یکشنبه 1 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مشروح خبرنگاران کلمه از تجمع اعتراضی اول اسفند

کلمه - گروه اجتماعی : امروز اول اسفند ماه ۱۳۸۹ سال است ، از همان ساعات ابتدايی ظهر اين روز هر کسی که در شهر تهران عبور و مرورمی کند، متوجه فضای فوق امنيتی حاکم بر اين شهر می شود. در اين روز مردم با تجمع های غير متمرکز خود در همه نقاط شهر تهران حاضر شدند .
اين تجمع ها در پاسخ به دعوت شورای هماهنگی راه سبز اميد که باصدور بيانيه ای از مردم ايران دعوت کرده بود که روز يکشنبه، اول اسفندماه، ساعت سه به منظور هفتمين روز شهادت دو شهيد تظاهرات ۲۵ بهمن و همچنين بزرگداشت ياد و خاطره ساير شهدای جنبش سبز و حمايت از سران جنبش سبز در ميادين شهر حضور داشته باشند، انجام شد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فضای ميدان ولی عصر تهران ، ساعت ۳ بعد از ظهر
ميدان ولی عصر تهران درساعت ۳ بعد از ظهر و ساعات بعد از آن در اين روز بيشتر شبيه يک پادگان نظامی است ، دو رتا دور اين ميدان انواع و اقسام نيروهای نظامی و امنيتی يستاده اند . ماموران سپاه پاسدارن با لباس خاکی و کلاه ، ماموران گارد ضد شورش با لباسهای مخصوص و زره ، نيروهای بسيج و لباس شخصی ها، با ظاهری کاملا مشخص با بی سيم و چهره هايی محاسن دار و ماموران نيروی انتظامی با لباس سبز رنگ و باتوم و سپر به دست دور تا دور ميدان ولی عصر ايستاده اند. کمتر کسی می تواند نسبت به حضور اين تعداد نيرو بی توجه باشد، بسياری از مردم از حضور اين تعداد نيرو اظهار حيرت می گويند . تعدادی هم می گويند:« اينها که می گفتند جنبش سبز مرده است پس چرا اين همه نيرو، چه مرده ی نيرومندی .»

اما اين همه ماجرا در ميدان ولی عصر تهران نيست و دور تا دور اين ميدان انواع خودروهای نيروهای نظامی توقف کرده و دور تا دور خيابان را بسته اند . ون های نيروی انتظامی در کنار مينی بوس ها خودنمايی می کنند . خودروهای سياه رنگی که تا پيش از اين کمتر در تجمع های اعتراضی ديده می شدند، نيز در اين روز در گوشه و کنار ميدان چيده شده اند. خودروهايی که به اندازه ون های نيروی انتظامی بزرگی دارند اما ظاهرشان کاملا نظامی به نظر می رسد، با سپرها و شيشه هايی کاملا متفاوت از آنچه ون های نيروی انتظامی دارند. مردم با پچ پچ می گويند اين خودرو ها ضد گلوله اند و نيروها يشان را با اين خودروها به ميدان آورده اند اما با اين همه مشخص نيست که اين خودروها واقعا متعلق به چه نهادی هستند و چه کاربردی دارند ؟

پاساژهای تعطيل ، تفتيش بدنی مردم وحضور موتور سوارها
مردم که به سمت پياده روها رفته اند به پاساژهای دربسته ی اين محدوده از خيابان ولی عصر تهران نظری می اندازند، برخی از کسبه به مردم می گويند دستور نيروهای امنيتی بوده است که کرکره پاساژها را پايين بکشند تا کسی نتواند به داخل پاساژها قدم بگذارد و پناه بگيرد، اما فروشنده ها همچنان داخل مغازه هايشان هستند و به بيرون نگاه می کنند و برخی هم در مواقعی کوتاه در را به روی مشتريان اندک شان باز می کنند و دوباره و خيلی زود کرکره را پايين می کشند .

مردم به سمت پياده روها می روند عده ای در بلوار کشاورز در حرکتند و عده ای مسير خود را به سمت چهاراه ولی عصر پی می گيرند . چند جوان شعار مرگ بر ديکتاتور سر می دهند که خيلی زود با هجوم نيروهای امنيتی دستگير می شوند .

خط ويژه اتوبوس های شرکت واحد حد فاصل ميدان ولی عصر تا چهار راه ولی عصر، توسط موتور سوارانی که معلوم نيست نيروهای بسيج هستند يا سپاه و… کاملا اشغال شده آنها با ويراژهای وحشتناک و کوبيدن باتوم های خود به بدنه آهنی ايستگاه های اتوبوس قصد ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم را دارند. آنها گاه با عربده کشی و فرياد “حيدر حيدر “و “مرگ بر منافق” سعی می کنند مردمی را که در سکوت در پياده روها تجمع کرده اند، به واکنش وادارند . مردم می گويند :« اين نيروها انگار دلشان برای کتک زدن تنگ شده ، دوست دارند ما عکس العمل نشان دهيم تا کتک مان بزننند ، حالا که فضا را اين گونه امنيتی کرده اند، ما هم در سکوت به راهمان ادمه می دهيم .»

