شنبه 16 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رد سخنان رهبر ايران توسط آمريکا و اخوان المسلمين، بی بی سی

گيبز: خيلی جالب است که ايران با توجه به اقدام های دولت اين کشور در برخورد با اعتراض های مشابه مردم خود در سال ۲۰۰۹، اين چنين موضع گيری می کند

دولت آمريکا در واکنش به سخنان آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران در حمايت از معترضان مصری، خواهان اين شده است که جمهوری اسلامی هم به مردم ايران اجازه اعتراض مسالمت آميز بدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله علی خامنه ای در مراسم نماز جمعه تهران تحولات سياسی خاورميانه را "بيداری اسلامی" خواند و علت اصلی اعتراضات مصر را "اطاعت محض" رئيس جمهوری اين کشور از آمريکا ارزيابی کرده است.

رابرت گيبز، سخنگوی کاخ سفيد در واکنش به اين اظهارت گفت دنيا از اين استقبال خواهد کرد که در ايران نيز مردم بتوانند به طور مسالمت آميز مانند رخدادهای قاهره دست به اعتراض بزنند و تحقق چنين امری را "پيشرفتی جدی در خاورميانه" توصيف کرد.

او گفت: "خيلی جالب است که ايران با توجه به اقدام های دولت اين کشور در برخورد با اعتراض های مشابه مردم خود در سال ۲۰۰۹، اين چنين موضع گيری می کند."

رابرت گيبز افزود بايد ديد آيا حرف و عمل رهبران اين کشور (ايران) يکی است يا خير؟

آيت الله خامنه ای گفته است: "حوادث امروز شمال آفريقا برای ملت ايران معنی خاصی دارد. اين همان چيزی است که هميشه به عنوان حدوث بيداری اسلامی به مناسبت پيروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود."

او حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، را "نوکر آمريکا" توصيف کرد و گفت که عامل اصلی وقايع جاری در تونس و مصر "احساس تحقيری است که در مردم به خاطر وضعيت سرانشان و نوکری آنها نسبت به آمريکا به وجود آمد."

آيت الله خامنه ای گفت: "اين حرکت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهای الله اکبر است و مردم شعارهای دينی می ‌دهند و قوی ‌ترين جريان مبارز در آنجا جريان اسلامی است و می‌خواهند اين ذلت را از روی خود پاک کنند.

او افزود: "اما غربی‌ها نمی‌گذارند اين تحليل‌ در بين ملت‌ها و افکار عمومی عالم رواج پيدا کند و دائم به مسائل اقتصادی اشاره می‌کنند."

واکنش اخوان المسلمين

اخوان المسلمين که اصلی ترين گروه سياسی اسلامگرای مخالف دولت مصر است، نيز در پاسخ به اظهارات رهبر ايران، اعلام کرد که "قيام مردم مصر" شامل همه اقشار اين کشور نظير مسلمانان، مسيحيان و تمامی نگرش های سياسی موجود در مصر است و يک "انقلاب اسلامی" نيست.

اخوان المسلمين در بيانيه کوتاهی تاکيد کرده است که اين گروه نه به دنبال کسب قدرت است و نه برنامه ای برای اين کار دارد، بلکه فقط خواستار اصلاحات در مصر است.

آيت الله خامنه‌ای بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران را به زبان عربی خواند، به نظر می رسيد که مخاطب اصلی اين بخش از سخنان او، شهروندان کشورهای عرب بودند.

اين گروه اسلامگرا می گويد که تنها هنگامی آماده مذاکره با دولت مصر است که حسنی مبارک از قدرت کناره گيری کرده باشد.

در روزهای گذشته، بسياری از مقام های ايرانی با مقايسه تحولات مصر و تونس با انقلاب اسلامی بهمن ۱۳۵۷، از اين رويدادها به عنوان "تداوم انقلاب اسلامی ايران" ياد کردند.

از سوی ديگر، رهبران مخالفان دولت ايران نيز تحولات جاری در مصر و کشورهای عربی را متاثر از جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" دانست و شيوه های برخورد با اعتراضات در مصر را با شيوه های مقابله حکومت ايران با اعتراضات سال گذشته اين کشور مقايسه کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016