پنجشنبه 14 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی در مورد تحولات مصر: هدف آمريکا ترويج دموکراسی شتری است، با قطع اينترنت دردی دوا نمی‌شود، مهر

رئيس مجلس با بيان اينکه يک شخصيت آمريکايی گفته بود ما در مصر به دنبال دموکراسی واقعی هستيم نه دموکراسی مانند ايران، گفت: معلوم است که شما دموکراسی آمريکايی را می‌خواهيد در منطقه ايجاد کنيد اگر دنبال دموکراسی واقعی بوديد با آن خشونت دستور نمی‌داديد با اسب و شتر به تظاهر کنندگان حمله کنند. اين دموکراسی شتری است.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، علی لايجانی رئيس مجلس شورای اسلامی پيش از ظهر روز پنجشنبه با حضور در مصلای شهر بابلسر در سومين مراسم گراميداشت سرداران و ۵۴۲ شهيد اين شهرستان شرکت کرد.

وی در جمع خانواده شهدای اين شهرستان به بيان جايگاه جهاد و شهادت اشاره و خاطرنشان کرد: اگر امروز ملت ايران سرافراز است و در مقابل باج‌خواهی آمريکا می‌تواند سرافرازانه بايستد به خاطر شجاعت و ايستادگی شهدا و جانبازان است.

لاريجانی گفت: امروز قلدرهای دنيا به دنبال اين هستند که در چشم ملت خاورميانه خاک بپاشند تا واقعيات را نبينند اما اشتباه می‌کنند مردم خاورميانه بيدار شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خطاب به دولت آمريکا ادامه داد: شما ۳۲ سال با ملت ايران ستيز کرديد اما ديديد که ملت ايران پای آرمانهای انقلاب ايستادگی کرد و اهل معامله نبود. حتی کسانی که اهل معامله بودند را از جلوی پای خود کنار زد.

رئيس مجلس با اشاره به بيانات بنيان‌گذار جمهوری اسلامی ايران يادآور شد: سخنان امام راحل درباره انقلاب اعجاب آور است. اين مرد الهی توانست روح ملت را به سمتی ببرد که امروز عزتمندانه، دردانه منطقه باشد.

رئيس مجلس خاطرنشان کرد: امروز ملت ايران سرافراز است و مستقلانه روی پای خود ايستاده و از نهيب‌های غرب و آمريکا نهراسيده است.

لاريجانی گفت: در چند سال اخير حرف‌های بزرگ از حنجره آمريکا زياد شنيده‌ايد. گاهی آنقدر تهديد می‌کردند و افراد را واسطه می‌فرستادند که اگر فلان کار را انجام ندهيد به نقطه آخر می‌رسيد. برخی افراد ضعيف شايد دلهای لرزان داشتند اما چون سکاندار کشور ولی فقيه است، اين لنگرگاه انقلاب توانست جريان‌های زورگو را به عقب بياندازد.

لاريجانی با بيان اينکه امروز دوره حرف‌های ناسيوناليستی گذشته است، گفت: زمانی در ايران گرايش ناسيوناليسم بود اين فکر حتی امروز در دنيای عرب پايگاهی ندارد. زمان آن گذشته است.

نماينده مردم قم يادآور شد:‌گاهی در کشور خودمان حرف‌های دهاتی‌وار درباره ناسيوناليسم زده می‌شود اما زمانه اين حرف‌ها و زمانه گرايشات مارکسيستی هم گذشته است.

وی گفت: آنچه در خاورميانه می‌گذرد جريان اسلامی است. غربی‌ها ديدند از دو راه مارکسيسم و ناسيوناليسم نمی‌توانند به جايی برسند بنابراين به راه‌های ديگری تاسی می‌جويند. خلائی در دنيا وجود دارد تاسف می‌خورم برخی تحليل‌گران محاسبات مادی چششمان را گرفته است.

رئيس مجلس تصريح کرد:‌ يک خلاء عام تحت عنوان معنويت گرايی در دنيا وجود دارد و موضوع خاورميانه مهمتر است زيرا سنت های اسلامی در اين منطقه وجود دارد. آنچه در تونس و مصر و کشورهای خاورميانه ديده می‌شود يک نوع بيداری اسلامی است.

لاريجانی گفت: برخی رسانه‌های خارجی برای اينکه تلقی اشتباه به وجود آورند نمادهای مارکسيستی را جا انداخته‌اند برای اينکه جريانات بيداری منطقه را متهم به گرايش مارکسيستی کنند.

رئيس مجلس با بيان اينکه پريشانی در حرف‌های آمريکايی‌ها ديده می‌شود، گفت:‌ با وجود اين شرايط آمريکايی‌ها همچنان امر و نهی می‌کنند. به شما چه که در مصر چه می‌گذرد. يک روز می گويند به آنها کمک می‌کنيم يک روز می‌گويند با مردم هستيم! چرا برای خود جايگاه قائل هستيد مگر فراموش کرديد که شما در عراق شکست خورديد. شما گفتيد می‌خواهيد برج دموکراسی در آنجا ايجاد کنيد اما با فضاحت خارج شديد. مگر فراموش کرديد که در افغانستان در باتلاق گرفتار شديد. در لبنان گفتيد می‌خواهيد خاورميانه جديد درست کنيد. چرا برای خود مديريتی قائل هستند و تصور می‌کنيد می‌توانيد دستور دهد.