حضور نيروهای لباس شخصی بين مردم نيز کاملا محسوس است تا جايی که خود را به مردم نزديک می کنند و سعی می کنند مکالمات تلفنی و حرف هايشان را گوش دهند . در نزديکی چهاراه ولی عصر تعداد اين نيروها به زياد ترين حد خود می رسد .در اينجا نيروهای امنيتی تعدادی از رهگذران را متوقف می کنند و کيف هايشان را بررسی می کنند، وقتی کسانی به اين اقدام شان اعتراض می کند نيروهای امنيتی با خشونت آنها را دستگير می کنند . اگر کسی در کيفش نماد سبز رنگ يا وسيله ای سبز رنگ داشته باشد نيز به وسيله اين افراد دستگير می شود .

تجمع های غير متمرکز و دستگيری های سليقه ای
برخی از مردم به خيابانهای فرعی می روند تا در آنجا امکان تحرک بيشتری بيابند، اما حتی در خيابانهای فرعی هم نيروهای انتظامی ، لباس شخصی و گارد ضد شورش حضور دارند و در هر گوشه و کناری مردم را کنترل می کنند . مردم گاهی در خيابانهای فرعی شعارهايی سر می دهند . شعارهايی مثل “يا حسين مير حسين “يا “مرگ بر ديکتاتور.”

در اين روز نيروهای نظامی و امنيتی به گونه ای اسلحه های خود را برکمربسته اند که همه رهگذران به راحتی آن را ببينند. مردم به يکديگر می گويند :«قصد دارند ما را بترسانند و رعب و وحشت در دلمان بيندازد.»

در مقابل پمپ بنزين، خيابان وصال مردم تجمعی را شکل می دهند، تجمعی که با يورش ماموران امنيتی خيلی زود از هم پاشيده می شود آنها از هر گونه به هم چسبيدن جمعيت بيم دارند و سريع مردم را متفرق می کنند .

در اين منطقه ماموری دستور می دهد و ديگران ماموران اطاعت می کنند :« آن دختر که روسری سبز بر سر دارد را بياوريد . پسری را که موی بلند و فرفری دارد ، دستگير کنيد. »

مردم در طول خيابان انقلاب و از کنار دانشگاه تهران می گذرند، جايی که نيروهای انتظامی و ضد شورش حضور بسيار پررنگی دارند تا جايی که به جای نرده های دانشگاه تهران تنها رنگ سبز خاکی لباس های آنان و رنگ باتوم شان را می بينی .

مردم در گروههای چند صد نفره در پياده روها قدم بر می دارند و از مقابل آنها می گذرند آنها با سکوت به اعتراض و سوگواری شان برای شهدای ۲۵ بهمن ماه ادامه می دهند .

خيابان آزادی ، جمهوری و حضور پررنگ نيروهای انتظامی
در خيابان آزادی ، نواب و جمهوری نيز نيروهای انتظامی و گارد ضدشورش حضور بسيار پررنگی دارند، خيابان انقلاب تا ميدان آزادی بيشترين نيروهای نظامی و امنيتی را در خود جای داده است .مردم معتقدند چون در روز ۲۵ بيشترين تجمع ها در اين محدوده رخ داده ، در اين روز بيشترين تمرکز نيروهای امنيتی و نظامی بر اين بخش بوده است ، با اين همه پياده روها مملو از مردمی است که در سکوت به راه پيمايی شان ادامه می دهند.تعداد نيروهای امنيتی و لباس شخصی آن قدر بالاست که مردم رو به يکديگر می گويند« آن اشتغال ايی که دولت از آن دم می زد ، پس فقط به اين قشر تعلق گرفته است و دولت فقط در حوزه سرکوبگری اشتغال زايی کرده است .»نيروهايی که امروز حتی با معترضانی که در سکوت تجمع کرده بودند، برخوردهايی خشن و گاه توهين آميز داشتند.

در همين حال تعدادی از سايتهای حامی دولت مدعی شده اند که نيروهای بسيج برای پخش شکلات ميان مردم آمده بودند اما مردم چنين چيزی را نديدند و همان چهره خشن آنها را در اين روز نيز ديدند .

اما در ديگر نقاط شهر تهران مثل ميدان ونک ، خيابان ميرداماد و نزديکی صدا و سيمای جمهوری اسلامی هم تجمع هايی شکل گرفته، تجمع هايی که گاه به درگيری و دستگيری نيز انجاميده است . مهمترين ويژگی تظاهرات امروز در تهران وجود تجمع های غير متمرکز در بيشتر نقاط شهر تهران بود ، موضوعی که موجب سردرگمی نيروی های انتظامی و امنيتی شده بود .همچنين حضور بسيار گسترده ماموران انتظامی و امنيتی از ديگر مواردی بود که در همه نقاط شهر ديده می شد .تا جايی که در شهرق تهران و جنوب شهر نيز ماموران نظامی حضور پررنگی داشتند . در ميدان های هفت حوض تهران، تهارنپارس، صادقيه و …نيز نيروهای امنيتی حضور گسترده ای داشتند.

همچنين خبرنگاران کلمه ، از شکل گيری تجمع هايی در شهرهای اصفهان، شيراز، رشت، مريوان و مهاباد و …اطلاع يافته اند تجمع هايی که به مناسبت اين روز در اين شهرها برگزار شده است و در آنها هم حضور پررنگ نيروهای امنيتی و نظامی گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016