چهارشنبه 20 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقامات و متخصصان حقوق بشر سازمان ملل در نامه ای به رئيس قوه قضاييه خواستار اجرای عدالت در مورد نسرين ستوده شدند، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- جمعی از مقامات و متخصصان حوزه حقوق بشر سازمان ملل متحد، با انتشار نامه مشترکی خطاب به رييس قوه قضاييه و سيستم قضايی ايران، نگرانی عميق خود را از حکم صادر شده برای نسرين ستوده ابراز کرده و خواستار اجرای عدالت در بازبينی پرونده وی شده اند.

تا کنون بسياری از مقامات بلندپايه بين المللی اعتراض خود را نسبت به حکم نسرين ستوده اعلام کرده اند. نسرين ستوده، وکيل برجسته حقوق بشر و فعال حقوق زنان و کودکان، از روز سيزدهم شهريورماه در سلول انفرادی زندان اوين در بازداشت است. دادگاه او ۲۴ آبان ماه، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به رياست قاضی پيرعباسی و با تفهيم اتهامات «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» برگزار شد. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پيرعباسی به ۱۱ سال حبس تعزيری، ۲۰ سال ممنوعيت خروج از کشور و ۲۰ سال محروميت از وکالت محکوم شده است که در انتظار نتيجه بررسی پرونده در دادگاه تجديد نظر به سر می برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متن نامه پنج تن از مقامات و متخصصان حوزه حقوق بشر سازمان ملل متحد در پی می آيد:

متن نامه

جناب آيت الله لاريجانی

اين نامه را، ضمن احترام فراوان به کار پراهميت سيستم قضايی ايران، به منظور جلب نظر جنابعالی به وضعيت خانم نسرين ستوده می‌نويسيم.

مطلع شديم که خانم ستوده، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به رياست قاضی پيرعباسی به ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال محروميت از وکالت و ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده اند. همچنين اطلاع يافتيم که ايشان نسبت به حکم صادره درخواست تجديد نظر خود را ارائه کرده اند. در عين حال ايشان هم‌چنان در زندان اوين بازداشت هستند و برای ملاقات با خانواده و دختر و پسر کوچکشان با محدوديت‌های زيادی مواجه هستند. ما همچنين نگران وضعيت جسمی خانم ستوده هستيم که در نتيجه اعتصاب غذا به وضعيت بحرانی رسيده باشد.

ما می‌دانيم که خانم ستوده وکيلی است متعهد به حفظ حقوق بشر و حقوق کودکان که زندگی خود را در جهت پاسداشت حقوق ارزشمندی از اين دست صرف کرده است. ما در پرونده های متعدد حقوقی شاهد تلاش متعهدانه و دلسوزانه خانم ستوده در دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان ايرانی بوده ايم.

در چنين شرايطی بسيار باعث تاسف است که تلاش خانم ستوده برای بهبود وضعيت کودکان با چنين مجازات سختی از سوی سيستم قضايی ايران پاسخ داده می شود و ما واقف هستيم که اصل احترام به حقوق بشر، در قانون اساسی ايران و نيز در تاريخ ايران و اسلام وجود دارد.

از شما بسيار سپاسگزار خواهيم بود که اطمينان حاصل کنيد پرونده خانم نسرين ستوده در روند صحيحی مورد بازبينی قرار گرفته و با پرونده ايشان با گذشت برخورد می‌شود و همچنين درخواست داريم که وضعيت ايشان از نظر حفظ حقوق انسانی مورد توجه قرار بگيرد.

ما اميدواريم که سيستم قضايی جمهوری اسلامی ايران نسبت به شهروندانی که عمرشان را با غرور برای خدمت به کشور و مردم ايران در جهت دفاع قانونی از حقوق بشر صرف کرده اند، عدالت را به اجرا بگذارد.

برای شما در جهت انجام وظايفتان آرزوی موفقيت داريم و از توجه و اقدام‌تان در بررسی اين موضوع مهم بسيار سپاسگذار هستيم.

با احترام

دکتر مانفرد نواک، استاد حمايت های بين المللی حقوق بشری از دانشگاه وينا و گزارشگر ويژه شکنجه سازمان ملل متحد
دکتر پرگز گوندر، معاون رئيس کميسيون حقوق بشر آفريقای جنوبی
دکتر ويتيت مانتاربرن ، گزارشگر ويژه سازمان ملل در حوزه قاچاق، بهره‌کشی جنسی و پورنوگرافی کودکان
دکتر کاترينا آلبوکوئرک، حقوقدان و استاد قوانين حقوق بشر از پرتقال
دکتر پائولو سرجيو پين هيرو، کارشناس مستقل اسبق سازمان ملل در مطالعات مربوط به خشونت عليه کودکان و کميسيونر و گزارشگر حقوق کودک در کميسيون حقوق بشر امريکا IACHR, OAS

رونوشت به دکتر علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016