یکشنبه 1 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دور جديد فشار بر نسرين ستوده: تقاضای تعليق پروانه وکالت نسرين ستوده و ممنوع ملاقات شدن، کمپين بين المللی حقوق بشر

رضا خندان، همسر نسرين ستوده که هم اکنون در زندان به سر می برد امروز در گفتگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از قطع تلفن و ملاقات و تغييرات جديد در پرونده اين حقوقدا ن و فعال حقوق بشرخبرداد و گفت: « متاسفانه هفته گذشته که برای ملاقات خانم ستوده به زندان رفته بوديم و با وجود اينکه به ما قبلا اعلام نشده بود او ممنوع ملاقات است اما تا آخرين لحظات زمان ملاقات او برای ديدار نيامد وعلتش را هم به ما نگفتند. ارتباط تلفنی اش نيز قطع شده است. تقريبا يکماه بود که هر هفته دوشنبه ها با منزل تماس می گرفت اما حالا ارتباط تلفنيش هم قطع شده و ما از حال او بی خبريم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا خندان درباره اتفاق جديد در پرونده اصلی نسرين ستوده گفت: « دادسرای اوين اخيرا تقاضای تعليق پروانه وکالت ايشان را کرده است. بر اساس حکم دادگاه بدوی، خانم ستوده محکوم به ۲۰ سال محروميت از وکالت شدند که در صورت تاييد دادگاه تجديد نظر اين حکم پس از تمام شدن ۱۱ سال حبس او آغاز می شد اما حالا با تقاضای جديد دادسری اوين اگر پروانه وکالت او لغو شود به اين معنی است که او از اين به بعد قادر به وکالت نخواهد بود.»

همسر نسرين ستوده گفت:« در طول حبس اگر او بتواند به مرخصی بيايد که حق هر زندانی است، شايد بخواهد وکالت پرونده ای را خودش يا با مشارکت همکارانش بگيرد. اما حالا اگر حکم تعليق پروانه وکالت پذيرفته شود ديگر اين اجازه را هم نخواهد داشت. البته معلوم هم نيست با اين شرايطی که طی می شود به او در ايام حبسش مرخصی بدهند ولی بهرحال می توانست از اين امکان استفاده کند.»

رضا خندان در خصوص دادگاه دوم خانم ستوده که مربوط به اتهام بدحجابی ” در يک ويدئو شخصی” می شد با اظهار اينکه خانم ستوده هيچ دفاعی از خود نکردند و جلسه در سکوت کامل خبری برگزار شد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « هفته گذشته جلسه دوم و آخر دادگاه خانم ستوده به اتهام بدحجابی در يک ويديو شخصی بود و به ما که خانواده اش بوديم عليرغم علنی بودن جلسه دادگاه اجازه ورود داده نشد و فقط يکی از وکلانش خانم پراکند در جلسه شرکت کردند که به گفته ايشان خانم ستوده در آن جلسه نيز مجددا به شرايط برگزاری دادگاه ايراد گرفتند و در طی دادگاه نيز هيچ دفاعی از خود نکردند. با اين وجود دادگاه جلسه خود را ادامه و پايان داد و حالا ما منتظر حکم اين دادگاهش نيز هستيم.»

رضا خندان درباره دلايل دفاع نکردن خانم ستوده از خودش در دادگاه گفت:« ايشان پس از پنج ماه و ۲۰ روز که از بازداشتش می گذرد همچنان در بند امنيتی و شرايط ويژه نگه داشته می شود در حاليکه دادگاهی که به اتهام های اصلی رسيدگی می کرده، برگزار شده و حکمش نيز صادر شده است بنابراين از لحاظ قانونی دليلی ندارد که او همچنان در بند امنيتی و با شرايط خاص نگه داری شود. همچنين عليرغم درخواست های مکرر او ، پس از اين مدت هنوز از داشتن قلم وکاغذ محروم است. در جلسه قبلی و اين بار نيز به قاضی گفت که او برای دفاعياتش نياز به قلم و کاغذ دارد تا حداقل بتواند مطالبی که در ذهنش است را روی کاغذ بياورد و بتواند از خودش در دادگاه دفاع کند. اما توجهی به اين خواسته نشد.»

همسر نسرين ستوده همچنين درباره دليل ديگر امتناع اين حقوقدان از دفاع خود در دادگاه اخيرش به کمپين گفت: « موضوع ديگری که باعث اعتراض مکرر او شده است،اجازه ندادن به ورود خانواده و ديگرا ن در دادگاه هايش است، در حاليکه جلسات علنی است و هر کسی می تواند در اين جلسات شرکت کند اما حتی در آخرين جلسه از ورود خانواده درجه يک هم جلوگيری شد.»
رضا خندان درباره اينکه آيا اين حقوقدان با وکلايش ديدار داشته است، گفت: « ديدارهای او فقط در زمان دادگاهيش است که طبعا زمان گفتگو در دادگاه چند دقيقه است و به محض اينکه يکديگر را می بينند جلسه شروع می شود. فقط يکبار حدود سه و ماه نيم پيش وکلايش در زندان با او ديدار داشتند.»

رضا خندان درباره علت ممنوع ملاقاتی اين هفته خانم ستوده گفت:« دليلش را نمی دانم. قبلا هم يکبار اين اتفاق افتاده بود،او درحاليکه ما منتظرش بوديم نيامد و بعدتر گفت چون می خواستند او را با چشم بند بياورند مخالفت کرده ونيامده است. ظاهرا از محل نگهداری زندانيان تا محل ملاقات مسافت طولانی است و زندانيان را با ماشين و چشم بند می آورند که خانم ستوده نيز مخالفت می کند چون طبق قانون نبايد به زندانی چشم بند زده شود. او در آن روز به ملاقات نيامد. حالا نمی دانم چيزی شبيه به اين علت است و يا به فشارهای جديد بر او بر می گردد. بايد او را ببينم تا علت را متوجه شوم. فقط در جلسات دادگاه توانستند وکلايشان را ببيند غيراز آنکه سه و ماه نيم پيش در زندان جلسه ای داشتند. و در زندان هم فرصتی نيست و به محض ديدن جلسات دادگاه شروع می شود.»

رضا خندان همچنين به کمپين گفت:« من فعلا اين اتفاق ها را به حساب اتفاق های عادی می گذارم اما اگر ادامه پيدا کند معلوم می شود که دوره جديد فشار بر خانواده است. وقتی اجازه ملاقات و تلفن داده نمی شود در واقع مجازات دوطرفه است. هم تنبيه خانواده و هم تنبيه زندانی. خانواده ای که هيچ اتهامی ندارد و بايد حق ديدار داشته باشد و حتی خود نيز نبايد دچار اين محدوديت ها شود، او محکوم به زندان است و نه محکوم به ارتباط با خانواده اش، و قطع تلفن و ديدارش.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016