چهارشنبه 20 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه اعدام ها در زندان وکيل آباد مشهد، هجدهم بهمن ۱۰ نفر اعدام شدند، پنج تن از آن ها افغان بودند، کمپين بين المللی حقوق بشر

منابع موثق به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که دوشنبه ۱۸ بهمن ماه و تنها چند روز پس از آنکه گزارشگر ويژه اعدام های شتابزده ، خودسرانه و فراقانونی سازمان ملل نسبت به اعدام های پنهانی در زندان وکيل آباد ابراز نگرانی کرده بود ، ۱۰ تن ديگر از زندانيان که اتهام همه آنها مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است ،به صورت پنهانی و دسته جمعی در زندان وکيل آباد اعدام شده اند. ۵ تن از اعدام شدگان روز هجده بهمن ۱۳۸۹ دارای مليت افغانستان بوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منابع موثق در داخل زندان ونزديک به نهادهايی که اجرای احکام اعدام دست دارند به کمپين گفته اند که در ماه های گذشته دهها زندانی متهم به جرايم مواد مخدری در زندان وکيل آباد مشهد، زندان بيرجند و زندان تايباد به صورت پنهانی و دسته جمعی اعدام شده اند که جمعی از آنها افغان بوده اند. کمپين اطلاعات بيشتری در مورد اعدام شدگان افغانی در اين سه زندان در روزهای اينده منتشر خواهد کرد.

اعدام های روز هجده آبان بدون اعلام رسمی از سوی دستگاه های دولتی و قوه قضائيه ايران صورت گرفته است. همچنين اعدام های يادشده نيز بدون اطلاع وکلا و خانواده اعدام شدگان و حتی بدون اطلاع قبلی خود محکومين به اعدام اجرا شده است و محکومين به اعدام تنها چند ساعت قبل از اجرای حکم، از زمان اجرای حکمشان مطلع شده اند.

روندی که اعدام های مخفيانه و دسته جمعی قابل مشاهده بوده اين است که همه اعدام های اجرا شده در زندان وکيل آباد مشهد ، زندان بيرجند و زندان تايباد بدون ابلاغ تاييديه حکم از سوی ديوان عالی کشور به متهمين و يا وکلای آنها صورت گرفته است.

آخرين نوبت اعدام های دسته جمعی و اعلام نشده پيش از اعدام های روز هجده بهمن در زندان وکيل آباد مشهد ، به اعدام ۱۰ زندانی در تاريخ۲۹ آذرماه سال جاری مربوط ميشود.

به گفته منابع محلی در تاريخ ۱۶ ديماه هشتاد و نه نيز دستور اجرای حکم اعدام ۱۰ زندانی از سوی ديوان عالی کشور به مقامات زندان وکيل آباد ، دادستانی ومقامات امنيتی و انتظامی مشهد ابلاغ شده بود و درحالی که مقدمات و تشريفات اجرای حکم نيز اماده شده است ، تنها چند ساعت قبل از اجرای حکم و به دلايل نامعلومی دستور توقف اجرای حکم از سوی آقای ذوقی دادستان مشهد صادر شده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران همچنين مطلع شده است که در جريان اجرای اعدام های مخفيانه که توسط دستگاه قضايی درمشهد صورت می پذيرد پزشکی قانونی مشهد به صدور گواهی وفات زندانی ها در روزقبل از اجرای حکم اعدام اقدام می کند. اقدامی که خلاف قوانين جاری کشور و حتی احکام فقهی است. طبق احکام فقها در صورتی که يک فرد پس از زمان معينی در جريان اعدام زنده بماند، کسی حق تعرض به وی را ندارد و وی ميتواند آزاد شود. حال انکه صدور گواهی وفات يک روز پيش از اجرای حکم اعدام زندانيان، نشان دهنده ناديده گرفتن اين مقررات داخلی جمهوری اسلامی از سوی دولت ايران و نيز اصرار ولجاجت برای اعدام خودسرانه وشتاب زده است.

پيش از اين کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از اعدام مخفيانه دهها تن طی ماه های گذشته در زندان بيرجند خبرداده بود.
در همين زمينه محسنی اژه ای دادستان کل کشور در روز يازدهم بهمن ماه در يک کنفراس خبری به اعدام “تعدادی” از زندانيان مرتبط با مواد مخدر در زندان بيرجند در اين روز اشاره کرده است ، که خبر آن ، هويت و تعداد اعدام شدگان تاکنون منتشر نشده است.

اخبار مربوط به اعدام های صورت گرفته در زندان های وکيل آباد ، بيرجند و تايباد در استان های خراسان رضوی و جنوبی در شرق ايران هيچگاه توسط رسانه های رسمی منتشر نمی شود و تعداد و هويت اعدام شدگان همچنان از سوی دولت ايران مخفی نگه داشته شده است.

اعدام های اجرا شده در ايران که توسط دولت خبر آنها منتشر شده است در يک بازه شش هفته ای از تاريخ ۲۹ آذر تا ۱۱ بهمن به ۱۲۱ مورد رسيده است. حال انکه رقم واقعی اعدام ها بسيار بيشتر از اين ميباشد.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران نسبت به احتمال وجود اعدام های مخفيانه در ديگر زندان های ايران نيز ابراز نگرانی ميکند و معتقد است که آمارهای اعلام شده از سوی دولت ايران تنها بخشی از اعدام هايی است که در ايران اجرا ميشود و دولت ايران آمارهای واقعی اعدام ها در اين کشور را از رسانه ها پنهان ميکند.

کمپين همچنين از اينکه اجرای اعدام های گسترده به عنوان ابزاری برای دولت ايران در تنظيم سياست داخلی و خارجی اش تبديل شده است، به شدت نگران ميباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016