شنبه 30 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام ۴۳ نفر در بهمن ماه و ۳۱۳ نفر در طول ۱۱ ماه در سال ۱۳۸۹، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا - در طول بهمن ماه سال جاری بر پايه گزارش‌های رسمی شمار اجرای حکم اعدام به ۴۳ مورد و از ابتدای سال جاری تاکنون به ۳۱۳ مورد رسيده است.

اجرای حکم اعدام که در دی ماه گذشته به شدت در ايران افزايش يافته بود در ده روز اول ماه جاری نيز به همان شکل دنبال و ۲۳ نفر در ده روز اول دی ماه اعدام شدند. ۱۰ نفر در ۱۰ روز دوم و ۱۰ تن ديگر نيز در دهه‌ی سوم ماه جاری طناب دار بر گردن‌شان آويخته شد.
به گزارش «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ايران» در بهمن ماه ۳۰ تن ديگر به خاطر جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام شدند. شش تن ديگر نيز به خاطر اتهام «تجاوز به عنف»، دو تن به خاطر «قتل» و يک نفر به دليل محاربه اعدام شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين چهار زندانی سياسی به نام‌های جعفر کاظمی، محمد حاج علی آقايی، زهرا بهرامی و فرهاد تارم نيز در ميان اعدام شدگان قرار دارند. کاظمی، آقايی و بهرامی از جمله بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات ايران هستند که برای ايجاد رعب و وحشت عمومی اعدام شدند. در اين ميان زهرا بهرامی شهروندی ايرانی ـ هلندی گر چه به خاطر حوادث بعد از انتخابات ايران بازداشت و در ابتدای امر به اين دليل بازداشت و مورد بازجويی قرار گرفته بود، اما با اتهام و جرائم مربوط به «مواد مخدر» به صورت ناگهانی و بدون اطلاع خانواده و وکيل اعدام شد.
از ابتدای سال جاری ۲۳۱ نفر به اتهام و جرائم مربوط به مواد مخدر، ۲۷ نفر به اتهام «تجاوز به عنف»، ۲۳ نفر به اتهام «محاربه»، ۱۴ تن به اتهام «قتل» ۱۱ نفر با داشتن اتهامات «سياسی» و ۷ نفر به اتهام آدم‌ربايی در ايران اعدام شده‌اند.

استان تهران و شهرهای نزديک به آن بيش‌ترين اعدام را در ماه جاری شاهد بوده و ۱۵ تن در بهمن ماه در پايتخت ايران اعدام شده‌اند. استان خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) نيز با ۱۲ اعدام در رتبه بعدی قرار دارد. اگر چه در طول ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از اعدام‌های گسترده در زندان وکيل آباد مشهد از سوی بسياری از گروه‌های حقوق بشری اعلام شده بود، اما در ماه جاری و در پی افزايش اين گزارش‌ها سرانجام مسئولين قضايی به اعدام‌ها در زندان وکيل آباد مشهد صحه گذاشتند. در ماه جاری دست کم ۱۰ تن در اين زندان اعدام شده‌اند که پنج تن از آنان از شهروندان افغانی ساکن در ايران بوده‌اند.
خوزستان، مازندران، کردستان، کرمان، لرستان و آذربايجان از ديگر شهر‌هايی هستند که در اين ماه حکم اعدام در آن‌ها اجرا شده‌ است.
تهران، خوزستان و اصفهان به ترتيب با ۶۶، ۴۸ و ۳۷ مورد اجرای اعدام از ابتدای سال جاری تا پايان بهمن ماه بيش‌ترين آمار اعدام را در خود جای داده‌اند.
در بهمن ماه يک زن در ميان اعدام شدگان به نام زهرا بهرامی است و سه نفر نيز در ملا عام اعدام شده‌اند. بدين ترتيب ايران در طول ۱۱ ماه بر اساس گزارش‌های اعلام شده از «منابع رسمی و دولتی و قضايی» شاهد اعدام ۳۱۳ شهروند خويش بوده است.

يادآوری می‌شود که در فروردين ماه سال جاری ۲۶ مورد، در ارديبهشت ماه ۱۸ مورد، در خرداد ماه ۴۰ مورد، در تير ماه ۱۹ مورد، در مرداد ماه ۲۱ مورد،‌ در شهريور ماه ۱۱ مورد، در مهرماه ۲۴ مورد، در آبان ماه ۱۲ مورد و در آذر ماه ۱۹ نفر دی ماه ۸۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016