جمعه 15 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اخوان المسلمین موافقت اصولی خود را با مذاکره با عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر اعلام کرد، رادیو بین المللی فرانسه

نوشتۀ ناصر اعتمادی

رهبر اخوان المسلمین موافقت اصولی خود را با مذاکره با عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر اعلام کرد، مشروط به اینکه حسنی مبارک برکنار شود. همزمان، دولت آمریکا سرگرم مذاکره با رهبران مصر به منظور برکناری مبارک و تشکیل حکومت انتقالی به رهبری عمر سلیمان و با پشتیبانی ارتش است.

------------

با ملاحظۀ آمادگی محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین، برای گفتگو با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهوری مصر شهلا رستمی از رضا دقتی، خبرنگار-عکاس، که هم اکنون در قاهره و در میان تظاهر کنندگان است پرسیده است : آیا امروز می توان گفت که همه جناح ها در مصر آماده گفتگو بر سر تشکیل دولت دورۀ انتقالی هستند؟ (فایل صوتی)

------------

محمد بدیع رهبر سازمان اخوان المسلمین آمادگی خود را برای گفتگو با عمر سلیمان معاون رییس جمهوری مصر پس از برکناری حسنی مبارک اعلام کرد. در این حال، منابع سیاسی در آمریکا و کشورهای عربی خبر دادند که رییس جمهوری آمریکا باراک اوباما برای تشکیل حکومت موقت در مصر با رهبران این کشور وارد گفتگو شده است. به موجب این طرح، حکومت انتقالی مصر به ریاست عمر سلیمان و با پشتیبانی ارتش مصر تشکیل و سپس وارد گفتگو با همۀ احزاب و سازمان های مخالف از جمله اخوان المسلمین می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلیه احزاب مخالف، آغاز گفتگوهای خود را با عمر سلیمان بر سر دورۀ انتقالی مشروط به برکناری حسنی مبارک کرده اند.

در این حال، عمرو موسی سیاستمدار مصری و دبیر کل اتحادیه عرب نامزدی خود را برای جانشینی حسنی مبارک اعلام کرد و افزود که به گمان او حسنی مبارک تا پیش از برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری در ماه سپتامبر از مقام خود کناره گیری نخواهد کرد.

دبیر کل اتحادیۀ عرب که در کشورش بسیار محبوب است همچنین آمادگی خود را برای شرکت در حکومت انتقالی مصر اعلام کرده و خواستار یک توافق عمومی در کشورش شده است. او می گوید که برای رسیدن به این توافق ملی نمی توان هیچ یک از نیروهای سیاسی مصر از جمله اخوان المسلمین را نادیده گرفت.

"آ اف پ" خبرگزاری فرانسه نوشت که عمرو موسی امروز به میدان تحریر قاهره مرکز تجمعات مخالفان حسنی مبارک رفت و آنان را به آرامش فراخواند.

احمد شفیق نخست وزیر مصر از خشونت های دو روز گذشته در مصر عذرخواهی کرد و سپس اعلام نمود که از وزارت کشور خواسته است که در تظاهرات آرام و صلح جویانه مخالفان دخالت نکند.

هشت تن از رهبران جنبش اعتراضی جاری پس از ملاقات با محمد البرادعی دستگیر شده اند. همزمان صدها هزار تن از مخالفان حسنی مبارک امروز در قاهره و دیگر شهرهای مصر دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند و بار دیگر خواستار برکناری حسنی مبارک شدند. گزارش های حاکی از شرکت گستردۀ تظاهرکنندگان در شهرهای اسکندریه و سوئز بوده اند. در پی دو روز خشونت و درگیری که شمار قابل ملاحظه ای کشته و زخمی برجای گذاشت، مخالفان حسنی مبارک امروز جمعه خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در مصر شدند و از آن به عنوان آغاز روند برکناری حسنی مبارک یاد کردند.

مایکل مولن، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به نقل از فرماندهان ارشد نظامی مصر گفته است که ارتش این کشور به روی تظاهرکنندگان تیراندازی نخواهد کرد. رییس ستاد مشترک آمریکا همچنین گفت که دولت واشنگتن هیچ تصمیم در مورد کمک های نظامی اش به مصر تا روشن شدن اوضاع این کشور نمی گیرد.
در ایران رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله خامنه ای پس از هشت ماه غیبت امامت نماز جمعۀ امروز تهران را برعهده گرفت و در خطبه های خود خواستار تشکیل یک رژیم اسلامی در مصر شد. آیت الله خامنه ای همچنین از مردم مصر خواست که تا استقرار یک حکومت دینی در کشورشان از تلاش بازنایستند.

با ملاحظۀ آمادگی محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین، برای گفتگو با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهوری مصر شهلا رستمی از رضا دقتی، خبرنگار-عکاس، که هم اکنون در قاهره و در میان تظاهر کنندگان است پرسیده است : آیا امروز می توان گفت که همه جناح ها در مصر آماده گفتگو بر سر تشکیل دولت دورۀ انتقالی هستند؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016