وی گفت: اين ملت مصر است که به شما پاسخ واقعی خواهد داد.

رئيس مجلس با بيان اينکه يک شخصيت آمريکايی گفته بود ما در مصر به دنبال دموکراسی واقعی هستيم نه دموکراسی مانند ايران، گفت: معلوم است که شما دموکراسی آمريکايی را می‌خواهيد در منطقه ايجاد کنيد اگر دنبال دموکراسی واقعی بوديد با آن خشونت دستور نمی‌داديد با اسب و شتر به تظاهر کنندگان حمله کنند. اين دموکراسی شتری است. شما دست از سر منطقه برداريد آنگاه معلوم می‌شود مردم منطقه چطور نفرت خود را از آمريکا نشان می‌دهند.

لاريجانی تصريح کرد: شما روی لبه تيغ راه می‌رويد که آخر گرفتار همان تيغ می‌شويد.

رئيس مجلس با بيان اينکه جوانان امروز از مسايل سياسی مطلع هستند، گفت: با قطع شبکه‌ها و اينترنت دردی دوا نمی‌شود. پختگی در امت اسلامی به وجود آمده است.

وی با بيان اينکه پاسخگويی دولت‌ها نسبت به ملت‌ها از وظايف حکومت است، گفت: شما افرادی چون شاه ايران را با زور در منطقه حاکم کرديد که اجازه نمی‌دهند مردم حرف بزنند و قبول نداشتيد که حاکمان بايد پاسخگوی مردم باشند اما مردم منطقه امروز دنبال اين حق خود هستند و اين ثمره انقلاب است که امام خمينی (ره) جرقه آن را در منطقه زد.

نماينده مردم قم در بخش ديگری از سخنان خود گفت: گاهی در اين شرايط و مسايل سياسی داخلی، برخی کارهای بزرگ انقلاب ناديده گرفته می‌شود. در کشور ما نيز اشکالاتی وجود دارد و کسی منکر آن نيست. در دوره‌های مختلف نابسامانی‌هايی وجود داشته اما حرکت اصلی انقلاب بسيار توفنده بوده و باعث عزتمندی کشور شده است که اين جوهره را بايد صيانت کرد.

رئيس مجلس با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبری در حفظ وحدت بين مردم و مسئولان گفت: نبايد با حرف‌ها، سخن‌ها و بحث‌های حاشيه‌ای ذهن جامعه را به سوی مسايل فرعی کشاند. البته در کشورهايی که دموکراسی وجود دارد اشکالی ندارد حرف‌های مختلف شنيده شود اما اين نبايد باعث مشاجره و نزاع شود.

وی گفت: سخن متفاوت به معنای جنگ نيست. همه بايد تلاش کنند تا به وحدت برسيم.

رئيس مجلس با بيان اينکه ثبات در ايران در اين شرايط بسيار مهم است، تاکيد کرد: خيلی‌ها دنبال اين هستند که در ايران اکنون بی‌نظمی و ناآرامی ايجاد شود اما چيزی ارزشمندتر از وحدت و گذشت در شرايط فعلی برای عزت ايران ارزشمند نيست. پس اگر اموری حق باشد بايد از آن گذشت که به درگيری نيانجامد.

لاريجانی گفت: من صحنه را که می‌بينم احساس می‌کنم شيادان در عرصه بين‌الملل مترصد دامن زدن به مشاجرات هستند تا بگويند در ايران ناآرامی وجود دارد.

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اينکه شرايط بايد برای فراهم شدن فضای کسب و کار آماده شود، گفت: مشکل اشتغال با کارهای تصنعی حل نمی‌شود. با راه‌های مسکن وار مشکلی حل نخواهد شد. اگر فضای کسب و کار ساده شود توليد رونق می گيرد و مشکل بيکاری حل می‌شود.

وی با اشاره به تلاش مجلس برای از بين بردن موانع سرمايه ‌گذاری گفت: ما تلاش کرديم شرايط دست و پا گير برای توليد در کشور کم شود تا جوانان به سادگی سرمايه گذاری کنند نه اينکه برای يک کار کوچک با کفش آهنين به ده‌ها جا مراجعه کنند. کسی که دنبال توليد است نظام بايد برايش ارزش قائل شود نه اينکه او را بدواند.

رئيس مجلس در بخش ديگری از سخنان خود به اجرای اصل ۴۴ که مورد تاکيد مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: هدف از ابلاغ سياست‌های اصل ۴۴ مسابقه در توليد برای رفع مشکل اشتغال بود. بايد تلاش شود از اين فضای وحدت‌آميز که بايد در کشور به وجود آيد، شرايط اقتصاد کشور پايدار شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان اينکه کشور ما صادر کننده مهمی در منطقه شود وجود دارد اما بايد همت کرد از دعواهای سياسی پرهيز شود. مسئولان نيز بايد پرهيز کنند و روحيه خدمت داشته باشند. تلاش کنند شرايط را برای مسابقه در ايجاد کار برای مردم فراهم کنند.

به گزارش مهر، لاريجانی پس از سخنرانی در اين مراسم به سه خانواده شهيد به نمايندگی از ساير خانواده شهدا تنديس و لوح يادبود اهدا کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016