دوشنبه 12 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دیده‌بان حقوق بشر خواستار توقف حکم شیرکو معارفی شد، راديو زمانه

سازمان ديده‌بان حقوق بشر از قوه قضائيه ايران خواست هرگونه برنامه برای اعدام شيرکو (بهمن) معارفی، زندانی سياسی کُرد را متوقف و حکم اعدام وی را لغو کند.

ديده‌بان حقوق بشر با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اين زندانی سياسی کرد در خطر قريب‌الوقوع اعدام قرار دارد.

شيرکو معارفی به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» و «محاربه با خدا» از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شهر سقز به اعدام محکوم شده است.

اين زندانی سياسی در نهم مهرماه سال ۱۳۸۷ در ميان مرز ايران و عراق، در حالی که قصد داشت از کردستان عراق به ايران بازگردد، بازداشت شد.

حکم وی در دادگاه تجديد نظر و ديوان عالی کشور تأييد شده است.

ديده‌بان حقوق بشر با استناد به راديو زمانه نوشته است: «در ۲۹ آوريل احمد سعيد شيخی، يکی از وکلای معارفی گفته بود که از قرار معلوم ديوان عالی‌ حکم وی را تأييد و آن را در ۲۶ آوريل، جهت اجرا به مسئولين زندان سقز فرستاده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سازمان مدافع حقوق بشر همچنين به اعتصاب غذای شيرکو معارفی از تاريخ ۲۸ آوريل در اعتراض به وضعيت حقوقی «نامعلوم و مبهم» در زندان سقز اشاره کرده است.

جان استراک، نايب‌رئيس ديده‌بان حقوق بشر در خاورميانه، گفته است: «بلاتکليفی که حکم در انتظار اجرای معارفی‌ را احاطه کرده، موجب رنجش و زجر نامعقول وی و خانواده‌اش شده است.»

جان استراک همچنين گفت به اين حکم شک دارد که بر اساس دادرسی عادلانه صادر شده باشد و از مقامات ايران خواسته، حکم اعدام شيرکو معارفی را لغو کنند.

احمد سعيد شيخی با اشاره به اين‌که هيچ‌گونه ابلاغ رسمی‌ در مورد نحوه و زمان اجرای حکم موکل‌شان دريافت نکرده، گفته است که دستور اعدام بايد متوقف گردد چرا که رئيس قوه‌ قضائيه پيش از اين شخصاً وقوع اشتباه در صدور حکم اعدام برای معارفی‌ را پذيرفته بود.

ديده‌بان حقوق بشر به توقف حکم اعدام حبيب‌الله لطيفی زندانی سياسی محکوم به اعدام اشاره کرده و نوشته است، تاريخ اجرای حکم حبيب‌الله لطيفی به اتهام «همکاری با گروه‌های ضد انقلاب» ۱۱ نوامبر ۲۰۰۹ تعيين شده بود، اما پس از اين‌که ديده‌بان حقوق بشر و گروه‌های حقوق بشری کارزاری جهانی‌ برای نجات جان وی به‌راه انداختند، حکم وی اجرا نشد، اگرچه وی همچنان در صف اعدام است.

بنا به گزارشات منتشرشده، هم‌اکنون حداقل ۱۴ زندانی سياسی کرد به اعدام محکوم شده‌اند.

موج جديد اعدام‌ها به‌ويژه از ابتدای سال جديد ميلادی شدت گرفته و واکنش بسياری از نهادهای بين‌المللی را به‌دنبال داشته است.

سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقوق بشر، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و همچنين اتحاديه اروپا ضمن محکوم ساختن موج جديد اعدام‌ها در ايران تأکيد کرده‌اند: «تعداد اعدام‌ها در ايران به مرز هشدار رسيده است.»

ديده‌بان حقوق بشر در اطلاعيه خود آورده است، تنها در ۴۵ روز اول سال ۲۰۱۱ اعدام ۸۶ نفر را ثبت کرده‌اند.

بنا به منابع رسمی‌ ايران، از ابتدای سال ۲۰۱۱ تا کنون ۱۳۵ نفر اعدام شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016