دوشنبه 2 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده از گاز اشک آور متفاوت در تجمع ۲۵ بهمن: استفراغ خونی؛ تهوع شديد و دردهای شديد عضلانی، کمپين بين المللی حقوق بشر

شادی صدر وکيل حقوق بشر درگفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت حداقل سه نفر از کسانی که در تجمعات روز ۲۵ بهمن شرکت داشته اند تصريح کرده اند که گاز اشک آور به کار گرفته عليه تظاهرکنندگان با دفعات قبل متفاوت بوده است. به گفته وی اين سه تن گفته اند که پس از مراجعه به منزل با عوارض متنوعی همچون تهوع شديد، استفراغ خونی و قطع صدا مواجه شده اندکه هنوز متوقف نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‫براساس نظر اداره کل حقوقی نيروهای مسلح در ايران اگر چه استفاده از گاز اشک آور «فاقدوصف کيفری» است اما « هرگونه ايراد صدمه بدنی به ديگران که برابر قانون مجازات اسلامی، ‌مستوجب پرداخت ديه يا قصاص باشد ، جرم محسوب شده و موضوع در مراجع قضايی ذی‌صلاح قابل تعقيب کيفری است و نوع وسيله در ايراد صدمه بدنی مؤثر در تحقق يا عدم تحقق جرم نيست .»‬
خانم صدر به کمپين گفت: «سه نفر را که من می شناسم‬ ‫دچار دردهايی شده اند که برايشان با توجه به دفعات قبل بی سابقه بوده‬ است. يکی از آنها آنقدر تهوع داشته و استفراغ خونی می کرده که به دکتر مراجعه کرده و ازمايش داده و يکی از آنها تا همين امروز صدايش کاملا قطع است و از ده سانتی هم صدايش شنيده نمی شود. هر سه تا همين امروز دردهای شديد عضلانی و گرفتگی عضلات دارند.» اين وکيل برجسته ايرانی همچنين گفت که افراد ديگری در گوگل ريدر وی صحت تبعات معرض گازاشک آور بودن در تجمع ۲۵ بهمن را تاييد کردند. يک منبع موثق به خانم صدر به وی گفته است: « دوست من هم امروز به من گفت خودش و حداقل سه نفر ديگه دچار بدن درد، گلودرد، و حالت سرماخوردگی مزمن شده اند.» آنها همچنين گفته اند که قبلا هم در معرض گاز اشک آور بوده اند ولی چنين اثرات وتبعاتی نداشته است.

افراد ياد شده گفته اند که در گاز اشک آور استفاده شده در روز ۲۵ بهمن مواد متفاوتی بوده است. پس از در معرض گاز اشک آور قرارگرفتن هيچ کدام از افراد يادشده نتوانسته اند به دليل شدت درد وتهوع و مشکلات ديگر جسمی منزل خود را ترک کنند و زمين گير شده اند. خانم صدر به آنها توصيه کرده است برای اينکه سازمانهای حقوق بشری بتوانند موضوع صدمات به وجود آمده ناشی از استفاده از گاز اشک آور در روز ۲۵ بهمن را پيگيری کنند، با مراجعه به پزشک و انجام آزمايش خون، مدارک لازم را نسبت به آثار زيانبار گازها در بدنشان فراهم آورند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016