چهارشنبه 27 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگو با هاتف سلطانی، از نزديکان صانع ژاله: صانع درحال بازگشت از تمرين تئاتر کشته شد، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر- روز ۲۵ بهمن و در جريان اعتراض‌های مردمی در نقاط مختلف تهران، صانع ژاله دانشجوی ۲۶ ساله‌ کشته شد. يک روز پس از اين واقعه، خبرگزاری‌های دولتی با انتشار تصوير و گزارش‌هايی، اين دانشجو را «بسيجی» خوانده و عوامل کشته‌شدن وی را «منافقين» معرفی کردند.

ساعاتی پس از انتشار اين گزارش‌ها، اطلاعات ديگری منتشر شد که صحت اخبار ارسالی توسط رسانه‌های دولتی را مورد ترديد قرار داد. هاتف سلطانی، دانشجوی دانشگاه هنر که خود نيز در جريان وقايع پس از انتخابات سال گذشته بازداشت شده بود به کميته گزارشگران حقوق بشر می‌گويد: «صانع ژاله متولد ۱۳۶۳ شهرستان پاوه و ورودی نيمه‌ی دوم بهمن سال ۸۷ دانشگاه هنر، رشته‌ی نمايش بود. در ترم جديد، وی پس از انتخاب گرايش، ادبيات نمايشی می‌خواند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در مورد عکس منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی می‌گويد: «عکسی که از صانع منتشر شد عکس خود وی است و به‌نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه آن را در اختيار رسانه‌های دولتی قرار داده باشند. وی گاهی ريش داشت و گاهی هم نه. در عکس‌های ديگری که از وی منتشر شده نيز می‌توانيد اين موضوع را ببينيد. وی به آقای موسوی رای داده بود و در تمام راهپيمايی‌ها نيز شرکت می‌کرد. نکته‌ی جالب اينجاست که وی کُرد و سنی بود. همين سنی بودن وی نشان می‌دهد که وی با عقايد و تفکراتی که يک بسيجی می‌تواند داشته باشد، بسيار فاصله داشت.»

کارت بسيج جعلی است

همچنين رسانه‌های دولتی اقدام به انتشار يک کارت بسيج، منتسب به صانع ژاله کردند. هاتف سلطانی در اين‌باره می‌گويد: «دانشجويان دانشگاه هنر و نزديکان صانع، کارت بسيج منتشرشده در رسانه‌های دولتی را جعلی می‌دانند و وجود آن را تکذيب می‌کنند.»

سلطانی در ادامه با ابراز بی‌اطلاعی در مورد نحوه‌ی دقيق کشته‌شدن ژاله ابراز داشت: «فقط می‌دانيم وی در خيابان جمال‌زاده مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. وی تنها از تمرين تئاتر باز می‌گشت و گويا تمرين نيز آن‌روز تعطيل شده بود. صانع به عنوان بازيگر، در حال تمرين برای نمايشی بود که در حال آماده‌سازی برای جشنواره‌ی فجر است.»

دوستان صانع تحت فشار هستند

سلطانی در ادامه با ابراز نگرانی نسبت به تحت فشار قرارگرفتن دانشجويان دانشگاه هنر اظهار داشت: «دانشجويان و دوستان صانع با مزاحمت‌های تلفنی روبرو شده‌اند و به‌همين دليل نمی‌توانند با هيچ‌کس در اين مورد صحبت کنند. اما من وظيفه‌ی خود می‌دانستم که در اين‌باره گفت‌وگو کنم و اجازه ندهم هويت و شخصيت صانع ژاله مصادره شود.»

رسانه‌های دولتی اعلام کرده‌اند که صبح چهارشنبه مراسم تشيع پيکر صانع ژاله از ساعت ۹:۳۰ دقيقه صبح، از مقابل دانشگاه هنر به سمت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

سلطانی درباره‌ی برنامه‌ی دانشجويان برای فردا ابراز داشت:‌ «دانشجويان دانشگاه هنر از ساعت هشت صبح در دانشگاه حضور خواهند داشت و از مردم نيز خواسته‌اند که بين ساعت هشت و ۹ صبح اطراف دانشگاه و در صورت عدم برخورد ماموران امنيتی در داخل دانشگاه حضور داشته باشند تا مراسم هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.»

بنابر گزارش‌های منتشرشده، محمد مختاری از ديگر مجروحان اعتراض‌های مردمی روز ۲۵ بهمن، ظهر سه‌شنبه بر اثر شدت جراحات وارده، در بيمارستان جان خود را از دست داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016