جمعه 5 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هزاران نفر در سوريه به خيابان‌ها آمدند، کشته شدن چند نفر در تظاهرات اطراف درعا، راديو زمانه

هزاران نفر از معترضان امروز در سوريه به خيابان‌ها آمدند و خواستار اصلاحات سياسی شدند. آن‌ها ياد کشته‌شدگان وقايع اخير را گرامی‌داشتند.


به گزارش آسوشيتدپرس، تظاهراتی که قرار بود امروز جمعه پنجم فروردين در درعا و ديگر شهرهای سوريه برپا شود، در گرامی‌داشت کشته‌شدگان برگزار گرديد.

روزنامه‌نگارانی که قصد داشتن امروز در تظاهرات درعا حضور يابند توسط دو خودروی نيروهای امنيتی همراهی شده و خارج از منطقه باقی ماندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز پيام‌های ارسالی بر روی شبکه‌های اجتماعی جمعيت بسياری را گرد آورده بود اما اين اطلاعات از سوی منابع مستقل خبری تأييد نشده است.

شهر درعا واقع در جنوب سوريه در روزهای اخير شاهد چند گردهمايی‌ بود که طی آن‌ با حمله نيروهای امنيتی دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند اما فعالان حقوق بشر آمار کشته‌شدگان را بسيار بيش از اين‌ها و بيش از ۱۰۰ نفر می‌دانند.

امروز پس از نماز جمعه در شهرک داعل، نزديک به شهر درعا، مردم سوار بر موتورسيکلت و خودروهای خود بوق می‌زدند، در حالی‌که صدها نفر در خيابان‌ها به‌راه افتاده و شعار می‌دادند «داعل و درعا تحقير نخواهند شد»، نيروهای امنيتی سوريه در اين تظاهرات حاضر بودند اما دخالتی نکردند.

در شهرهای اطراف درعا مردم بسياری گرد آمده بودند که به نظر می‌رسيد برای حرکت به سوی درعا آماده می‌شوند. اما سربازان سوريه در جاده‌ها مانع از چنين حرکتی شده‌اند.

طبق آخرين گزارش‌ها، تظاهرات مردم در اطراف درعا، بدون آن‌که نيروهای امنيتی دخالت کنند با شليک گلوله به خون کشيده شد و چندين نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش يک شاهد عينی در شهر دوما در نزديکی دمشق، پايتخت سوريه، هزاران نفر در پشتيبانی از ساکنان درعا گرد آمدند.

در دمشق نزديک به ۲۰۰ نفر در ميدان مرجح تجمع کردند. آن‌ها شعار می‌دادند «آزادی، آزادی» و «خون‌ و روح‌مان را نثار درعا می‌کنيم.»

به گفته يک شاهد عينی، نيروهای امنيتی با ضرب و شتم تظاهرکنندگان با باتوم آن‌ها را پراکنده کرده‌اند.

همچنين در شهر ساحلی لاذقيه در کنار مرز ترکيه، شهر رقه در شمال و زبدانی در غرب اين کشور تجمعاتی برگزار شده است.

بر اساس آمار رسمی حکومت سوريه از آغاز اعتراضات مردم اين کشور تا کنون ۳۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مشاور بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، روز گذشته اعلام کرد که حکومت در نظر دارد وضعيت فوق‌العاده در اين کشور را که از سال ۱۹۶۳ برقرار است لغو و ضمن اصلاحات سياسی فعاليت احزاب را آزاد کند.

اما اين وعده‌های حکومت سوريه بلافاصله از سوی مخالفان با فراخوان تظاهرات امروز ناديده گرفته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016