چهارشنبه 4 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزیر خارجه آلمان را برخلاف میل‌اش مجبور به دیدار با احمدی‌نژاد کردند، جواد طالعی

جواد طالعی
کلاينه سايتونگ، روزنامه اتريشی نوشت گيدو وستروله در تهران با رئيس جمهور احمدی‌نژاد نيز ملاقات کرد که از سوی بسياری از سياستمداران غربی ناديده گرفته می‌شود. رهبری ايران، چنين ديداری را به صورت غيرمنتظره شرط اصلی آزادی خبرنگاران اعلام کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش روزنامه اتريشی "کلاينه سايتونگ" دولت ايران ساعاتی پيش از آزاد ساختن دو روزنامه نگار آلمانی اسير، گيدو وستروله وزير خارجه آلمان را مجبور به ديدار با محمود احمدی نژاد کرد. اين گزارش می گويد که سفر وستروله به ايران تنها به منظور بازگرداندن دو خبرنگار صورت گرفت و وی هيچ قراری برای ديدار با احمدی نژاد نگذاشته بود، اما ساعتی پيش از آزادی خبرنگاران به وی گفته شد که اين امر تنها به شرطی عملی خواهد شد که او با احمدی نژاد ديدار کند.

روزنامه اتريشی روز يکشنبه ۲۰ فوريه ضمن چاپ عکسی از ديدار احمدی نژاد و وستروله، می نويسد: "آزادی دو روزنامه نگار آلمانی در ايران، نه تنها به بهای جنگ اعصاب وزيرخارجه آلمان تمام شد، بلکه سياستمدار حزب دموکرات ليبرال را مجبور کرد با احمدی نژاد نيز ديدار کند. پس از آن رسانه های ايرانی، از اين ديدار بهره برداری تبليغاتی گسترده ای کردند."

يکی خندان يکی عصبی
عکس کلاينه سايتونگ، احمدی نژاد را خندان و چهره وستروله را درهم فشرده نشان می دهد. روزنامه اتريشی در ادامه گزارش خود چنين می نويسد:"فرجامی خوب به دنبال بيش از ۴ ماه زندان در ايران: گزارشگران "بيلد يکشنبه" به آلمان بازگشتند. وزير خارجه آلمان گيدو وستروله دو روزنامه نگار را با هواپيمای ويژه دولت آلمان از تهران بازگرداند. اندکی پيش از پايان (ماجرا) دوباره جنگ اعصاب تازه ای با مقامات ايرانی پيش آمد. آزادی خبرنگاران، به ديدار وزير خارجه با رئيس جمهور احمدی نژاد مشروط شد. رسانه های ايرانی، از ديدار وستروله نهايت استفاده تبليغاتی را بردند و آن را پيروزی بزرگ سياست خارجی ايران جلوه دادند."

تنگنای چند روزه وستروله
شامگاه روز ۲۵ بهمن، در حالی که رسانه های غربی پر بود از گزارش های مربوط به ناآرامی های ايران، وزير خارجه آلمان در يکی از شبکه های تلويزيونی کشور خود ظاهر شد و ضمن اعلام آمادگی برای کمک به تحکيم روند دموکراسی در مصر و تونس، حمايت دولت خود را از اعتراضات مردم الجزاير نيز اعلام کرد. اما حتی يک کلمه از اعتراضات مردم ايران نگفت.

همان زمان ناظران گمان می بردند که علت سکوت وستروله درباره ناآرامی های ايران، مذاکره پشت پرده ای است که مدتی است بر سر مبادله احتمالی اورانيوم ايران بين تهران و اتحاديه اروپا ادامه دارد. ناظران بر اين عقيده بودند که وستروله با سکوت خود در برابر تحولات ايران، می خواهد فضا را برای اين معامله آرام نگه دارد. اما سفر ناگهانی وستروله به تهران نشان داد که سکوت او به خاطر جلوگيری از ادامه بازداشت دو خبرنگار آلمانی در ايران بوده است.

سوء استفاده جمهوری اسلامی
کلاينه سايتونگ در ادامه گزارش خود می نويسد: وستروله (در تهران) از تمامی کسانی که به حل مشکل بسيار پيچيده خبرنگاران کمک کرده اند، سپاسگزاری کرد و به طور مشخص از علی اکبر صالحی وزير خارجه جمهوری اسلامی نام برد. اما رئيس حزب دموکرات ليبرال در تهران با رئيس جمهور احمدی نژاد نيز ملاقات کرد که از سوی بسياری از سياستمداران غربی ناديده گرفته می شود. رهبری ايران، چنين ديداری را به صورت غيرمنتظره شرط اصلی آزادی خبرنگاران اعلام کرد.

کلاينه سايتونگ با اشاره به اظهارات معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی می افزايد: "حسن قشقاوی معاون وزارت خارجه اين ديدار را شکستی برای اتحاديه اروپا قلمداد کرد که وزيران خارجه آن قبلا تصميم گرفته اند به تهران نروند." قشقاوی گفته است:"ديدار وستروله اين تصميم را شکست."

در بخشی ديگر از گزارش روزنامه اتريشی آمده است:"مقامات ايرانی چنين جلوه دادند که سفر وستروله از مدت ها پيش برنامه ريزی شده بود." تلويزيون دولتی ايران سفر وستروله را نشانه تمايل آلمان به فعال کردن تماس خود با ايران تفسير کرد. خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) گزارش داد که دولت آلمان اکنون می خواهد به گفت و گو با ايران تحرک ببخشد. در گزارش ايسنا آمده است که دو خبرنگار موضوع اصلی نبوده اند، بلکه مذاکرات احمدی نژاد و وستروله بر سر موضوعات بين المللی و ادامه مذاکره بر سر آن ها در آينده بوده است.

تکذيب ادعاهای ايران
وستروله اولين وزير خارجه آلمان است که پس از ۷ سال به ايران سفر می کند. وی پس از بازگشت به برلين، در يک کنفرانس خبری گفت:"سفر من، در خدمت هدفی کاملا مشخص بود. اين ديداری نبود که در آن مذاکرات مهمی صورت گرفته باشد."

برپايه گزارش روزنامه اتريشی، تا هنگام پرواز هواپيمای وستروله، هنوز روشن نبود که دولت ايران واقعا اجازه خروج به خبرنگاران می دهد. جريمه نقدی دو خبرنگار را که در مجموع ۱۰۰ ميليون تومان (حدود ۱۰۰ هزار دلار) بود، بنياد انتشاراتی آکسل اشپرينگر آلمان پرداخته است. اين بنياد ناشر روزنامه بيلد و همچنين بيلد يکشنبه ها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016