريزی و اولويت گذاری​ای برای انجام پروژه​های خود ندارد.

من از يکی از نمايندگانی که پيش از اين از موافقان ابقای بهبهانی بود، پرسيدم که چند نقطه قوت وزير را به من بگو و او از رابطه خوب بهبهانی با نماينده​ها گفت و اينکه اگر به وزير بگوييم جاده به مريخ بکشيم، قبول می​کند! اين به خاطر آن است که وزير اصلا به لوازم کار آشنايی ندارد.

۲۲۰ مورد تخلف مالی در وزارت راه وجود داشته که ۴۱ مورد آن به دادسرای ديوان محاسبات رسيده است. اين وزارتخانه به لحاظ عدم رعايت موازين قانونی، حجم بالايی از تخلفات را مرتکب شده که اسناد آن در ديوان محاسبات هست. از جمله ارائه مناقصاتی به برخی بستگان وزير در پروژه​های فرودگاه امام خمينی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016