جمعه 24 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام مخفيانه و پنهانی ۳۰ زندانی ديگر در زندان وکيل آباد مشهد، کمپين بين المللی حقوق بشر

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران توسط منابع موثق محلی مطلع شده است که ۳۰ زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان وکيل آباد مشهد در دو نوبت طی روزهای چهارشنبه ۸ تير (۱۲ نفر) و يک شنبه ۱۲ تير (۱۸ نفر) اعدام شده اند. همانند اعدام های ديگری که طی ماه های گذشته در اين زندان در خصوص متهمان مرتبط با مواد مخدر انجام می شود خبراعدام های ياد شده توسط منابع رسمی قوه قضاييه اعلام نشده است. اين اعدام های به صورت دسته جمعی بوده است.

براساس اين گزارشات ادعا ميشود اعدام شدگان متهم به جرايم مرتبط با مواد مخدر بوده اند. اين اعدام ها نيز همچون اعدام های ماه های گذشته بدون طی روال قانونی اجرای احکام اعدام و بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای اعدام شدگان بوده و توسط مقامات قضايی و دولتی يا رسانه های رسمی اعلام نشده است.

در حاليکه در بامداد روز دوازدهم تيرماه حکم اعدام يک زندانی متهم به قتل باحضور خانواده مقتول و فرد اعدام شده در زندان وکيل آباد اجرا شد و خبر آن توسط رسانه های محلی و مقامات قضايی منتشر شد ، اعدام پنهانی ۱۸ زندانی در عصر همان روز هيچگاه توسط مقامات قضايی اعلام نشد. پيش از اين کمپين از اعدام ۲۶ زندانی به طور گروهی و پنهانی در زندان وکيل اباد مشهد در تاريخ بيست و پنجم خرداد خبر داده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منابع ياد شده گفته اند که در روند اين اعدام ها طنابی مخصوص هر اعدامی همراه دستور اجرای حکم از دادستانی کل کشور به دادستانی مشهد فرستاده ميشود و احکام گسترده اعدام با دستور دادستان مشهد و در حضور دادستان مشهد يا معاون وی، رئيس زندان وکيل آباد يا نماينده وی ،رئيس يا نماينده حفاظت زندان ، قاضی کشيک زندان، فرمانده کلانتری شهرک ناجا، فرمانده سرکلانتری غرب مشهد و نماينده ای از پزشکی قانونی مشهد اجرا ميشوند. اين اعدام ها عصر و پيش از غروب آفتاب اجرا شده اند.

در هفته های گذشته محمود ذوقی دادستان مشهد ضمن تاييد ” بالا بودن اعدام های اعلام نشده” در زندان وکيل آباد مشهد و بدون اشاره به اعدام های اجرا شده در سالهای ۸۸ و ۸۹ ، از ” اجرای پنج نوبت” اعدام گروهی متهمان جرايم مربوط به مواد مخدر تنها در “سه ماهه نخست سال ۹۰ ” خبر داده بود. (لينک به صحبت های آقای ذوقی در خبرگزاری ايسنا)

‏کمپين تا کنون در گزارش های متعدد از اعدام مشابه “صدها زندانی” در سال های ۸۸ ، ۸۹ و ۹۰ در زندان وکيل اباد مشهد خبر داده است.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اعلام ميکند به جز اعدام های گسترده و پنهانی در “زندان وکيل اباد مشهد” ، اعدام های اعلام نشده در ديگر زندان های کشور و به خصوص زندان های “بيرجند” ، “قزلحصار کرج” ، “تايباد” ، “اروميه” و ” کارون اهواز” در جريان است. منابع محلی براين باورند که اکثر اين اعدام های پنهانی، شتابزده و در رابطه با جرايم مربوط به مواد مخدر می باشد ولی تا زمانی که اسامی و جزييات اين پرونده ها بطور شفاف اعلام نشوند زوايای اين کشتارهای گسترده همچنان در ابهام خواهد بود .

کمپين تا کنون بارها نسبت به وقوع اعدام های پنهانی در زندان های سراسر کشور هشدار داده است.

در روزهای گذشته محمد باقر باقری ، معاون دادگستری خراسان جنوبی تلويحا اعدام های پنهانی و دسته جمعی متهمان مواد مخدری در “زندان بيرجند” ، واقع در جنوب شرق ايران ، را پذيرفت و بدون اشاره به اعدام های مشابه در سال ۸۸ و سال جاری ، از اعدام ” ۱۴۰ قاچاقچی مواد مخدر” در سال ۸۹ در اين زندان خبر داد. هيچ يک از اعدام های مورد اشاره آقای باقری پيش از اين و طی سال ۸۹ اعلام نشده بود. (لينک به صحبت های آقای باقری در خبرگزاری مهر)

استان خراسان جنوبی از کم جمعيت ترين استان های شرق ايران و مرکز آن شهر بيرجند است. خراسان جنوبی بيست و هفتمين استان ايران به لحاظ جمعيت ميباشد. تاييد “اعدام اعلام نشده ۱۴۰ زندانی مربوط به مواد مخدر” در سال ۸۹ فقط در استان کوچک و کم جمعيت خراسان جنوبی که پس از يک سال و در حاشيه يک مصاحبه رسانه ای صورت گرفته است، نشان دهنده آمار وحشتناک اعدام های مخفيانه زندانيان مربوط به مواد مخدر در زندان های سراسر کشور ميباشد. ‏

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ضمن محکوم کردن اعدام های گروهی و پنهانی در زندان های سراسر کشور، خواستار شفافيت وپاسخگويی مقامات مسوول در اين زمينه است که تا کنون از ارائه اطلاعات جزيی در اين خصوص سرباز زده و همچنان به اجرای احکام اعدام ادامه می دهند. کمپين از مقام های قضايی ايران ميخواهد از مخفی کاری نسبت به اين اعدام ها پايان دهند و خواهان روشن شدن ” ابعاد پنهان” و روندی حقوقی که منجر به اين اعدام ها شده است می باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016