دوشنبه 2 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک شاهد عينی تجمعات: تصورعمومی اين بود که پليس مجوز تيراندازی دارد؛ لباس شخصی ها باز هم بازداشت کردند، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک فعال دانشجويی که در تجمعات روزگذشته تهران حضور داشت به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که با توجه به خبر خبرگزاری فارس مبنی بر اينکه تظاهرکنندگان تلاش می کنند با کشتن تعدادی آن را به گردن لباس شخصی بياندازند اين تصور در ذهن خيلی از تجمع کنندگان بود که نيروهای انتظامی مجوز تيراندازی گرفته اند. او همچنين گفت که نيروهای لباس شخصی به همراه پليس به بازداشت برخی از تظاهرکنندگان اقدام کرده اند و در جريان تجمعات بار ديگر از گاز اشک آور و باتون برای متفرق کردن تجمع کنندگان استفاده شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين شاهدعينی به کمپين گفت: « امروز از حوالی ظهر ساعت ۱ بعد از ظهر با توجه به آنکه مسير مشخصی برای راه پيمايی در سايت های نزديک به رهبران جنبش سبز مشخص نشده بود تمامی ميادين مهم شهر تهران به علاوه مسير هميشگی راه پيمايی از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی و خيابان های اصلی مرکز شهر مملو از نيروهای انتظامی و ماشين های پليس شورش و يگان ويژه و مسيرهای مهم منتهی به خيابان آزادی و ميدان آزادی به خصوص پر از نيروهای انتظامی، پليس ضد شورش بود. علاوه بر مسيرهای اصلی و ميادين خيابان وليعصر از چهارراه وليعصر(پارک دانشجو) تا ميدان ونک و پارک وی دائما در حال حرکت موتورسوارهای باتوم به دست بود در حوالی خيابان حافظ شمالی و خيابان کريم خان و برخی موتورسوارها نيروهای امنيتی سلاح گرم نيز به همراه داشتند چون پيرو خبری که صبح امروز خبرگزاری نيمه دولتی فارس وابسته به سپاه پاسداران که در آن ذکر شده بود که منافقان(حاميان جنبش سبز) قصد دارند با کشتن تعدادی سعی کنند که اين اقدام را به گردن نيروهای لباس شخصی بيندازند به گونه ای بيان می داشت که نيروهای نظامی مجوز تيراندازی گرفته اند.»

وی افزود: «از حوالی ساعت ۳ بعدازظهر به مرور تجمعات مردم و حرکت مردم به سمت خيابان انقلاب آغاز شد. در تمامی تقاطع های خيابان انقلاب تونل هايی از نيروهای لباس شخصی مردم را محاصره می کردند تا مردم از گايدهايی که شکل می دادند عبور کنند در اين ميان هم برخی لباس شخصی در اين راهروی نيروهای نظامی به بازداشت برخی مبادرت می کردند در عين آنکه امروز هوای تهران بارانی بود تعداد زيادی از تجمع کنندگان نيز زير چتر سايبان های مغازه های مسير خيابان انقلاب می نشستند که در برخی موارد با برخورد نيروهای امنيتی و نظامی مواجه می شدند. تعداد نيروهای لباس شخصی، موتورسوارها و نيروهای نظامی چند برابر روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه بود.»

اين فعال دانشجويی وحاضر در تجمعات ادامه داد: «جمعيت هم به تناسب آن بيشتر در سطح شهر پخش شده بود. در خيابان ها که ترافيک شديدی از سمت موتورسوارها به وجود می امد مردم از بوق های ممتد برای نشان دادن اعتراض استفاده می کردند. در اتوبوس های معروف به بی.آر.تی که خط ميدان آزادی تا شرق تهران را پوشش می دهد. در هر يک ايستگاه ها نيروهای لباس شخصی در آن مستقر می شدند و گاها اقدام به ضرب و شتم مردم می کردند برخی موارد هم با برخورد با مردمی که سوار اتوبوس بودند در هنگام باز شدن درب ها خارج از ايستگاه ميکردند. در ميدان انقلاب مردم را به درون ايستگاه مترو می راندند يا با اقداماتی از اين دست سعی در متفرق کردن مردم داشتند. استراتژی نيروهای انتظامی امروز هم همانند دوشنبه متفرق کردن و راهی کردن مردم به خيابان های فرعی اطراف انقلاب تا ازادی بود تا بدين وسيله هم از تجمع بيشتر مردم جلوگيری کنند و هم بدين وسيله با بازداشت تعدادی از مردم به مرور آنها را خسته و منصرف از ادامه دادن مسير کنند که اين استراتژی به طور نسبی می توانست موفق باشد. اما در همين خيابان های فرعی مردم شعار ميدادند بيشتر و راحت تر با هم صحبت می کردند يا برای ادامه دادن مسير خود تصميم گيری می کردند.»

وی درخصوص استفاده از گاز اشک آور به کمپين گفت: « برخورد وگاز اشک آور هم امروز بود. در بی آرتی ها من خودم برخوردهاشون را در کنار خيابان که بودم مشاهده کردم در مورد گاز اشک اور هم در مسيرهايی من وقتی رسيدم اثرات گاز اشک آور باقی مانده بود. درمورد برخودر با باتوم خوب خيلی زد و خورد به آن صورت شکل نميگرفت يا من کمتر ديدم ولی در مورد گاز اشک آور برای متفرق کردن مردم تو خيابان هايی که به مسير انقلاب منتهی می شد وقتی مردم متفرق می شدند با گاز اشک آور تعداد و سيل جمعيت را روانه کوجه ها می کردند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016